Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Král českých mobilů hraje vabank o příští zisky

  13:55aktualizováno  13:55
Američan Terrence Valeski má na svém mobilním telefonu nejnovější fotku své vnučky. Starosti dědečka vyřizuje sice sedmapadesátiletý manažer Eurotelu rád, ale často jen přes telefon. Ze své kanceláře v Praze 4 nebo z hotelu Four Seasons poblíž svého bytu v Pařížské ulici šéfuje největšímu mobilnímu operátorovi v zemi a musí se starat o více než čtyři miliony svých zákazníků.

Ve firmě už je sice tři roky a svůj um udržet Eurotel na špici už prokázal, musí se však čím dál víc otáčet. Mobily už má v Česku skoro každý s výjimkou batolat a stařečků. A bude proto záležet na Valeském, jak se bude snažit a co vymyslí, aby firma vydělávala svým majitelům stále tolik jako donedávna, kdy byla druhou nejziskovější společností v zemi.

Navíc od konce listopadu by se jediným majitelem Eurotelu měl stát polostátní Český Telecom. A stát se svou proděravělou pokladnou je na možné zdroje peněz hodně citlivý.

Na záda navíc Valeskému dýchá německý T-Mobile pod vedením Ronalda Mahlera. Jen časem se tedy ukáže, zda Valeského charizma, anglosaský styl řízení a odhodlání vrhnout se do nových oblastí jako první bude vítězit nad konzervativnějším přístupem německého technokrata Mahlera.

"Teď přichází pro Valeského těžká doba, protože Eurotel už je za zenitem. Bude čím dál těžší bojovat o první místo," říká Milan Čupa, šéf alternativního telekomunikačního operátora Contactel.

Valeski hledá zbraně, kde se dá, jakkoliv se někdy může zdát, že hraje na tenkém ledě. Jako riskantní krok někteří označovali jeho oznámení, že by měl zájem koupit celý Telecom i s Eurotelem. Za risk byla považována i nejlevnější nabídka na přístup na internet za 999 korun.

"Američané jsou velice orientováni na rizika, někdy možná až moc. Ale já doufám, že díky mé zkušenosti jsem do Eurotelu přinesl trochu zdravého rizika," říká. Tvrdí, že vzhledem ke svým zkušenostem si to může dovolit. "Udělal jsem spoustu chyb, ale dostal jsem se z nich a prošel jsem velikou škálou zkušeností, a to ze mě dělá dobrého manažera," tvrdí.

Valeski sbíral zkušenosti už od mládí v Arizoně. Jak říká, vyrostl v rodině, kde panoval tvrdý režim. Když potřeboval kapesné, prostě si musel jít sám vydělávat. Od osmi let vstával ve čtyři ráno a prodával po domech koblihy. Časem přešel na vybranější zboží. Prodával všechno, od sprchových baterií po letenky.

Po studiu zakotvil v telekomunikacích, a než mu headhunteři nabídli Prahu, pracoval v telekomunikačních gigantech v Kalifornii, Itálii, Nizozemí a v Británii.

Valeski však určitě není žádný střelec a svá rizika si pečlivě propočítává. "Když se podíváte na jeho historii, neudělal moc špatných rozhodnutí. A když už s něčím přijde, má to dobře promyšlené," tvrdí Weston Stacey, který řídí Americkou obchodní komoru, v čele jejíž správní rady stojí Valeski.

"Navíc to dokáže dobře podat. Mluví jasně a přesvědčivě a dokáže se soustředit na to nejdůležitější." Jeho přesvědčovací a komunikační schopnosti jsou považovány za jednu z jeho největších předností, díky níž je v obchodní komunitě známější osobnost než jeho předchůdce, Američan Ed Kingman.

PĚT DŮVODŮ VÝJIMEČNOSTI
1) Jeden z mála lidí, který si o sobě troufne říci,
že je dobrý, aniž by byl považován za chlubila.
2) Vyhrává v soutěži s mateřskou firmou
Český Telecom na poli přístupu k internetu,
jež se považuje za budoucí hlavní oblast
působnosti Telecomu.
3) Chce se pokusit o největší manažerskou
privatizaci v zemi a trhy mu to schvalují.
4) Umí využít příležitosti a zaplatit
šestimilionovou pojistku za Jaromíra Jágra,
aby mohl hrát na mistrovství světa.
5) Získal si respekt neziskového sektoru,
když díky němu umí firma jako jedna z mála
v Česku dělat skutečnou charitativní činnost. 

"Na rozdíl od ostatních šéfů mobilních firem má Terry schopnost přijít za šéfem CzechInvestu Martinem Jahnem, poplácat ho po rameni - a už se baví o nových investicích do Česka," říká jeden personalista. I tak se Eurotelu daří shánět nové zákazníky v řadách nových investic do Česka.

Možná i proto nebyli někteří lidé překvapeni jeho sebevědomím ucházet se spolu s kolegy ve vedení Eurotelu o Telecom. "Neznám ho osobně, ale myslím si, že management je v Eurotelu dobrý, takže by to (koupě Telecomu) mohl být dobrý nápad," tvrdí investiční bankéř Michal Šušák z Credit Suisse First Boston.

Zřejmě zabralo i Valeského přesvědčování, že churavějící telekomunikační trh se uzdravuje. Vládní ministři, částečně ovlivnění i zájmem místní finanční skupiny PPF, změnili názor a chtějí privatizaci opravdu rozjet. Valeski navíc věří i tomu, že ve spojení Eurotelu a Telecomu se skrývá potenciál.

"Konsolidace má cenu a dlouhodobě můžeme najít i synergie mezi pevnými a mobilními linkami, například v oblasti infrastruktury," říká Valeski. Kouzelné slovíčko manažerů - synergie - znamená vydělávat více peněz z něčeho, co při společném provozu stojí méně. Právě to šéf firmy v tak konkurenčním prostředí potřebuje.

"Ale chce to čas a vizi," dodává Valeski, který předpovídá, že budoucí růst je hlavně v oblasti přenosu dat. Také proto na internet vsadil celé tři miliardy ze čtyř, které má letos k dispozici na investice. Od března do října získali na internet 12 tisíc nových zákazníků.

"Byl to určitě oportunistický tah, ale bylo to dobré rozhodnutí a zájem zákazníků to dokládá," tvrdí Čupa z Contactelu a dodává, že pro Telecom je to hozená rukavice, jakkoliv se ten stane mateřskou společností Eurotelu.

Matrix na zaměstnance
Rukavice však Valeski hází také svým zaměstnancům. Zavedl zde speciální matrixový systém, který sleduje, jaký kdo dělá projekt a zda už jej dokončil. I když je to možná tvrdé, obzvlášť když všichni mohou vidět, kdo co nestíhá, tvrdí, že jim to zásadně zjednodušilo práci.

"Lidé to tady nemají moc rádi, když jsou tak vidět, ale je důležité, aby se to řešilo bez emocí," říká Valeski a dodává, že se snaží učit Čechy odpouštět chyby, v čemž jsou jinak podle něj hodně tvrdí. On sám přiznává, že ne vždy řád a strukturu dodržuje.

"Občas jsem zdrojem frustrací, protože když mě něco osobně zajímá, hledám, jak urychlit schválení. Nejde to však dělat často."

Na čem si hodně zakládá, je charitativní činnost Eurotelu. "Dělá na mě dojem, co dělá v oblasti budování firemní kultury, což moc firem nečiní," říká Martin Kováč, poradce premiéra Špidly pro informatiku a sport. "Eurotel sice sponzoruje i prvoligový hokej, ale pak se obrací i k takovým záležitostem jako znevýhodněné děti."

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

ilustrační snímek
Šmejdi měli blízko k Berdychovu gangu. Podle detektiva je řídí mafie

Exmanželka elitního detektiva a člena Berdychova gangu Petra Koňaříková řídila firmy, které pořádaly předváděcí akce. Nakonec ale skončila ve vězení za...  celý článek

Lidé na volby prosázeli už 60 milionů
Volby jako hazard. Češi utratili v sázkách na Sněmovnu přes 100 milionů

Sázky na sněmovní volby překonaly 100 milionů korun. Převýšily tak více než dvojnásobně rekordní politickou událost, kterou byly prezidentské volby z roku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.