Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kritický rok aerolinek: místo drahé ropy je drtí prázdné peněženky zákazníků

  4:02aktualizováno  4:02
Po SkyEurope, které zkrachovaly na počátku týdne, míří k zemi další aerolinky, ruská KD Avia. Firma přestala prodávat lístky a úřady oznámily, že jí kvůli miliardovým dluhům brzy odeberou povolení létat. A brzy mohou následovat další společnosti. Krize aerolinek je čím dál hlubší, ukazují poslední odhady Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA.
Aerolinky podle IATA prodělají miliardu dolarů měsíčně. Ilustrační foto.

Aerolinky podle IATA prodělají miliardu dolarů měsíčně. Ilustrační foto. | foto: iDNES.cz

IATA ve svém prohlášení uvedla, že původní odhad ztrát všech dopravců devět miliard dolarů za celý rok je příliš nízko. Letecké společnosti podle ní letos prodělávají měsíčně miliardu dolarů (18 miliard korun).

"Aerolinky obvykle dělají padesát procent svých zisků ve druhém čtvrtletí. Letos se naopak ztráta ve druhém čtvrtletí ještě zdvojnásobila," říká Giovanni Bisignani, šéf IATA.

Zisky z jara a léta mají firmám vydělat na slabší zimní provoz, do kterého jde však letos řada z nich s vykrvácenou kasou. "Další krachy rozhodně můžeme čekat. Teď se ukáže, kdo plave ještě s plavkami a kdo už bez nich," naráží na stav finančních rezerv jednotlivých aerolinek analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Červencová čísla z evropských letišť vypadají na první pohled nadějně. Například v Praze se téměř zastavil pokles cestujících, ubyla jich jen tři procenta. Počty cestujících však pro aerolinky nejsou příliš zásadní.

Ještě loni touto dobou drtila dopravce drahá ropa, letos je sužují prázdné peněženky klientů. Poptávka po létání klesla, konkurence naopak zostřila. Letecké společnosti tak musí vyprodávat své sedačky za podnákladové ceny.

Většina dopravců vymýšlí, jak z krize ven. Snižují všemožně náklady, od menších výplat přes propouštění až po uzemnění části flotily.

Podobné kroky chystají i České aerolinie, které za první polovinu roku prodělaly bezmála půl miliardy korun a pokladnu jim zalepila hlavně půjčka od státní firmy Osinek.

Potíže aerolinek cítí už i prodejci letenek. Tržby z prodeje v srpnu meziročně klesly téměř o čtvrtinu. "Výše toho čísla mě nepříjemně překvapila, protože prodeje začaly klesat už loni v létě," řekl obchodní ředitel Asiany Josef Trejbal.

Někteří letenkáři už musí proto propouštět, Student Agency nechala odejít zhruba třicet prodejců. "Naopak více investujeme do IT, zaměstnali jsme nové programátory. Cílem je, aby byl nákup co nejvíce automatizovaný," říká šéf Student Agency Radim Jančura.

Po pádu SkyEurope přišlo zlevňování

Aerolinkám příliš neuleví ani krach SkyEurope, po kterém se firmy ihned vrhly do boje o jejich zákazníky. Zatím nejúspěšnější jsou SmartWings, které prodaly už 7 500 letenek bývalým klientům SkyEurope.

Jejich pád může mít navíc dohru u soudu. Žalobu na nízkonákladové aerolinie podal dozor nad akciovou burzou ve Vídni. Ten podle rakouských státních zástupců tvrdí, že společnost již několik měsíců skrývala před investory své problémy.

Aerolinky oproti očekávání začínají zlevňovat své tarify z Prahy do některých nejžádanějších destinací, kam dříve létaly SkyEurope. Týká se to zejména letů do Paříže a Amsterdamu. Cenový boj o zákazníka však domácí dopravce ČSA prohrává: jejich alianční partner ze SkyTeamu Air France – KLM nabízí nejnižší tarify do obou měst zhruba o tisícikorunu levnější než samotné ČSA.

Letenka do Amsterdamu s odletem už v září se dá sehnat u klasických síťových dopravců už za tři a půl tisíce korun včetně všech poplatků i zavazadla, do Paříže o tisícikorunu dráž. Nízkonákladové Wizz Air a SmartWings nabízejí ceny ještě níže.

Nejhorší pRodeje za čtyři roky

Tržby z prodeje letenek v Česku klesly na nejnižší hodnotu od roku 2005. Ukazují to čísla Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA za srpen, která má MF DNES k dispozici. Čísla nezahrnují prodeje nízkonákladových dopravců.

"Všichni se snaží ušetřit, proto se tolik nelétá," shrnul šéf Student Agency Radim Jančura. Řada firem kvůli úsporám zrušila nebo silně omezila služební cesty, své lidi vyhání z dražších byznysových sedaček do levnější ekonomické třídy.

Prodeje letenek klesají téměř už rok, za srpen klesly o 23,9 %. Češi v srpnu utratili za letenky 583 milionů korun.

Lidí ve vzduchu neubývá tolik, jako vysychá přísun peněz od cestujících aerolinkám. Menší tržby aerolinek způsobují padající ceny letenek: za posledních dvanáct měsíců klesla průměrná cena letenky téměř o patnáct set korun na 10 658 korun. Na situaci tak zatím vydělávají cestující. Létání je letos nejlevnější v historii.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Ředitelství silnic a dálnic začalo v úterý 8. září s evidencí billboardů v...
Vlastníci billboardů změnili názor, část poutačů u silnic odstraní

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní poutače, na něž je ve výzvě upozornilo ministerstvo dopravy. Řekl to v pátek mluvčí Svazu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.