Dostatek řidičů je jediný pozitivní důsledek hospodářské krize. Ilustrační foto.

Dostatek řidičů je jediný pozitivní důsledek hospodářské krize. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Krize přihrála dopravním podnikům řidiče, strojírnám obráběče

  • 16
Dlouhou dobu si stěžovali na nedostatek zaměstnanců a upozorňovali na problémy s tím spojené. Teď mají linkoví dopravci či strojírenské firmy naplněné stavy. Je to zřejmě jeden z mála pozitivních dopadů hospodářské recese.

O místa řidičů autobusů se nyní hlásí více lidí především kvůli útlumu kamionové dopravy. Majitel žlutých autobusů Student Agency Radim Jančura iDNES.cz řekl, že se situace výrazně zlepšila během posledního roku.

"Ještě před rokem měla kamionová doprava takový boom, že řidiči autobusů opravdu spíš nebyli. Za poslední rok ale pociťujeme velkou úlevu, protože je daleko snazší sehnat kvalitní řidiče."

Dlouhodobý problém s nedostatkem řidičů nyní vyřešila i společnost ČSAD Autobusy Plzeň, která provozuje linkové autobusy v Plzeňském kraji. Firma jich nedávno přijala třicet.

"Přijali jsme řidiče autobusů, kamionů a nákladních vozidel, kteří vinou krize přišli o práci," řekl ČTK generální ředitel ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl. "Momentálně máme naplněné stavy, ale vzhledem k tomu, že lidé odcházejí do důchodu, stále je doplňujeme," dodal.

Na kamionu vydělali víc

Dříve firmě přetahovaly řidiče kamionové firmy z regionu, které jim nabízely vyšší platy, většinou od 30 tisíc do 40 tisíc korun včetně diet. Průměrná hrubá mzda v ČSAD je kolem 20 tisíc Kč.

Vybírat si může i společnost ICOM transport, která je největším linkovým dopravcem v tuzemsku. I přes dostatek řidičů však firma stále nemá naplněné stavy. "Ti řidiči potřebují určitou praxi a vzhledem k tomu, že "stárnou", tak pořád přijímáme nové a nové," uvedla mluvčí Kateřina Kratochvílová.

Podle Miroslava Hucla představuje lepší dostupnost pracovních sil jediný klad současné hospodářské krize. Firmě se totiž zároveň propadl obrat zhruba o 10 procent, s tím jak lidé jezdí méně za prací. Některé firmy pak navíc omezují spoje, které od ČSAD nakupují, aby vozily zaměstnance do průmyslových zón.

Firmy nabírají "do zásoby"

Zlepšení na trhu práce cítí také strojírenské podniky. Naplnění stavů hlásí například Škoda Power, která delší dobu sháněla zámečníky nebo obráběče. Už zhruba měsíc jich má dostatečný počet.

Podobná situace je také ve Třineckých železárnách. "Na uvolňovaná místa máme možnost výběru. V profesní struktuře nemáme problémy - situace je lepší," uvedla mluvčí železáren Dušana Chreneková.

Firma přijímá nové lidi přesto, že výroba nyní jede jen na 80 procent. "Víme, že až krize pomine, tak na trhu práce bude opět nedostatek odborně vzdělaných hutníků, strojařů a elektrikářů. A poté je najít bude téměř zázrak," dodala.

Za poslední půlrok železárny přijaly 150 lidí, hlavně s technickým vzděláním. Firma snížila o třetinu počet agenturních pracovníků a nyní má téměř 5 300 kmenových zaměstnanců. Odvrácenou stranu krize však představuje propad zakázek, který loni železárnám ztenčil zisk o dvě a půl miliardy.

,