Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strojvůdce: Na nejdelší tunel světa se učím už půl roku dvě hodiny denně

  16:46aktualizováno  16:46
Řídit vlak skrz nejdelší tunel světa, který se pod švýcarskými Alpami slavnostně otevřel ve středu, není jen tak. Transalpské rychlíky novým Gotthardským tunelem bude moci vést jen dvě stě pečlivě prozkoušených strojvůdců.

Téměř čtyři tisíce zaměstnanců Švýcarských spolkových železnic prochází v souvislosti s nejdelším tunelem světa důkladnými školeními a náročnými zkouškami. Zřejmě nejtěžší testy přitom podstoupí necelé dvě stovky strojvůdců vybraných pro řízení rychlovlaků na nové transalpské ose. Ty začnou jezdit v pravidelném provozu v prosinci (více o otevření nového tunelu jsme psali zde).

Fotogalerie

„Učím se na zkoušky pro nový tunel už půl roku každý den dvě hodiny,“ říká jeden z adeptů, Vincenzo di Pasquale z depa v Lucernu.

„Mezi požadavky patří mimo jiné značná časová flexibilita, protože nás nebude mnoho, nebo dokonalá italština, protože řídicí centrála tunelu Pollegio stojí na jižní straně Alp. Taky musíme být ve špičkové zdravotní kondici - lékařská prohlídka každého z nás zabere nejméně dvě hodiny, v případě jakéhokoli problému bychom čelili uvnitř tunelu extrémně vysokým teplotám.“

Tunel uspoří hodinu cesty

„Bezpečnost provozu v tunelu je promyšlena do posledního detailu,“ ujišťuje šéf projektu Renzo Simoni. A pokud by se i přesto někdo zdráhal nastoupit do vlaku ke dvacetiminutové jízdě dvousetkilometrovou rychlostí skrz Alpy?

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

„Časová úspora při cestě ze severu na jih Alp bude činit hodinu. Je to otázka jednoduché osobní volby: Ber, nebo nech být,“ doplňuje Simoni. Vlaky ze stávající trati nezmizí, jen nejrychlejší expresy už budou jezdit nejdelším tunelem světa, pomalejší zůstanou v původním.

V době prosincového zahájení ostrého provozu bude mít tunel za sebou tři roky zkušebního režimu. Byly vyrubány dva samostatné hlavní tubusy - každý pro jeden směr. Každých 325 metrů jsou spojeny záchrannou chodbou - v případě havárie bude opačný směr sloužit pro záchranu. V oblasti obce Sedrun 800 metrů pod povrchem vznikla hlubinná záchranná stanice a u každého portálu nového tunelu bude připraven nepřetržitě k zásahu speciální hasičský a záchranný vlak.

Autor:


Témata: tunel, Alpy, Lucern, Vlak, Alpa

Nejčtenější

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Mladík šel do práce 22 kilometrů pěšky. Šéf mu za oddanost daroval auto

Americký student Walter Carr byl z nečekaného daru dojatý.

Walter Carr, osmnáctiletý nováček ve stěhovací firmě Bellhops, měl svou první práci odvést v domě v americkém Pelhamu....



Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Další z rubriky

Plnou parou na červenou. Strojvedoucích porušujících předpisy přibývá

Ilustrační snímek

Strojvedoucích, kteří nezastaví před návěstidlem, neustále přibývá. Drážní inspekce chce proto dopravce připojit k...

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Ministr dopravy Dan ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah....

Letecký obr A380 má to nejlepší před sebou, věří šéf Airbusu

GIGANT. Airbus A380 dokážou odbavit jen vybraná světová letiště - pražská...

Vůbec poprvé se letecký obr A380 neobjevil na letecké show Farnborough Airshow. Provozní ředitel Airbusu Tom Williams...

Najdete na iDNES.cz