Kvalitní oblečení zaručí bezpečnost

Odpovídající oblečení je pro jízdu na kole důležité především ze dvou důvodů - jednak ochrání zdraví cyklisty, jednak mu zaručí určitý komfort jízdy. Základem všeho je zaprvé používání takzvaných funkčních materiálů, zadruhé správné vrstvení oblečení. Funkčnost se v tomto případě rovná odvodu vlhka, tedy potu, od těla směrem na povrch, kde dochází k odvětrání. Cyklista zůstává neustále v suchu, při jízdě ani případných zastávkách neprochládá.

Jak se oblékat

 

Vrstvení: Vždy je lepší použít více tenčích vrstev než méně silných.

Funkční prádlo: Přímo na těle by mělo být takzvané funkční spodní prádlo. Je ušito z tkaniny, jejíž vlákna a tkaní jsou konstruována přesně tak, aby byl materiál schopen pot odvádět na povrch a udržet tělo v suchu. Čím má prádlo vyšší gramáž, tím v nižších teplotách lépe obstojí. Funkční prádlo svyšší gramáží disponuje i termoregulačními vlastnostmi.

 

Cyklistické kraťasy: Kvůli dlouhému sezení na kole je rozumné pořídit si cyklistické kraťasy. Jsou vybaveny speciální anatomickou vložkou, která posed zpříjemňuje. Vložka je navíc antibakteriálně upravená – proto zabraňuje nejen rozedření citlivé pokožky, ale také případné infekci. Koupit je možné jak typicky upnuté, tak civilně vyhlížející volné typy (vložka je všitá ve vnitřních elastických kalhotách).

 

Rukavice: Měly by mít polstrovanou dlaňovou část, která je schopna alespoň částečně absorbovat následky nerovností terénu, které se přenášejí na řídítka.

 

Ochrana před větrem: Ochranu nejexponovanějších partií před větrem zvyšují například klasické větrovky, praktičtější jsou skladné vestičky bez rukávů. Moderní materiály, znichž jsou větrovky i vestičky vyráběny, jsou neprofoukavé a dokážou ochránit i před vodou. Ale pozor: ač vypadají jako šusťák, jsou schopné zajistit i prodyšnost, tedy propuštění vlhkosti od těla na povrch. To je velmi důležité, protože jinak by při jízdě došlo okamžitě k nepříjemnému zapaření.

 

Varianta pro dámy: Téměř každou část cyklistického oblečení lze pořídit i v dámském. Specificky jsou tvarované nejen kraťasy, ale i vložky uvnitř, vypasované dresy, rukavičky. A ke všemu patří i jemný ženský design.

 

Bez správného sedla na kolo nelez

 

Sedlo je kromě řídítek a pedálů jedním ze tří míst, kde je tělo cyklisty v přímém kontaktu s kolem. Zadek je nucen na tomto malém prostoru zvládat nejen zatížení tělem, ale také následky terénních nerovností přenášené rámem na jezdce.

 

Na co se zaměřit:

  • Je třeba zvážit, za jakým účelem si sedlo pořizujete. Pro krátké a občasné cesty jsou vhodná měkká a širší sedla.
  • Měkké sedlo je vybaveno vysokým polstrováním. Po dosednutí je sice velmi pohodlné, má však svůj limit – při delších výletech způsobuje zapaření, vysoký polštář je příliš měkký. Sportovní a výkonnostní jezdci by si měli vybírat z užších a tvrdších modelů.
  • Pohodlí při sezení může zvýšit prolisovaný žlábek či otvor uprostřed sedla, nebo také gelové polštáře. Stačí nízká vrstva gelu, případně rozmístění menších polštářků na potřebná místa.
  • Čím kvalitnější materiál, tím vyšší cena sedla i jeho výdrž. Vpřípadě svrchní části lze kromě levnějších umělých materiálů (koženka) koupit pravou kůži, případně speciální tkaniny (například kevlar), které především prodlužují životnost sedel.
  • Soustřeďte se na tvar sedla. U sportovních sedel je zachována pouze plocha, která je pro sezení opravdu důležitá. Chybějí boční strany, váha jde citelně dolů. Také vykrojení sedla na zadní straně má svůj význam - zvyšuje se odvětrání sedacích partií a omezuje jejich zapocení.
  • Výšivky na sedlech působí na hladkém povrchu protiskluzově. Zejména v mokrém prostředí je jistota sezení vyšší.
  • Dražší výrobky mají výrazně kvalitnější materiál skeletu sedla. Obyčejná sedla sází na plast v kombinaci s ušlechtilou ocelí. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost a absence některých důležitých vlastností. Vyšší modely mají skelet z kompozitu, případně z karbonu. Materiály jsou nejen lehké a tuhé, ale dokážou pružit a absorbovat vibrace. Stejně tak je tomu u takzvaných ližin - drátů, pomocí nichž se sedlo upevňuje ke kolu. Mohou být jak ocelové, tak i magneziové, titanové, vanadiové, karbonové.
  • Kvalitnější a dražší sedla jsou zároveň výrazně lehčí - zatímco obyčejné modely váží i půl kilogramu, ty nejkvalitnější pouhých osmdesát gramů.
  • Také se rozhodněte, zda kupujete dámské či pánské sedlo. Dámská sedla jsou kratší a hlavně širší v zadní části. Také polstrování sedla, případně umístění gelových polštářů, otvorů či žlábků je konstruováno nepatrně jinak než u modelů pro muže.
  • Snažte se domluvit s prodavačem, aby vám umožnil sedlo vyzkoušet prakticky, byť jen staticky v prodejně. Co sedí jinému, na tom si nemusíte posedět vy.
  • Nejen sedlo má vliv na kvalitu sezení. Cyklistické kraťasy s anatomickou vložkou nebo odpružená sedlovka mohou komfort při jízdě také podstatně ovlivnit.

Rukavice ochrání a pomohou

 

Speciální rukavičky by měly být nedílnou součástí cyklistického šatníku. Dávají úchopu řídítek větší jistotu a pohodlí a snižují následky otřesů přenášených na jezdce předním kolem. Také zvyšují ochranu dlaně při případném pádu.

  • Vždy si v obchodě rukavice nejdříve dobře vyzkoušejte.
  • Rozdíly mezi levnými a drahými modely jsou nejen v materiálech (dražší jsou vyrobeny z funkčních tkanin s vyšší životností, mohou mít dlaně zpevněné kevlarovými prvky proti oděru), ale především ve střihu. Ten ovlivní jak usazení rukavice na ruce, tak opět i její životnost.
  • Kvalitní rukavice by neměla postrádat polstrování dlaně (vybavení zvýšenými polštářky). Ty mohou být tvořeny jednak více vrstvami materiálu, jednak gelovými vložkami. Zvláště důležité jsou na nejnamáhanějších místech - pod klouby prstů včetně palce a na malíkové straně dlaně.
  • Důležité je především umístění a provedení švů, zejména mezi palcem a ukazovákem.
  • Rukavice by neměla být volná, ale ani příliš těsná. Oblečte ji a roztáhněte palec a ukazovák. Pokud se šev hodně napíná v určitém místě, raději sáhněte po jiném modelu.
  • Než si rukavice koupíte, uchopte řídítka některého z kol vystavených v obchodě. Tímto malým testem můžete včas odhalit, zda výrobek sedí a dlaň rukavice se nebude při jízdě shrnovat.
  • Většina rukavic se zapíná systémem suchého zipu, ovšem rozdíl je v provedení. Opět uchopte řidítka a všímejte si, zda při pohybu zápěstím suchý zip nedře.
  • Velmi praktická je přítomnost froté dílu na horní části - slouží jako otírátko potu.
  • Kromě krátkoprstých rukavic existují i tříprsté (chrání palec, ukazovák a prostředník). Ruka se v nich ani v parném létě o moc víc nezapotí a v chladných dnech jsou prsty naopak chráněny před studenou brzdovou pákou. Vhodné jsou i pro řazení otočnou rukojetí.
  • Dlouhoprsté modely brání opálení ruky podle rukavičky, především však zvyšují její ochranu například v případě pádu. Jsou teplotně univerzálnější.
  • U „výhodného“ nákupu rukavic za sto korun si buďte jisti, že materiál v dlaňové části po prvním vyprání ztvrdne a je nutné jej „rozhýbat“ pomocí krému. Po několika opakováních je rukavice na vyhození. 

Nepodceňujte ochranu hlavy

 

Statistiky hovoří jasně - ve velkém procentu případů by mohla přilba nejen zabránit úrazu, ale i zachránit život. O jejich používání není třeba přemýšlet - kolo a přilba patří k sobě. Ostatně děti do patnácti let jsou ze zákona povinné mít přilbu při jízdě na kole nasazenou. Rodiče by přesto neměli zapomínat, že pro své děti jsou právě oni příkladem, a tudíž by přilba neměla chybět ani na jejich hlavách. Cyklista bez přilby je v západní Evropě vnímán jako hloupý a nerozumný, u nás je to bohužel téměř naopak.

 

Jak vybírat

 

Nákup: Při koupi je dobré vyzkoušet si helmy od různých výrobců, protože každý vyrábí trochu jiný vnitřní tvar přilby, a to jak do šířky, tak do výšky. Počítejte s tím, že přilbu budete mít na hlavě dlouhou dobu, takže každé místečko, které vás tlačí, může po delší jízdě přivodit nepříjemnou bolest hlavy. Zkuste nastavit upínací mechanismus, nasadit přilbu na hlavu a dotáhnout. Dobré je i potřepat hlavou. Ukáže se, jak přilba sedí na hlavě.

 

Typy: Cyklistické helmy lze rozdělit na dětské, klasické (nejrozšířenější skupina sportovních přileb), klasické s možností použití i v agresivnějších disciplínách (běžné přilby, k nimž lze připojit ochranu brady a obličeje), přilby pro takzvané dirt, street nebo trial disciplíny a přilby sjezdové (velmi pevné, odolné, podobné motocyklovým).Záležitostí posledních dvou let jsou přilby pro ženy - jsou menší, tvarově a designem přizpůsobené ženským potřebám. Silniční přilby se liší od horských, které mají výraznější ochranu temene. Pokud jezdíte na obou kolech, je lepší volit druhou variantu.

 

Materiál: Základem cyklistických přileb je tvrzený polystyren. Na povrchu jej doplňuje skořepina vyrobená z materiálu odolného vůči nárazu, protože sám skelet přilby by hlavu příliš neochránil. U levných přileb je skořepina pouze přilepená, nejčastěji jen po obvodu přilby. Pokud však chcete své zdraví chránit opravdu účinně, vyplatí se požadovat model vyrobený takzvanou in-mold technologií. Polystyren je do skořepiny vstřikován pod tlakem, čímž dojde k pevnému spojení a dosažení maximální pevnosti.

 

Odvětrání: Dražší výrobky zaručují výborné odvětrání, což je u levných často problém - není to jen větším počtem větracích otvorů (u některých modelů i ke třiceti), alezejména jejich umístěním a tvarováním. Proudící vítr v ideálním případě vlhkost odvádí (odsává), neochlazuje hlavu přímým náporem.

 

Upínání: Základem je pásek pod bradou. Nelze však doporučit obyčejný suchý zip, mnohem lepší je plastová přezka. Pásek zajistí pouze to, že přilba nespadne z hlavy. Neřeší její optimální usazení. Přilba se může pohybovat dopředu a dozadu. Existuje proto ještě druhý upínací systém, který lépe fixuje přilbu na hlavě. Nejčastěji v podobě polstrovaného plastového pásku, který kopíruje obvod hlavy. Druhou variantou je pásek spojený s přilbou suchým zipem. Ideální je volit takový mechanismus, který lze ovládat jednou rukou i při jízdě.

 

Štítek (kšilt): Na silnici se nepoužívá, pouze na horském kole. Zvyšuje ochranu před odlétávajícími nečistotami, větvemi, sluncem, a navíc k MTB prostě patří! Ve většině případů lze štítek snadno demontovat. Tuto volbu lze doporučit, pevně připevněný štítek není tak praktický.

 

Doplňky: Praktickým doplňkem přileb je vyjímatelné vnitřní polstrování,které lze čas od času vyprat. U kvalitnějších modelů je v setu dodáváno v různých tloušťkách, takže lze přilbu lépe usadit na hlavě. Síťka jako ochrana před hmyzem je častá u levnějších modelů, kvalitnější eliminují toto riziko optimální konstrukcí větracích otvorů - vzduch jimi proudí okolo hlavy, nikoliv přímo na ni, takže hmyz prolétne skrz přilbu.

 

Cyklistické šestero aneb Jak se vyhnout úrazům

 

1) Nepodceňujte dobrou přípravu výzbroje a výstroje (dobrý technický stav kola, přilba, rukavice, za snížené viditelnosti alespoň bateriový blikač a lépe i přední světlo).

2) Na delší trasy přibalte láhev iontového nápoje, svačinu a větrovku. Iontové nápoje, které doplňují vypocené soli, by však neměly být jediným zdrojem tekutin, v horkém ledním dni je vhodné vypít minimálně další tři litry. 

3) Jezděte rozumně. Počítejte s výmoly, štěrkem v zatáčkách, odvodňovacími žlábky příčně přes cestu. Ale také s okolním provozem - na horských cestách potkáte nejen další cyklisty, ale i chodce a někde motorová vozidla.

4) Menší děti nenechávejte jezdit bez dozoru. Dávejte pozor zejména v místech, kde je možnost výjezdu na silnici.

5) V případě úrazu se snažte rychle zjistit jeho rozsah. Jde-li jen o povrchní oděrky, stačí je omýt vodou a vyhledat pomoc lékaře. Jedná-li se však o vážnější poranění (zlomeniny, ztráta vědomí), zavolejte vždy záchrannou službu. Krizové číslo 155 lze z mobilního telefonu vytočit i přes signál jiného operátora, pokud zrovna v místě není dosah domácí sítě. Musíte vědět, kde se nacházíte. Snažte se záchranářům udat co nejpřesněji svou polohu.

6) Pamatujte si, že kolo není v žádném případě vhodným dopravním prostředkem k návštěvě hospůdky.

 

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...