Krize zničila věrné zákazníky, Češi se raději řídí slevou

  3:01
Zákazníci v poslední době nakupují hlavně podle slevových akcí. To se obchodníkům nelíbí, protože jim časté slevy ukusují ze zisků. Nyní přemýšlejí o způsobech, jak nakupující nalákat a zároveň na tom nevykrvácet.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Vážený zákazníku, už dlouho jste nezavítal do našeho obchodu. Máme pro vás připravené vaše oblíbené zboží za akční cenu.“ Poštu s podobným obsahem by Češi v budoucnu mohli dostávat od svého obchodníka.

Lidé se totiž v krizi naučili střídat prodejny podle toho, ve kterých jsou zrovna nejlákavější slevy, a obchodníci teď vymýšlejí, jak je znovu naučit věrnosti a loajalitě.

Řada z nich proto přehodnocuje své věrnostní systémy a vymýšlí nové benefity. Naopak od klasických slevových kuponů, které slibují při nákupu nějaké to procento z ceny dolů, se pomalu upouští.

„Je to jen cesta ke krácení výnosů a nemá to efekt, který si od toho obchodníci slibovali,“ vysvětlil Zdeněk Juračka, šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu a zároveň šéf sítě družstevních prodejen Coop.

Konkrétnější slevy

Cílení slev by mělo být do budoucna adresnější a propracovanější. Obchodníci se budou snažit získat o zákazníkovi co nejvíce informací a podle toho ušít nabídku na míru. Ta by pak mohla přijít třeba mailem.

Neplaťte za nákupy víc, než musíte!

Víte, že na internetu vám poradí, kde každý den nakoupíte nejvýhodněji? Na portálu AkčníCeny.cz
každý den najdete aktuální letáky a zboží v akci.

Věrnostní systém založený na podobné myšlence teď připravují družstevní prodejny Coop. „Jde o to, udělat si přesnou specifikaci zákazníka a poté ho cíleně kontaktovat,“ vysvětluje Juračka. Podle něj si nový způsob lákání zákazníků vyžádá masivní investice. Jen vstupní projekt přijde na milion korun.

V polovině roku chce věrnostní systém spustit vůbec poprvé také Tesco. „Jedná se o systém, kdy zákazník dostává za své nákupy nejen slevové kupony, ale i peněžní poukázky ve výši odpovídající jeho nákupům,“ řekla mluvčí Teska Eva Karasová. Bližší podrobnosti z obchodních důvodů nesdělila.

Ve frontě na slevu

Za „nevěrnost“ zákazníků si řetězce mohou samy. V obavě, že lidé v krizi přestanou nakupovat, zvýšily počet i rozsah akčních nabídek. To způsobilo, že lidé teď nakupují jinak, než byli dosud zvyklí. Stále častěji čekají s nákupem na slevy a za akcemi jsou ochotni vyrazit častěji. Frekvence nákupů vzrostla během tří let o 30 procent.

„Pro obchodníky bude těžké znovu si vybudovat loajalitu zákazníků. Lidé, kteří si na takový způsob nákupu zvykli, si budou odvykat těžko,“ myslí si Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK. Podle něj záleží na tom, jaký systém benefitů řetězce zvolí. Svou roli sehraje i to, jestli se s koncem krize nákupní chování lidí automaticky vrátí zpět. „Obíhání slev je časově náročné, což může zákazníky do budoucna odradit. Času stráveného v obchodech jim bude líto,“ dodal Skála.

Časté slevové akce mohou být pro obchodníky smrticí. Na jedné straně sice pomáhají zvýšit obrat, ale zároveň ukusují významnou část marží. Zatímco v roce 2007 činila průměrná sleva zboží zařazeného na letáky obchodních řetězců 21,2 procenta, loni se zvýšila na 23,9 procenta.

Řetězce se snaží zákazníky nalákat především na zlevněné pečivo nebo některé mléčné výrobky. Například průměrná akční cena rohlíku klesla od roku 2007 o 31 procent z 1,31 koruny na loňských 0,91 koruny. „Pokud nejsou slevy dvojciferné, tak (zákazníci) na nabídku vůbec nereagují,“ řekl na konferenci Retail in Detail Tomáš Drtina z Incomy.

Akční nabídky řetězců sleduje 70 procent tuzemských domácností. Obchodníci v posledním roce letáky rozšířili, vzrostl i počet promovaných výrobků. Mezi nimi se objevuje nejčastěji alkohol, uzeniny nebo maso.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...