Kultovní reklamy: Boj o lososa byl reklamním trhákem, dnes by zapadl

  14:00aktualizováno  14:00
Groteskní souboj rybáře s medvědem o lososa byl jednou z nejslavnějších reklam přelomu tisíciletí a jedním z nejúčinnějších virálů. Zhlédlo jej přes 300 milionů lidí. Dnes by spot zřejmě zapadl.

Reklama z roku 2000 začíná nevinně, ve stylu dokumentárních pořadů známého přírodovědce Davida Attenborougha, který desetiletí spolupracuje s BBC. Už za okamžik je však jasné, že jde o parodii. Z řeky Dee vyskočí na břeh losos a začíná boj o rybu mezi rybářem John Westem a medvědem.

Spot na konzervovaný losos firmy John West je britsky ujetý a úmyslně přehnaný ve svém groteskním tónu. Medvědovi v boji o rybu nepomůžou ani bojové triky ve stylu Jackie Chana, rybář se totiž k pochoutce dostane lstí, když upozorní na orla na obloze a odláká tak medvědovu pozornost, aby ho srazil k zemi ranou pod pás.

Kultovní reklamy

Spot je velmi krátký a velmi úspěšný. Vyhrál řadu cen a umístil se v několika žebříčcích mezi nejvtipnějšími reklamami. Podle oficiálních informací firmy John West jej od roku 2006 zhlédlo na internetu přes 300 milionů lidí a stal se tak historicky šestým nejúspěšnějším virálem.

Z dnešního pohledu je také reklama zajímavá tím, že symbolizovala přechod od těch vážnějších reklam k čistému humoru. Fungovat by mohla i dneska, ale určitě by nebyla tak úspěšná. „Dnes by to zdaleka nebyla tak výrazná věc. Na internetu je podobných hříček spousta,“ říká kreativní ředitel agentury Remembership Martin Charvát.

Podle něj však bylo toto dílo milníkem ve způsobu, jakým se dělala reklama. „Do poměrně seriózních nebo jemně vtipných reklam najednou přišli s touto věcí. Byla to velká změna. Zajímavé také je, že reklamní agentura měla připraven úplně jiný koncept, ale večer před prezentací jej narychlo přepsala,“ dodal Charvát.

Na reklamě agentury Leo Burnett spolupracoval mj. Danny Kleinman, úspěšný britský režisér a reklamní tvůrce, který stojí za úvodními sekvencemi filmu James Bond. Spot se natáčel ve Skotsku, skuteční medvědi se v něm neobjevují, ve všech případech jde o masky.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Indické ženy se rozpovídaly o obtěžování, firmy vyřizují pojištění proti MeToo

Mimochodem Indky jsou krásné a nosí úžasné šaty a šperky. Pořád.

Poté, co se lavina s obviněními ze sexuálního obtěžování přesunula z Hollywoodu do Indie, se některé tamní společnosti...

V Číně padla rekordní pokuta za falšování vakcín, v přepočtu za 29 miliard

očkování

Čínské úřady udělily rekordní pokutu producentu léčiv, firmě Changchun Changsheng. Společnost má nyní zaplatit 1,3...

Čína zpomaluje, vykázala nejnižší hospodářský růst od počátku krize

Ilustrační snímek

Růst čínské ekonomiky ve třetím čtvrtletí tohoto roku zpomalil na 6,5 procenta v porovnání s 6,7 procenta v předchozím...



Najdete na iDNES.cz