Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kultovní reklamy: Nejlepší spot všech dob měl namále. Prosadil si ho Jobs

  17:05aktualizováno  17:05
Žádná reklama se neproslavila tak, jako spot oznamující nástup počítače Macintosh z roku 1984. Snímek natočený režisérem filmu Blade Runner Riddley Scottem se manažerům Applu zpočátku nelíbil, nakonec se však o jeho komerčním nasazení nechali přesvědčit. Udělali dobře. Stal se z něj reklamní zázrak, ke kterému stačilo jediné vysílání - během utkání Super Bowlu.

V roce 1984, kdy byly pro drtivou většinu Američanů osobní počítače nepochopitelnou anomálií, hodnou jen pozornosti profesionálů a velkých korporací, přinesla společnost Apple revoluci. Na trh vstupoval první Macintosh, o kterém se během jediného dne dozvěděla polovina Spojených států. Zásluhu na tom měla ikonická reklama, která je podle mnohých odborníků i žebříčků nejlepším spotem, jaký kdy dosud vznikl.

Velkorozpočtovou reklamu v ceně kolem milionu dolarů, která líčí vzpouru proti totalitě orwellovského světa z románu 1984, si lidé vykládali mimo jiné jako metaforu revolty proti tehdejšímu hegemonovi IBM, přezdívanému Big Blue. Explicitně tento význam sice mít neměla, nicméně když Steve Jobs představoval reklamu těsně před odvysíláním obchodníkům, přirovnal největšího rivala k Velkému Bratrovi. Ten ve spotu promlouvá z obří obrazovky k poddajnému obyvatelstvu, podobně jako v Orwellově knize při každodenních „dvou minutách nenávisti“.

Seriál Kultovní reklamy

Redakce iDNES.cz připomíná slavné domácí i světové reklamy. V seriálu najdete i vybrané spoty z dob ČSSR a vánoční reklamy.

Dnes tolik oslavovaný spot, který získal přes čtyřicet reklamních cen včetně Grand Prix v Cannes, měl nicméně při svém zrodu několikrát namále.

„Nejdřív se tehdejšímu řediteli firmy Apple Johnu Sculley nelíbil storyboard, bál se, že bude příliš radikální. Jobs ho ale přesvědčil: přesně tohle značka Apple potřebuje. Uprostřed natáčení pak hrozilo, že klient kvůli rozpočtu zruší druhý natáčecí den a britský režisér Ridley Scott, známý ze svých filmů Vetřelec či Blade Runner, reklamu nedokončí. Když byla nakonec hotova, pustili ji Jobs a Sculley ostatním členům představenstva – a ti málem padli do mdlob,“ napsal marketingový expert Vladimír Bystrov v magazínu Marketing a Media.

Nakonec byla přesto reklama odvysílána uprostřed finále Super Bowlu, celostátní televizí však komerčně proběhla jen jednou. Těžko říct, do jaké míry to byl geniální tah, nicméně dostavil se dosud nevídaný efekt. O reklamě referovaly všechny hlavní televizní sítě a na pět desítek lokálních stanic. První večer vidělo spot 46 procent všech Američanů a obrovská vlna publicity trvala ještě několik týdnů.

Reklama na Apple je i zajímavou přehlídkou uměleckých jmen, a to nejen z reklamního světa. Režijní taktovku držel již zmíněný Ridley Scott, hrdinku se sportovním kladivem, která vytváří jedinečný kontrast barev na ponurém modro-šedém pozadí, ztvárnila britská herečka a modelka Anya Major, která si o rok později zahrála v klipu Eltona Johna Nikita.

Reklamu napsal Steve Hayden (současný šéf Ogilvy), který řídil kreativní týmy agentur Chiat/Day a později BBDO, kde dlouhodobě pracoval na reklamách pro Apple a za svou práci získal řadu cen. Hayden je jednou z nejdůležitějších postav světové reklamy konce tisíciletí. Najal také tehdejší hvězdu televizních talk show Dicka Cavetta, aby propůjčil hlas televizním reklamám Applu a zajistil jim masové přijetí.

Fotogalerie

Apple se za několik málo let stal jedničkou v prodeji osobních počítačů, když v roce 1992 předstihl IBM. Agentura BBDO, která byla dvorním tvůrcem reklam firmy s nakousnutým jablkem, za Haydenova působení trojnásobně vyrostla.

Lee Clow, nyní ředitel agentury TBWA Worldwide, který je experty z oboru označován za reklamního guru, zase na dlouhou dobu propojil Apple se sloganem „Think Different“. Podobně jako reklama sama, se také jeho jméno objevuje v reklamní síni slávy. Clow byl dlouhá léta blízkým přítelem Steva Jobse. Velkého Bratra promlouvajícího z obrazovky zosobnil herec David Graham.

Kolem slavné reklamy se také rozběhla velká právní bitva. Dědicové George Orwella napadli tvůrce reklamy z porušování autorských práv a ochranných známek. Tvrdili, že spot opisuje knihu například větou „Uvidíte, proč 1984 nebude jako 1984,“, postavou Velkého Bratra, nebo mrštěním kladiva na obrazovku (v románu letí na monitor kniha).

O mnoho let později se spot objevuje na televizních obrazovkách znovu, avšak s jediným rozdílem. Anya Major se pokusí zopakovat svou revoluci, tentokrát s iPodem, zavěšeným u pasu.

Slavný spot z roku 1984 nesporně ovlivnil celý reklamní svět i vnímání reklamy. „Jednalo se o první využití principu, kdy samo uvedení reklamy bylo reklamní událostí. Agentura Chiat/Day připravila velkorozpočtovou filmovou reklamu a pak ji oproti všem zvyklostem nechala odvysílat jednou jedinkrát. Tím nejen založila tradici reklam speciálně připravovaných výhradně pro Super Bowl, ale vlastně úplně změnila pravidla a vnímání toho, co reklama je a jak funguje,“ popsal kreativní ředitel agentury Konektor Martin Charvát.




Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Konec příručních zavazadel zdarma. Nízkonákladovka Ryanair otáčí

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.

Více než čtyři roky uplynuly od doby, kdy irská letecká společnost Ryanair povolila svým pasažérům přepravovat na...

Kontroverzní tanker s plynem pro USA se před cílem otočil a pluje zpět

Tanker Sirius Star

Tři týdny poté, co se tanker Gaselys vydal s kontroverzním nákladem ruského plynu do USA, se jen den cesty od svého...

Letadla na baterky na všechny vnitrostátní linky, plánuje Norsko

Letadlo E-Fan X vyvinula společnost Airbus ve spolupráci s Rolls-Roycem a...

Veškeré lety na vzdálenost kratší než patnáct set kilometrů by v Norsku měla do roku 2040 zajišťovat pouze elektrická...

Najdete na iDNES.cz