Kamionů je na trhu nedostatek, dopravci musí některé zakázky odmítat. Ilustrační foto

Kamionů je na trhu nedostatek, dopravci musí některé zakázky odmítat. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Krize pokosila část autodopravců, na trhu začínají chybět kamiony

  • 166
Na trhu začaly po hospodářském oživení chybět kamiony. Přibylo zakázek, ale nemá je kdo "odvozit". Krize totiž mnohé dopravce úplně zlikvidovala, nebo je přinutila zmenšit vozový park. Dopravci proto musí část zakázek, o které ještě donedávna bojovali, odmítat.

"Volné kapacity na trhu teď nejsou. Trh je po krizi zdecimován," říká šéf logistické společnosti Schenker Tomáš Holomoucký.

"Na trhu skončily především malé rodinné firmy se staršími vozy a nové nejsou. Trh je teď hodně živý," říká Petr Vlček z autodopravy Hanzalík, jednoho z největších kamionových dopravců u nás. Nedostatek volných aut panuje jak u kamionů, tak u menších nákladních vozů.

Velký převis mezi poptávkou a nabídkou přepravních kapacit ukazuje i barometr dopravního trhu, který připravuje společnost Timocom. Ta shromažďuje denně v průměru až 300 000 nabídek na přepravu a volných kapacit od více než 85 tisíc uživatelů z celé Evropy zapojených do jejího systému. Zatímco v době krize převažovala nabídka volných kamionů, teď je situace opačná.

Údaje se liší podle zemí i směřování nákladu, poslední čísla však v průměru ukazují převis poptávky po kapacitách zhruba o dvacet až dvacet pět procent. Pro cesty mezi Českem a Polskem byl například včera převis více než třicetiprocentní. 

Šance na návrat k předkrizovým cenám

"Je to důsledek krize. Řada dopravců zkrachovala nebo se zbavila části vozového parku, ale jsou opatrní v nákupu nových kamionů. Nevědí, jak dlouho současná konjunktura potrvá," říká marketingový ředitel českého zastoupení Timocom Jan Hrubý. Podle něj vede současná situace k tomu, že si dopravci lépe vybírají, jakou zakázku vezmou a jakou naopak odmítnou.

Podle Martina Felixe ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia se jen těžko dá spočítat, kolik dopravců během krize skončilo. "Určitě je to mezi deseti až patnácti procenty," řekl Felix.

Současná situace proto podle něj znamená alespoň šanci na návrat k předkrizovým cenám. Většině dopravců se už teď daří do smluv se zákazníky prosadit i "naftové doložky", které přenášejí výkyvy v cenách pohonných hmot na zákazníky.

Trh s autodopravou zažívá velké proměny i z jiných důvodů: mnohem více se soutěží o nové zakázky. Podle Holomouckého například v posledních měsících narostl počet tendrů na dopravce zhruba o šedesát procent. "Firmy se často snaží zredukovat počet svých autodopravců," dodal Holomoucký.

Banky jsou opatrnější

To nahrává především velkým dopravcům, kteří mají snazší přístup k financování nových kamionů. Banky a leasingové společnosti jsou po krizi opatrnější a s půjčováním peněz na nákladní auta menším firmám se nepřetrhnou.

Oživení na trhu je přitom patrné i z jiných údajů: například rekordním výběru mýta. Roste však současně podíl dopravců na výběru ze zahraničí, především z Východu. To může být způsobené i tím, že tu čím dál častěji díky svým nižším cenám pronikají.

Nedostatek kamionů je patrný i na prodeji nákladních vozů, který takřka dva roky držel minimální úroveň. Za první tři měsíce letošního roku dopravci zaregistrovali 1 626 kamionů, před rokem za stejnou dobu jen 381.

"Oživení sledujeme zhruba od podzimu loňského roku a stále trvá. Bylo by i větší, kdyby neměli zákazníci problém s financováním," říká šéf firmy Panav, vyrábějící návěsy, Lubomír Vořech.

Banky a leasingové společnosti tvrdí, že jejich podmínky se nezměnily. "Narůstající poptávce jsme vyšli vstříc řadou zvýhodněných nabídek," říká například mluvčí UniCredit Leasing Erika Duchanová.