Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvalita pohonných hmot se loni mírně zhoršila

  10:51aktualizováno  12:44
Kvalita pohonných hmot na českých pumpách se loni zhoršila. V 5,6 procentech případů z testovaných vzorků, zjistila Česká obchodní inspekce nekvalitní benzin nebo naftu. Kvalita se meziročně propadla o jedno procento. Na problém častěji narazili řidiči dieselů. V testu neuspělo 8,9 procenta vzorků nafty.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Kvalita pohonných hmot se postupně zhoršovala celý loňský rok. V první polovině roku nevyhovělo testům 5,2 procenta odebraných vzorků pohonných hmot a v srpnu 7,2 procenta. V září to bylo už 7,9 procenta.

Bezmála všechny nevyhovující vzorky u nafty nevyhověly bodem vzplanutí. "Není to nic nebezpečného pro motory aut," ujistil řidiče mluvčí České obchodní inspekce Marek Ženkl. Tento problém se objevuje například při kontaminaci s benzinem - to se stává, když benzinky doplňují pohonné hmoty stejnými "hadicemi".

Nevyhovující benzin a nafta přesto mohou mít vliv na jízdní vlastnosti automobilů. "Musím říct, že máme případy, kdy auta nepodávala plný výkon a kdy ze servisu psali neuvěřitelné věci, co se jim staly," řekl ředitel Petrol Media Tomáš Mikšovský.

Benzinky v utajení

ČOI přesto odmítá zveřejnit, jaké benzinové pumpy nevyhovující benzin nabízely. "Zkrátka nám to nedovoluje zákon," sdělil mluvčí inspekce. Podle něj by se tím poškozovaly ty pumpy, které by měly nekvalitní pohonné hmoty třeba jen v době testování.

"Všechny odkazy na zákony lze přinejmenším velmi zpochybnit, jsou nepřesné až nesmyslné. Zdá se, že spíše hledají důvody, proč informaci neposkytnout," namítají ale právníci ze společnosti Ambruz & Dark. ČOI se odvolává například na zákon o České obchodní inspekci. "Ten ale ukládá ochraňovat pouze obchodní tajemství," argumentuje Ambruz & Dark.

Česká obchodní inspekce v roce 2008 udělila nejvyšší pokutu za nekvalitní benzin jeden milion korun.

Co je bod vzplanutí?

Jde o poměrně často nedodržovaný požadavek normy u nafty. Důvodem bývá technologická nekázeň. "Jestliže přepravce smíchá například dvacet litrů benzinu s pěti tisíci litry nafty, sníží to bod vzplanutí motorové nafty z normovaných padesáti pěti třeba na čtyřicet pět stupňů a v tento moment je to nevyhovující zboží," vysvětlil mluvčí ČOI Marek Ženkl.

Pokud bod vzplanutí spadne pod 20 stupňů, může takto nekvalitní benzin způsobit poruchu palivové soustavy. To se letos v žádném z případů nestalo. Nejčastěji se hodnota pohybovala kolem 40 stupňů Celsia.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Průzkumný vrt v Cínovci.
Zatím bez reakce. Australská EMH analyzuje usnesení Sněmovny k lithiu

Australská společnost European Metals Holdings, se kterou ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) podepsal memorandum o lithiu, bude tento týden...  celý článek

Václav Vachta, šéf sítě zdravotnických zařízení EUC.
Největší síť poliklinik EUC nakupuje v Ostravě. Letos utrží 2,5 miliardy

Jeden z největších soukromých hráčů ve zdravotnickém byznysu, skupina EUC, přikupuje devatenáctou polikliniku. Cenu za ostravské zařízení Mephacentrum...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.