Daniel Křetínský

Daniel Křetínský | foto: David Port, MF DNES

Obchod roku se blíží. Křetínský finišuje s nákupem Škody Transportation

  • 85
Škoda Transportation nakonec pravděpodobně nebude mít čínské majitele. Blízko nákupu středoevropské vlakové jedničky se ocitl Daniel Křetínský se svým Energetickým a průmyslovým holdingem. Obchod je v závěrečné fázi - před převodem kupní ceny, která podle dřívějších informací činí zhruba 30 miliard korun. MF ­DNES to potvrdil důvěryhodný zdroj obeznámený s transakcí.

Prodej Škody Transportation měl dlouhé měsíce jasného favorita. Byla jím čínská firma CRRC, největší výrobce kolejových vozů na světě. Podle čínských médií měl být nákup plzeňské firmy pro ambiciózní společnost prvním krokem k průniku na globální trh. Po roce spekulací však Škoda s největší pravděpodobností zamíří do českých rukou.

„Spekulace o akvizičních záměrech zásadně nekomentujeme,“ uvedl mluvčí Křetínského Energetickým a průmyslovým holdingem (EPH) Daniel Častvaj. Sám Křetínský na dotaz nereagoval. „Tyto informace naše společnost nekomentuje,“ dodala mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Pro Křetínského je to letos již několikátý miliardový obchod. V červnu EPH oznámil nákup dvou elektráren ve Velké Británii v hodnotě téměř deset miliard korun a je tak dnes již sedmým největším producentem elektřiny v Evropě.

V prosinci loňského roku Křetínský  expandoval právě v oblasti železniční dopravy. Získal většinový podíl ve společnosti Spedica, která je největším hráčem v oboru přepravy obilí v Česku.

Kam půjdou peníze

Významnou otázkou obchodu však zůstává, kdo bude peníze za Škodu Transportation inkasovat. Její vlastnická struktura dlouhodobě vzbuzuje otázky.

Hlavní podíly ve firmě nepřímo vlastnili Tomáš Krsek, Marek Čmejla a Michal Korecký. Menší část ovládal Jiří Diviš a šest vrcholných manažerů. Akcie Škodovky vlastnil i dnešní plzeňský hejtman Josef Bernard (ČSSD). Ten však již před nástupem do funkce oznámil, že správu akcií přenechá právníkům a peníze z dividend odevzdá na charitu.

V červenci se objevila informace, že Čmejla a Diviš, kteří jsou ve Švýcarsku nepravomocně odsouzeni za podvod a praní špinavých peněz v ­kauze Mostecké uhelné společnosti, převedli své podíly. Čmejla na manželku Petru Humlovou a Divišův podíl podle serveru Hlídací pes převzala společnost DVS Investment Group SA se sídlem ve Švýcarsku. Shodou okolností ve stejné čtvrti, kde měl Diviš trvalé bydliště. Oba muži také odešli z dozorčí rady Škody Transportation a Škody Investment.

Křetínského rušný rok

  • Dvaačtyřicetiletý právník z Brna Daniel Křetínský se letos poprvé dostal v žebříčku magazínu Forbes mezi dolarové miliardáře. Hodnota jeho majetku dosahuje padesáti miliard korun.
  • Křetínskému patří 94 procent Energetického a průmyslového holdingu (EPH). Letos v únoru vykoupil podíl svých někdejších společníků Patrika Tkáče a investorů kolem skupiny J&T.
  • EPH investuje do elektráren v Česku, Německu nebo například ve Velké Británii. Jen za loňský rok holding vydělal přes dvacet miliard korun.
  • Křetínský mimo jiné spoluvlastní vydavatelství Czech News Center a pražskou fotbalovou Spartu.

Právě působení Čmejly a Diviše mělo být podle dřívějších spekulací pro čínskou CRRC překážkou, která obchodu bránila. Čínská strana měla údajně taky žádat garance, že privatizace společnosti Škoda holding, ze které později Škoda Transportation vzešla, proběhla v roce 2003 v mezích zákona.

Škoda Trasportation je dlouhodobě úspěšná při získávání zakázek v­ zahraničí. Jen za posledních několik měsíců vyhrála tendry na dodávku tramvají do bulharské Sofie nebo finského Tampere. Dohromady jde o obchody za více než tři miliardy korun.

Podobně velké obchody však uzavírá i v Česku - mimo jiné na dodávku tramvají pro hlavní město Prahu v hodnotě přes 19 miliard korun nebo lokomotiv pro České dráhy.

Miliardová arbitráž

Právě s národním dopravcem přitom Škoda vede již pět let mimořádně citlivý byznysový spor. Jde v něm o pozdní dodávku dvaceti lokomotiv, které si dráhy v plzeňské společnosti objednaly v roce 2004.

Už před dvěma lety nařídil rozhodčí soud Českým drahám zaplatit Škodě 1,2 miliardy korun. Šlo o doplatek ceny, kterou měly ČD podle smlouvy za lokomotivy zaplatit. Dráhy naopak požadovaly pokutu přibližně jednu miliardu korun za to, že Škoda stroje dodala pozdě. Prohrály a nyní se u Obvodního soudu pro Prahu 1 domáhají zrušení rozhodčího nálezu.

Škodu Transportation zastupuje ve sporu advokátní kancelář Radka Pokorného, přítele premiéra Bohuslava Sobotky. Pokorný je současně rovněž místopředsedou rozhodčího soudu, kde Škodu Transportation obhajoval.

„Magistr Pokorný má možnost minimálně nepřímo ovlivňovat složení rozhodců, a vyvíjet tak na ně nátlak,“ uvedl před soudem advokát Českých drah Martin Kramář.

Sám Pokorný střet zájmů nevidí. Autorům televizního pořadu Reportéři ČT řekl, že od roku 1989 je běžnou praxí, že v předsednictvu soudu působí aktivní advokáti.