Když mluví o své kariéře, působí dojmem, že se mu úspěch spíš přihodil, než že by o něj usilovně bojoval. "Microsoft je zvláštní, velmi otevřená firma. Nejvíc se tady cení nápady, vize a odvaha. Když uděláte první průšvih a zvládnete ho, jdete nahoru. Když se držíte zpátky, nejste aktivní, vyhnete se průšvihům, ale i vzestupu," říká Mühlfeit.
Sám o sobě tvrdí, že si váží lidí, kteří umějí kritizovat. I jeho osobně.
"Bill Gates říká, že špatná zpráva musí cestovat hodně rychle. Když se něco daří, není důvod se tomu příliš věnovat. Když vedu pohovor s člověkem, jehož chce firma povýšit, vždy se ho nejdřív ptám, které tři věci mu na Microsoftu nejvíce vadí. Když neumí odpovědět, není to pro firmu klíčový člověk," říká Mühlfeit.
Povýšení jeho soukromým životem příliš nezahýbalo. "Už tři roky žiji v Mnichově. Do Paříže, kde je hlavní evropské sídlo Microsoftu, se stěhovat nechystám. Bydlíme v menším městečku, dcera chodí v Německu do mezinárodní školy, rodina si už zvykla. A za pár hodin jsem autem v Praze," říká čerstvý viceprezident počítačového kolosu.
V bavorské metropoli dosud pracoval jako šéf pro střední a východní Evropu. Teď se mu záběr hodně rozšířil, má na starosti 24 zemí. "Kufr mám stále sbalený. Tři dny v týdnu jsem na cestách," říká Mühlfeit.
Zdaleka ne všichni evropští viceprezidenti Microsoftu totiž sedí v pařížské centrále. Usadili se hned v pěti evropských metropolích od Londýna po Amsterdam. Každé dva měsíce navíc Mühlfeit míří za oceán pohovořit s Billem Gatesem a Stevem Ballmerem.
Většinu komunikace však obstará e-mailem. Na otázku, jestli výhradně s produkty Microsoft, jimž mnoho lidí nemůže přijít na jméno, sarkasticky poznamená: "Že se ptáte."
Jízlivým žertům na účet vlastní firmy se nevyhýbá. V duchu kréda, že kritika se v Microsoftu cení. "Jedním z mých úkolů je přitom právě budovat dobré renomé společnosti. V Evropě, hlavně pak střední a východní, to není problém. Ale v Americe máme image stvůry, a tak to mým kolegům bere hodně času," žertuje.
Rozhodně nemá pocit, že by ho vyšší post v hierarchii firmy připravoval o volný čas. Nemá nutkání být workoholikem amerického střihu, který pojídá fast food z papírových krabic a nezná slovo dovolená.
"Naopak se snažím mít stále více osobního času. Na dovolenou teď jezdím nejen v létě, ale i v průběhu roku. Cítím, že to potřebuji. Bez rozumného životního stylu je člověk uštvaný a přichází o nápady a kreativitu. Proto se snažím i dobře jíst a hodně sportuji," dodává.
Manažerský úspěch se v Microsoftu hodnotí jak podle "tvrdých" výsledků, jako jsou zisk a podíl na trhu, tak podle "měkkých" hodnot: třeba podle spokojenosti zaměstnanců.
"Vše, čeho jsem dos áhl, se mi podařilo prostřednictvím lidí v mém okolí. V naší branži jsou lidé tím nejdůležitějším. Steve Ballmer teď zrovna sepsal jakýsi kodex hodnot a tam je to jasně vyjádřeno," říká Mühlfeit.
Jeho cesta na jeden z nejvyšších postů trvala v Microsoftu devět let. Vystudovaný programátor Mühlfeit nastoupil v roce 1993 do české pobočky Microsoftu jako šéf marketingu.
O pět let později už byl generálním ředitelem, v roce 2000 povýšil na šéfa pro střední a východní Evropu. Co dál? "Nedávám si cíle, baví mě cesta," říká. "Mluvil jsem o tom s Billem Gatesem i Stevem Ballmerem. Žádnou konkrétní metu teď před sebou nevidím. Nechci se stěhovat do USA, hlavně kvůli rodině."