Král žvýkaček vyráží do boje o další metu

  • 3
Ještě počátkem devadesátých let objížděl David Krajný v ojetém autě republiku a nabízel obchodníkům americké žvýkačky. Dnes už ho prodavači vidí jen občas, když jezdí kontrolovat obchody. V českém sídle žvýkačkového gigantu Wrigley řídí pobočku, která patří k nejúspěšnějším na světě.

Republiku tak objíždí vášnivý golfista Krajný spíš kvůli víkendovým turnajům. Pod jeho vedením Wrigley v tuzemsku v podstatě zlikvidovala konkurenci a ovládla na 95 procent trhu.

Nyní firma zaměstnává asi sto třicet lidí a dosahuje obratu dvou miliard korun ročně. O úspěchu Wrigley v Česku se učí jako o modelovém příkladu na Vysoké škole ekonomické.

Americký rodinný podnik Krajného výkon po zásluze ocenil. Nejdřív z něj udělali dočasného viceprezidenta pro marketing v Severní Americe, aby pomohl rozhoupat zpomalený prodej. A teď, když je opět v Praze, patří devětatřicetiletý Krajný k nejlépe placeným šéfům v zemi s odhadovaným ročním platem od 10 do 20 milionů korun.

Wrigley však chce jít výš a dál, a tak dostal Krajný od nejvyššího šéfa Billa Wrigleyho nový úkol: dobýt trh cukrovinek. "Pro progresivní firmu je naplněný trh relativní pojem," tvrdí Krajný.

Jak tvrdí lidé z oboru, kombinace Krajného urputnosti a pracovitosti s úderností firmy a značky Wrigley dává vysokou šanci, že další trh také ovládne.

"Jiná firma než Wrigley nemá šanci uspět," tvrdí Eva Kopřivová z českého zastoupení britské firmy Warner Lambert, jež donedávna dovážela do Česka bonbony Halls a Vita C, největšího konkurenta pro nové bonbony Orbit od Wrigley.

"Když na trh vletí Wrigley, dobude jej. Mají peníze na reklamu, už mají pozici v obchodních řetězcích, a navíc jejich značku (Orbit) lidé dobře znají," tvrdí Kopřivová.

Krajný se přitom většinou učil za pochodu. Po studiu na Vysoké škole ekonomické dělal, co se dalo. Ještě před revolucí začínal v podniku zahraničního obchodu Strojimport (kde také kdysi začínal Petr Kellner, majitel finanční skupiny PPF považovaný za nejbohatšího Čecha).

Po revoluci pak chvíli vozil zahraniční návštěvníky v limuzíně, při čemž se zase potkal se současným šéfem Českého Telecomu Gabrielem Berdárem. Rozhodl se zkusit štěstí a přihlásil se na inzerát amerického gigantu Wrigley, který tehdy v Česku otevíral pobočku, a uspěl.

Tehdy bylo na trhu asi deset firem včetně slavného výrobce Pedra, Velimky, která spadala do koncernu Čokoládovny. Krajný se do věci obul se vší vervou.

"Když Wrigley v Čechách začínali, David vypadal jen o něco mladší," říká Petr Topinka, šéf reklamní agentury Mark BBDO, jež pro Wrigley připravovala dlouhodobě reklamní kampaně.

"Ale už tehdy se ničeho nebál, jezdil a prodával," dodal Topinka. Když neprodával, trávil většinu času v několika místnostech v pražském Braníku, kde občas i přespával nebo seděl u počítače a vymýšlel software na distribuci.

"V Krajném se mísí role manažera velké korporace s podnikatelským duchem. Skoro působí, jako by firma byla jeho. I proto se jim tak daří," tvrdí Topinka, který dodává, že se sám od Krajného o byznysu prodávání žvýkaček učil.

Skoro jako člen rodiny
Krajný však tvrdí, že za vítězstvím Wrigley v Česku stojí hlavně silná podpora od americké rodinné firmy. Od Američanů dostal skvělý podnikatelský koncept a know-how, které "jen" přenesl do českého prostředí, a pak je opečovával.

"Za úspěchem firmy v Česku je víc věcí. Záběr na spotřebitele, výborná komunikační strategie, sledování kvality, ale i hodnoty firmy dané dlouhou tradicí," říká Krajný.

Důležitá pro něj byla také přátelská atmosféra ve firmě, kterou stále ovládá zakladatelská rodina Wrigleyů a kterou nyní řídí potomek původních zakladatelů, Bill Wrigley.

"Rodinné firmy jsou charakteristické tím, že v čele stojí lidé, kteří jsou pro firmu zapáleni a každý den přinášejí do práce hodně energie," tvrdí Krajný. "Jak říká sám Bill Wrigley, tyto firmy mají dlouhodobější vizi, protože majitelé chtějí firmu předat dalším generacím. To znamená dlouhodobější uvažování při rozhodování o investicích do lidí a značek, kdy krátkodobý zisk není vždy nejdůležitější."

A o svém byznysu i úspěchu firmy už učil i ostatní včetně Američanů. Do centrály Wrigley v Chicagu sice jel na konci devadesátých let s tím, aby se tam sám učil marketingu, nakonec se však role obrátila a z Krajného, "studenta americké marketingové školy", se stal dočasný viceprezident pro marketing pro Severní Ameriku.

Změna jeho funkce souvisela částečně s tím, že tehdy žezlo ve firmě převzal po smrti starého pana Wrigleyho jeho syn Bill, který je zhruba stejně starý jako Krajný.

"Trh v Americe stagnoval a Bill jej znova začínal revitalizoval," vzpomíná Krajný. "Přitáhl do vedení více mladých lidí a my jsme mu s tím pomáhali."

Nyní Krajný učí i studenty katedry managementu na pražské VŠE. "Vybrali jsme si Krajného, jednak proto, že je naším absolventem, jednak proto, že tady v Česku skutečně vybudoval úspěšnou firmu," tvrdí Mikuláš Pichanič, docent na katedře managementu VŠE.

"Navíc je otevřený a rozhodný a nedělá žádné tajnosti se spoustou věcí." Krajný sice svůj plat nezveřejňuje, personalisté však již dříve odhadli jeho výši na deset až dvacet milionů korun ročně.

Sám Krajný však dodává, že ačkoliv je o něm známo, že je dobře placený, není pod tlakem ve svém okolí. Jeho manažerský vzestup je totiž ve firmě dobře znám. "Každý ví, co dělám. Jsem v komunitě lidí, která ví, že jsem to tady vybudoval od nuly, a spíš si toho váží," řekl Krajný.

Schyluje se k další bitvě
V rámci nové, agresivnější strategie firmy však nyní posílají šéfové Wrigley Krajného do nového boje. O zdravotní či vitaminové bonbony, které se prodávají vedle žvýkaček.

Tento boj však bude tvrdý. Krajnému zpočátku částečně nahrál do karet fakt, že v Čokoládovnách, jež vyrábějí slavné české hašlerky, omezili reklamu. Navíc jeho největší konkurent, výrobce Halls a Vita C, změnil vlastníka, a propagace bonbonů tak stagnovala.

Halls nejdřív patřil firmě Warner Lambert, pak přešel pod výrobce čokolád Ferrerro. Nyní však Halls i Vita C spadá pod britskou cukrovinkovou firmu Cadbury. Ta se chystá nájezdu Wrigley brzo postavit.

"Podpora těchto výrobků bude velmi výrazná. Tedy taková, jako byla před několika lety, kdy hallsky trhu vládly. Je to jen otázka měsíců," tvrdí šéf místní kanceláře Cadbury Jiří Karásek. Wrigley sice považuje za konkurenci, ale ne přímou. "Jsou do jisté míry konkurence, ale nakonec to rozhodne zákazník."