Krajům chybí 900 milionů na zajištění vlaků a autobusů, chtějí je od státu

  12:12aktualizováno  12:12
O částku blížící se 900 milionům korun žádá stát čtrnáct českých hejtmanství. Potřebují je na zajištění dopravní obslužnosti, tedy na dotace autobusovým a vlakovým dopravcům. Nejvíc si na houstnoucí zalidněnost a stále vyšší náklady naříká Středočeský kraj.

Na zajištění jízd vlaků a autobusů chybí krajům skoro miliarda. Ilustrační foto | foto: MF DNES

K částce zhruba 900 milionů korun, které by měl zaplatit stát, došel náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský (ODS). Asociace krajů ho pověřila shromážděním dat za celou republiku a požadavky už odeslal ministerstvu dopravy.

Náklady na dopravu v poslední době vzrostly kvůli prudkému zdražení nafty, hrozí tak zvýšení cen jízdného. Ještě před pár dny kraje chybějící částku, s níž letošní rozpočty nepočítaly, odhadovaly "jen" na 500 až 600 milionů korun. Teď je to o tři sta milionů více.

"Je to dost, ale domnívám se, že je to objektivní požadavek," míní Vyšehradský.

Data nyní poslal náměstkovi ministra dopravy Jiřímu Hodačovi, který je bude dále zpracovávat, pak je obdrží ministerstvo financí. Pokud je schválí oba ministři, mohl by být materiál předložen vládě zřejmě v září. "Ale to je spíše mé zbožné přání," dodal Vyšehradský.

Přestože kraje v posledních letech vynaložily na dopravní obslužnost miliardové sumy, problémy plynoucí ze ztrátových provozů přetrvávají a náklady na dopravu stále rostou. Podle Vyšehradského je špatná situace zejména ve středních Čechách, kde je k překlenutí zbytku roku zapotřebí kolem 100 milionů korun.

Podpora veřejné dopravy je ve Středočeském kraji nezbytná už kvůli poloze kolem Prahy. V okolí metropole totiž rapidně přibývá obyvatel, kteří každodenně dojíždějí za prací do hlavního města. V Praze je zaměstnána i řada Středočechů ze vzdálenějších míst kraje. Požadavky na rozsah veřejné dopravy tudíž rostou.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...



Najdete na iDNES.cz