"Unie nám vyčítá nárůst víceprací," řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Křižovatka patří mezi osm předražených staveb, které ministerstvo postavilo. O kolik se dvě patra mimoúrovňové křižovatky prodražila, nechtěl sdělit.
Opatovická křižovatkaDvoupatrová křižovatka u Opatovic nad Labem byla otevřena v listopadu 2009. |
Ani Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem opatovické křižovatky, si nesrovnalostí při stavbě prvních dvou pater vědomo není. "Na stavbách máme desetiprocentní limit, který můžeme překročit. Na opatovické křižovatce byl limit dokonce pětiprocentní a ten jsme vyčerpali z osmdesáti procent," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Dvě patra mimoúrovňového křížení s obřím kruhovým objezdem přišla na jednu miliardu a 344 milionů korun. Osmdesát pět procent z částky měla hradit Evropská unie, u těchto staveb proplácí dotace zpětně.
To by znamenalo, že pokud se silničáři vešli do rezervy pěti procent, překročili sumu stanovenou Evropskou unií o 54 milionů korun. Ministerstvo dopravy musí kritizované vícepráce na předražených silnicích a mostech vysvětlit Unii do letních prázdnin.
Předražená je i silnice z Pardubic do Hradce
Pardubický kraj, který zadává silniční zakázky na silnice nižších tříd, například vícepráce téměř nemá.
"Podle mého stojí nejčastěji za vícepracemi záměrně zanedbaná kontrola projektu. Firma by na chybu při kontrole projektu přišla. Ale proč by ji hledala, když tím navýší svůj zisk. Předražování dostoupilo vrcholu a všimla si toho i Evropská unie," řekl náměstek hejtmana Jan Tichý, který má na starosti dopravu a nadsazené ceny silničních staveb dlouhodobě kritizuje.
Z Operačního programu doprava, kde úředníci z Unie našli chyby, se staví také čtyřproudová silnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Také zde se tříkilometrový úsek prodražil. Původně měl stát něco přes miliardu korun. Firmy ale dostanou miliardu osm set milionů.