Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní reklamy: Boj o lososa byl reklamním trhákem, dnes by zapadl

  14:00aktualizováno  14:00
Groteskní souboj rybáře s medvědem o lososa byl jednou z nejslavnějších reklam přelomu tisíciletí a jedním z nejúčinnějších virálů. Zhlédlo jej přes 300 milionů lidí. Dnes by spot zřejmě zapadl.

Reklama z roku 2000 začíná nevinně, ve stylu dokumentárních pořadů známého přírodovědce Davida Attenborougha, který desetiletí spolupracuje s BBC. Už za okamžik je však jasné, že jde o parodii. Z řeky Dee vyskočí na břeh losos a začíná boj o rybu mezi rybářem John Westem a medvědem.

Spot na konzervovaný losos firmy John West je britsky ujetý a úmyslně přehnaný ve svém groteskním tónu. Medvědovi v boji o rybu nepomůžou ani bojové triky ve stylu Jackie Chana, rybář se totiž k pochoutce dostane lstí, když upozorní na orla na obloze a odláká tak medvědovu pozornost, aby ho srazil k zemi ranou pod pás.

Kultovní reklamy

Spot je velmi krátký a velmi úspěšný. Vyhrál řadu cen a umístil se v několika žebříčcích mezi nejvtipnějšími reklamami. Podle oficiálních informací firmy John West jej od roku 2006 zhlédlo na internetu přes 300 milionů lidí a stal se tak historicky šestým nejúspěšnějším virálem.

Z dnešního pohledu je také reklama zajímavá tím, že symbolizovala přechod od těch vážnějších reklam k čistému humoru. Fungovat by mohla i dneska, ale určitě by nebyla tak úspěšná. „Dnes by to zdaleka nebyla tak výrazná věc. Na internetu je podobných hříček spousta,“ říká kreativní ředitel agentury Remembership Martin Charvát.

Podle něj však bylo toto dílo milníkem ve způsobu, jakým se dělala reklama. „Do poměrně seriózních nebo jemně vtipných reklam najednou přišli s touto věcí. Byla to velká změna. Zajímavé také je, že reklamní agentura měla připraven úplně jiný koncept, ale večer před prezentací jej narychlo přepsala,“ dodal Charvát.

Na reklamě agentury Leo Burnett spolupracoval mj. Danny Kleinman, úspěšný britský režisér a reklamní tvůrce, který stojí za úvodními sekvencemi filmu James Bond. Spot se natáčel ve Skotsku, skuteční medvědi se v něm neobjevují, ve všech případech jde o masky.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Nejobdivovanější lidé jsou Gates a Jolie, uspěli i Obamovi a Jackie Chan

Bill Gates a Angelina Jolie

Nejobdivovanějším mužem světa je zakladatel Microsoftu Bill Gates, mezi ženami vyniká herečka Angelina Jolie, vyplývá z...

Lucembursko sází na kosmický průmysl, ve vesmíru chce těžit minerály

Evropa chce využít asteroidy.

Jedna z nejmenších evropských zemí se pokládá za obra v oblasti kosmického průmyslu. V Lucembursku, jež má méně...

Zentivu chce americký investiční fond, Francouzi žádají desítky miliard

(Ilustrační snímek)

Francouzská farmaceutická skupina Sanofi zahájila exkluzivní jednání o prodeji své evropské divize generických léků...

Najdete na iDNES.cz