Julieta má světlou barvu, je tenká a krátká (průměr 13 milimetrů, délka 12 centimetrů). A výrobce v souvislosti s ní rozjel kampaň, která má změnit fakt, že Kubánci na ženy s doutníkem často hledí skrz prsty. Podle něj je Julieta určena pro životní styl moderní a aktivní ženy.
"Je to pocta ženě," vysvětluje Javier Terres, viceprezident kubánsko-španělské společnosti Habanos S. A., která v uplynulém týdnu představila Julietu na 12. havanském festivalu doutníků. Habanos S.A. uvádí na trh všechny značky ručně vyrobených kubánských doutníků, které jsou považovány za nejlepší na světě.
Pravdou ale je, že se výrobce luxusních doutníků snaží hlavně čelit ekonomické krizi. Ta vedla spolu se zákony zakazujícími kouření v barech a restauracích západních zemí k poklesu prodeje doutníků o osm procent. Ženy, které v kampaních byly dosud opomíjené, se tak pro tabákový průmysl rázem staly lákavým soustem.
Ženy hrají prim
Výrobce luxusního kuřiva teď připomíná, že ženy hrají při výrobě doutníků prvořadou roli. Byla to totiž žena, která čtrnáct let vyráběla doutníky přímo pro Fidela Castra. V havanské továrně El Laguito navíc tvoří 90 procent ze zaměstnanců ženy. A ty podle Terrese doutníky milují.
"Žena neztrácí svou ženskost, jestliže kouří doutník. Naopak," ujišťuje Miriam Obelinová, šedesátiletá černoška, nad jejíž tváří krouží obláčky dýmu. "Můj přítel vůni tabáku miluje, vůbec mu nevadí. A žena, která kouří doutníky, je pěkná a elegantní," ujišťuje další z žen, která doutníky vyrábí.
Její kolega, dvaatřicetiletý Adonis Velasco, s ní souhlasí. Prý má velmi příjemné pocity, když se dívá na ženu vychutnávající si "puro" (označení pro doutník, jehož všechny listy pocházejí z jedné země).
Pro mnoho Kubánců, kteří vydělávají v průměru 20 dolarů (necelých 400 Kč) měsíčně a přitom by si chtěli vychutnat dobrý doutník s bohatým aroma, však není hlavním problémem pohlaví, nýbrž peníze.