Řetězec s obuví Payless letos uzavře 808 obchodů. Ještě před několika měsíci se mluvilo jen o polovině.

Řetězec s obuví Payless letos uzavře 808 obchodů. Ještě před několika měsíci se mluvilo jen o polovině. | foto: Profimedia.cz

Krize kamenných obchodů v USA letos vymaže přes šest tisíc prodejen

  • 34
Řetězce ve Spojených státech letos uzavřou 6 375 kamenných prodejen. Jsou mezi nimi obchody s módou, sportovními potřebami i elektronikou. Sektor trpí největšími problémy od krize v roce 2007.

Řetězce uzavírají prodejny v celých USA, které se delší dobu potýkají s odlivem zákazníků a jsou na nule nebo v červených číslech.

V čele nezáviděníhodného žebříčku stojí síť s elektronikou RadioShack, která letos uzavře 1 430 kamenných prodejen. Zůstane jí jen přes sedmdesát obchodů. Firma na sebe vyhlásila už na začátku roku bankrot, v té době ale avizovala uzavírání jen stovek prodejen.

Druhou největší obětí retailové krize v USA, kterou některá média nazývají apokalypsou, je podle listu Business Insider řetězec s obuví Payless. Americký deník kompletně vyčíslil počet uzavíraných kamenných obchodů napříč USA. Definitivně své výlohy stáhne 29 řetězců u 6 375 svých obchodů.

Jsou mezi nimi například i značkové prodejny Michael Kors, Bebe, The Limited, nebo Crocs. Celkem 68 nevýdělečných obchodních domů uzavře síť Macy’s. Ta patří spolu s řetězci JCPenney a Sears mezi klíčové nájemce, kteří přitahují zákazníky do nákupních center. Mluvilo se proto o tom, že škody ponesou i celá obchodní centra.

Akcie řady těchto firem se v posledních letech smrskly na minimum. Mezi nimi je i Sears. Cena akcií tohoto řetězce se propadla za dva roky ze 42 na deset dolarů.

Daň za realitní boom

Příčin toho, co se děje na americkém maloobchodním trhu, je několik. V posledních letech se projevuje přesycenost komerčními plochami a obchodními centry, zejména těmi, které stojí na předměstí amerických měst.

Nákupní parky čeká další boom. Nově v nich zákazníci najdou i občerstvení

O přebujelém trhu komerčních realit hovoří i srovnání se světem. Zatímco v USA připadá na každého obyvatele 2,23 m² komerční plochy, v Německu je to 0,2 m² a v Česku 0,25 m², uvedla analýza společnosti Morningstar Credit Ratings.

Krizi v sektoru umocňuje rychlý rozvoj internetových nákupů, jemuž vévodí obchod Amazon.

Bloomberg uvedl, že současné tempo zavírání obchodů může být tento rok pro odvětví nejhorším za desítky let.