Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní reklamy: Boj o lososa byl reklamním trhákem, dnes by zapadl

  14:00aktualizováno  14:00
Groteskní souboj rybáře s medvědem o lososa byl jednou z nejslavnějších reklam přelomu tisíciletí a jedním z nejúčinnějších virálů. Zhlédlo jej přes 300 milionů lidí. Dnes by spot zřejmě zapadl.

Reklama z roku 2000 začíná nevinně, ve stylu dokumentárních pořadů známého přírodovědce Davida Attenborougha, který desetiletí spolupracuje s BBC. Už za okamžik je však jasné, že jde o parodii. Z řeky Dee vyskočí na břeh losos a začíná boj o rybu mezi rybářem John Westem a medvědem.

Spot na konzervovaný losos firmy John West je britsky ujetý a úmyslně přehnaný ve svém groteskním tónu. Medvědovi v boji o rybu nepomůžou ani bojové triky ve stylu Jackie Chana, rybář se totiž k pochoutce dostane lstí, když upozorní na orla na obloze a odláká tak medvědovu pozornost, aby ho srazil k zemi ranou pod pás.

Kultovní reklamy

Spot je velmi krátký a velmi úspěšný. Vyhrál řadu cen a umístil se v několika žebříčcích mezi nejvtipnějšími reklamami. Podle oficiálních informací firmy John West jej od roku 2006 zhlédlo na internetu přes 300 milionů lidí a stal se tak historicky šestým nejúspěšnějším virálem.

Z dnešního pohledu je také reklama zajímavá tím, že symbolizovala přechod od těch vážnějších reklam k čistému humoru. Fungovat by mohla i dneska, ale určitě by nebyla tak úspěšná. „Dnes by to zdaleka nebyla tak výrazná věc. Na internetu je podobných hříček spousta,“ říká kreativní ředitel agentury Remembership Martin Charvát.

Podle něj však bylo toto dílo milníkem ve způsobu, jakým se dělala reklama. „Do poměrně seriózních nebo jemně vtipných reklam najednou přišli s touto věcí. Byla to velká změna. Zajímavé také je, že reklamní agentura měla připraven úplně jiný koncept, ale večer před prezentací jej narychlo přepsala,“ dodal Charvát.

Na reklamě agentury Leo Burnett spolupracoval mj. Danny Kleinman, úspěšný britský režisér a reklamní tvůrce, který stojí za úvodními sekvencemi filmu James Bond. Spot se natáčel ve Skotsku, skuteční medvědi se v něm neobjevují, ve všech případech jde o masky.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Nejbohatší z bohatých, Bezosovo jmění pokořilo hranici 150 miliard dolarů

Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem v moderní historii, hodnota jeho...

KOMENTÁŘ: V těžké době se pozná charakter. Brusel nemusí být jako Trump

V roce 2038 nás čeká komplikovanější svět s chřadnoucími USA a těsnější EU

Brexit, ale třeba také čeští řidiči kamionů poskytují Bruselu příležitost dokázat, že je mu hodnota volného trhu svatá...

Žraločí ploutve, mačety, býčí sperma. Trump dumá, na co ještě uvalit clo

Žraločí ploutve

Vláda amerického prezidenta Trumpa v úterý zveřejnila zhruba 200stránkový seznam čínských výrobků, na které by mohla v...

Najdete na iDNES.cz