Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krize zpozdí výrobu nového zetoru

  12:25aktualizováno  12:25
Jmenuje se Zetor Maxterra a je to nejsilnější traktor, který kdy brněnská továrna vyráběla. Jenže zatím je jen ve čtyřech exemplářích a spuštění sériové výroby firma odkládá kvůli krizi a nedostatku peněz na investice.
Celkem továrna vyrobila za loňský rok 6 537 traktorů, o rok dříve to bylo přes sedm tisíc. Ilustrační foto.

Celkem továrna vyrobila za loňský rok 6 537 traktorů, o rok dříve to bylo přes sedm tisíc. Ilustrační foto.

Továrna, která v roce 2007 vydělala 120 milionů korun, včera ohlásila loňskou ztrátu 32 milionů.

Kromě poklesu trhu v závěru roku za ni mohou také kurzové ztráty. Většinu produkce Zetor totiž obchoduje v dolarech a eurech a do zahraničí míří asi 90 procent vyrobených traktorů. Česká koruna loni byla vůči těmto měnám nejsilnější v historii a to exportérům neprospělo.

Celkem továrna vyrobila za loňský rok 6 537 traktorů, o rok dříve to bylo přes sedm tisíc. "Počítáme s tím, že letos vyrobíme asi o dalších tisíc pět set traktorů méně než loni, při zhruba stejně vysokých tržbách,“ uvedl pro MF DNES generální ředitel Zetoru Josef Chodounský.

Dosud výroba nepřetržitě rostla od roku 2002, kdy 98 procent zkrachovalé továrny odkoupil od České konsolidační agentury slovenský holding HTC.

Počet vyrobených traktorů by měl podle Chodounského začít znovu stoupat v příštím roce, ambiciózní plán vyrábět v roce 2010 přes deset tisíc traktorů však padá.

Těžký traktor nabral zpoždění kvůli krizi

Zvednout počet vyrobených strojů by mohl právě nový těžký traktor Maxterra. Jeho vývoj, tehdy ještě bez názvu modelu, oznámilo vedení továrny na jaře 2007 s tím, že sériová produkce začne letos na jaře.

"V současné době zahajujeme testy a homologační zkoušky,“ nastínil mediální zástupce Zetoru Miroslav Toman. Se sériovou výrobou se však zatím nepočítá, firma kvůli hospodářské situaci radikálně omezila investice, což se dotkne i nové linky a strojů podílejících se na výrobě maxterry. Kdy se traktor začne prodávat, zatím Zetor nesdělil, podle informací MF DNES by to mělo být v průběhu příštího roku.

Zetor nový traktor se silným šestiválcovým motorem potřebuje, aby se vyrovnal svým konkurentům. Nejtěžší traktor mu zatím v nabídce chybí a kvůli tomu se mu nedaří hned na několika trzích.

"Modelová řada Maxterra je určena především pro střední a větší farmy,“ uvedl Toman. Těch přitom přibývá, neboť se menší zemědělci po celém světě spojují do větších celků.

Maxterra má mít až 175 koní

Maxterra má Zetoru pomoci prorazit i u takzvaných kontraktorů - firem, které zemědělskou techniku vlastní a pronajímají ji dál. "Pro ně je samozřejmě výhodné mít ve svém vozovém parku co nejméně značek. Tím, že jsme jim nemohli nabídnout všechny kategorie traktorů, nebyli jsme u nich dosud příliš úspěšní,“ zdůvodnil vývoj nového modelu před dvěma roky tehdejší ředitel společnosti Zetor Trade Radovan Putna.

Maxterru chce výrobce nabízet ve čtyřech typech s výkonem od 135 do 175 koní. Současný nejsilnější model Forterra má výkon 130 koní.

Zetor už podobně silný traktor vyráběl v devadesátých letech. "Šestiválcové provedení UŘ II se výkonům maxterry blížilo, ale nemělo moderní převodovku a v dnešní době by nebylo uplatnitelné,“ nastínil Jiří Koláček, ředitel Výzkumného ústavu traktorů, kde model Maxterra vznikal.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.