Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kubě stále kralují americké veterány z poválečných let

  15:38aktualizováno  15:38
Chrysler, Ford i General Motors se ve Spojených státech potýkají s vážnými ekonomickými problémy. Po kubánských ulicích se ale dál prohánějí vozidla, která připomínají doby, kdy detroitská "Velká trojka" byla chloubou a symbolem americké ekonomické síly.

Parkoviště před Capitolem v Havaně je podle Kubánců muzeum na kolech. | foto: ESO travel

Na jedné z havanských ulic stojí Buick Century z roku 1955. Hlasitě z něj vyhrává Elvis Presley a jeho majitel ho pyšně omývá. Jeho Buick sjel z montážní linky v Detroitu ještě před tím, než Fidel Castro na ostrově nastolil autoritativní socialistický režim a desítky let před vážnými problémy amerických automobilek.

"Je to tady vlastně takové muzeum. Muzeum, které jezdí na kolech," říká agentuře Reuters majitel Buicku Florentino Marin a ukazuje na americké veterány ze čtyřicátých a padesátých let okolo sebe.

Vozidla, kterých je stále plná Havana, navíc pocházejí z doby před tím, než detroitské společnosti začaly vyrábět automobily podle hesla "plánované opotřebení". Tyto vozy měly buď jednoduše selhávat anebo brzy vyjít z módy.

Současná krize těchto značek je tak částečně zakořeněná v chování zákazníků, kteří přišli na to, že americká vozidla jsou vyráběna tak, aby podpořila krátkodobou poptávku. Automobily totiž po určitém opotřebení kolabovaly a přestávaly fungovat.

Embargo odstřihlo náhradní díly

"Myslím si, že nikdy nechtěli dělat auta, která by vydržela takhle dlouho," říká majitel čtyřdvéřového Chevroletu Bel Air z roku 1953 Jose Antonio García. "Tohle je tank. Není to rozhodně auto na jedno použití, jako ty rachotiny, které přišly později."

Odolnost a výdrž vozů z poválečných let dokazují desetitisíce automobilů, které na Kubě stále jezdí. Většina z nich už ale pod kapotou nemá originální motory. Kvůli embargu, které na ostrov uvalil americký prezident Kennedy před 47 lety, je pro Kubánce extrémně těžké sehnat originální náhradní díly pro své automobily.

Motory ve vozech tak ve velké míře pocházejí z dostupnějších typů automobilů. Kubánci si je většinou vyměňují svépomocí, aby nemuseli platit za služby profesionálnímu automechanikovi.

"Kubánci jsou velmi dobří improvizátoři. Musíme si nějak pomoct, když potřebujeme. Je tu nedostatek všeho, včetně peněz," prohlašuje jeden z řidičů, který si nepřeje být jmenován.

Proti Američanům nic nemáme

Kubánský vládní tisk se snaží ekonomickou krizi využít ve svůj prospěch. Události jako bankrot General Motors a problémy ostatních amerických automobilek pravidelně obsazují přední místa na stránkách novin.

Média tvrdí, že tyto události jen dokumentují, že se Spojenými státy to jde z kopce, a signalizují pád nespoutaného amerického kapitalismu.

Majitelé amerických veteránů na kubánských ulicích ale rozhodně nevypadají, že by měly z problémů amerického automobilového průmyslu zlomyslnou radost.

"My Kubánci jako národ proti Američanům vůbec nic nemáme. Naopak si myslím, že toho máme hodně společného," tvrdí řidič taxi, zatímco čeká na zákazníky před Capitolem, který svou architekturou připomíná washingtonský Bílý dům.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Třináct větrných elektráren roste ve Václavicích u Hrádku nad Nisou.
Vítr sfoukl uhlí. Obnovitelné zdroje začínají být výkonnější

Celkový výkon všech elektráren ve světě podle studie Mezinárodní agentury pro energii loni stoupl přibližně o čtyři procenta na 6650 gigawattů. Proti roku 2015...  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Pivo budiž požehnáno. Zavřené kostely se znovu otevírají jako pivovary

Jenom od roku 2011 bylo ve Spojených státech nejméně deset starých kostelů předěláno na nové pivovary. A nejméně čtyři se mají otevřít v příštím roce. Tento...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.