"Společnost Kaufland se dopustila porušení zákona, když sjednávala s nadpoloviční většinou svých dodavatelů zemědělských a potravinářských produktů platební lhůty v délce delší než 30 dní, a platby takto i realizovala," zdůvodnil Rafaj to, proč zamítl rozklad účastníka řízení proti prvostupňovému rozhodnutí z dubna letošního roku.
Vedle tohoto provinění se řetězec provinil tím, že sjednával s 95 % svých dodavatelů pro případ postoupení pohledávky třetím osobám povinnost hradit poplatek ve výši čtyř procent z hodnoty postoupené pohledávky a současně pro případ úhrady faktur dodavatelům před lhůtou splatnosti účtoval takzvané dodatečné skonto ve výši 0,5 procenta z předčasně uhrazené faktury za každý započatý týden, o který byla faktura dříve uhrazena. "Tímto způsobem podřídil řetězec své dodavatele povinnostem vytvářejícím nerovnováhu mezi smluvními stranami," vysvětlil Rafaj.
Kaufland zatím neví, zda se bude proti rozhodnutí odvolávat. "Oficiální rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nám dosud oficiálně doručeno nebylo. Do doby, než se seznámíme s jeho detaily, není možné se k němu vyjádřit," řekl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.
Kaufland dostal pokutu v této kauze už v roce 2011. Tehdy však byla nižší (13 milionů Kč) a obchodní řetězec se proti ní odvolal. Případ se následně projednával znovu a v novém řízení rozkladová komise původní trest navýšila, protože dospěla k názoru, že nepřihlédne k žádným polehčujícím okolnostem. Kaufland podal proti této pokutě rozklad, který skončil zamítnutím.