Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kultovní reklamy: Coca-Cola kupovala světu domov a dobývala hitparády

  11:52aktualizováno  11:52
Hudba je podstatnou ingrediencí úspěchu reklamy. Jedním z důkazů tohoto tvrzení je slavný spot na Coca-Colu z roku 1971 s názvem Hilltop. Natáčel se v Římě v době, která mnohé strhla k myšlenkám hnutí hippies. Hit z reklamy dobyl přední místa světových hitparádách a proslavil britskou skupinu New Seekers.

„I’d like to buy the world a home,“ zpívá v reklamě na pět set komparzistů, kteří vyšplhali na horu v Římě. Kromě domova chtěla lidi různých národů firma Coca-Cola spojit také svým nápojem, na konci verše tak v textu písně zaznívá i varianta „Coke“.

Spot, který staví na možná vůbec nejlepší reklamní písni všech dob, se natáčel několikrát. Reklamní agentura McCann Erickson, jíž práci nadnárodní firma svěřila, původně přivedla desítky komparzistů na kopec v Doveru, městě v jihovýchodní Anglii. Několikadenní vytrvalý déšť ale změnil program, komparzisty „propustili“ a jelo se natáčet do Říma.

Seriál kultovní reklamy

Zajímavé reklamy ze světa i z domova sledujte na iDNES.cz každou středu a pátek.

Ani tam se to nepovedlo napoprvé. Letecké snímky byly v podstatě nepoužitelné a z rozpočtu 100 tisíc dolarů nezbývalo nic. Coca-Cola přesto chtěla pokračovat a uvolnila na natáčení dalších 250 tisíc dolarů. V době vzniku spotu to byla ohromná částka.

V Římě proběhla velká náborová akce, najato bylo na pět stovek komparzistů, které museli filmaři naučit synchronizaci rtů. Lidi různých národností autoři lovili ve školách i na ambasádách. V tomto spotu se také poprvé objevuje slogan „It’s the real thing“.

Reklama se okamžitě stala populární. Coca-Cola přijala přes sto tisíc dopisů, týkajících se spotu. Velký podíl na tom má právě chytlavá píseň britské skupiny New Seekers, kterou ihned převzalo mnoho rádií. Spot patří k vůbec nejúspěšnějším reklamám a popové verze této písně (bez názvu značky), napsané skladateli Rogerm Cookem a Rogerem Greenawayem takřka zlidověly. Zpívala se ve školách i v kostelech.

Populární britská skupina New Seekers byla už několika hity ve své zemi známá, ale celosvětovou slávu jí přinesla až tato reklama. Této její nejznámější písně se prodalo téměř milion kopií.

Fotogalerie

S nápadem natáčet na hoře a prostřednictvím lidí různých národů vytvořit jakýsi světový chorus přišel kreativní ředitel McCann Erickson Bill Backer. inspirací byla scénka po příletu do Británie, kdy však letadlo skončilo kvůli mlze v irském Shannonu namísto v Londýně. V atmosféře všeobecné frustrace se Backerovi vybavil známý slogan ‚Let‘s have a Coke’ a chtěl představit nápoj jako něco, co lidi spojuje.

Hudební režisér Billy Davis jeho nadšení nejdříve moc nesdílel. „Pokud bys chtěl pro všechny na světě něco udělat, nekoupíš jim Colu,“ namítl Davis. „A co bys udělal?,“ odpověděl Backer. „Každému bych nejdřív koupil domov a s láskou bych ho s nimi sdílel,“ odvětil Davis.

Spot se dočkal i několika remaků. „Reklama patří do oborové síně slávy a Coca-Cola toho opakovaně využila. Poprvé remakem natočeným po dvaceti letech (aktéři někdejší reklamy v něm vystupovali se svými dětmi), podruhé před jedenácti lety, když nasazením digitalizované verze historického spotu připomněla úmrtí jeho autora Billyho Davise,“ uvedl Vladimír Bystrov z agentury Bison & Rose. Poději se k melodii a textu vrátila v autorské interpretaci zpěváka Garretta Duttona, známého i u nás pod uměleckým jménem G. Love.




Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

KFC si odskočilo od kuřat. Za čtvrt milionu prodává stan proti mobilům

Internet Escape Pod od KFC

Král bizarních propagačních akcí, KFC, tento týden představil další novinku - Internet Escape Pod - stan, do kterého se...

Curych vyhání milionáře. Obsadili byty určené „chudým“

Curych, Bahnhofstrasse

Švýcarský Curych zatočí s milionáři, kteří obývají dotované městské byty určené pro méně movité spoluobčany. Nejbohatší...

Filmové rekvizity nejsou jen pro Hollywood. Nejvíc z toho těží youtubeři

Nápis Hollywood

Hollywood už není to, co býval. Poté, co zábavní průmysl značně zredukovala americká recese, hledají výrobci filmových...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.