Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kvalitní potraviny má propagovat nový fond. Absurdní, míní farmáři

  13:00aktualizováno  13:00
Ministerstvo zemědělství zvažuje vznik nového fondu, který by dělal reklamu kvalitním potravinám. Zemědělci by mohli přispívat na propagaci mléka, vepřového, ovoce i brambor. Nápad kritizují farmáři. „Je nesmysl, aby něco takového prošlo,“ namítá šéf Asociace soukromých zemědělců Josef Stehlík.

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

S nápadem na vznik nového Marketingového fondu loni přišla Agrární komora ČR. Teď o jeho realizaci diskutuje ministerstvo zemědělství s nevládními organizacemi a státními institucemi. Resort zatím žádný konkrétní návrh nepřednesl. Zdá se však, že myšlence věří. Podle něj fond na propagaci potravin úspěšně funguje třeba v Rakousku.

„Ministerstvo zemědělství chce tyto zkušenosti inspirativně přenést do České republiky s tím, že jakákoli podpora a propagace citlivých komodit v celém potravinovém řetězci, může být jedním z mnoha nástrojů, jak efektivně pomoci našim zemědělcům a potravinářům v konkurenceschopnosti na trhu EU,“ sdělila iDNES.cz mluvčí resortu Markéta Ježková.

Zemědělci by přispívali povinně

Citlivými komoditami mají být podle předložených materiálů například mléko, vepřové, hovězí a drůbeží maso, vejce, ovoce, zelenina, brambory nebo chmel. Z jednání podle Asociace soukromých zemědělců zatím vyplývá, že producenti těchto komodit by povinně přispívali do fondu částku, která se bude odvíjet podle množství vyprodukované komodity. Na financování by se podílel i stát.

Šéf asociace Josef Stehlík hovoří o tom, že fond by rozdělovat zhruba 350 milionů korun vybraných od zemědělců na příspěvcích. Podle ministerstva by částka šla na marketingové kampaně, propagaci kvality potravin a podporu prodeje a PR aktivity.

Farmářům se nápad nelíbí. „Vytváříme naprosto regulérní úřad, který se sice tváří jako bohulibý záměr, že bude propagovat české potraviny, ale není to pravda,“ říká Stehlík s tím, že podporovat konkrétně české potraviny ze státního rozpočtu zákon neumožňuje.

Jen další byrokracie, tvrdí kritici

Podle něj by navíc chod úřadu spolykal zhruba čtvrtinu, odhadem 80 milionů korun jen na administrativu, platy desítek úředníků, vozový park a další náklady spojené s jeho chodem. „Možná až desítky lidí budou vyžadovat od zemědělců výkazy o produkci a budou kontrolovat skutečný stav,“ říká. Obává se, že se vznikem nového fondu se na farmáře navalí další neúnosná byrokracie.

Ministerstvo nepopírá, že by měl mít fond tak vysoké náklady na provoz. „Z pohledu finanční náročnosti spravování fondu šlo o indikativní návrh maximální výše, která by měla zajistit kvalitní a fungující chod aparátu Marketingového fondu,“ sdělila Ježková s tím, že se o částce bude ještě diskutovat.

Podle Stehlíka navíc na jednání zaznívají návrhy, aby se podporovala i propagace cukrové řepy. „Jsem zvědavý, jak bude fond podporovaný státem říkat, že je potřeba jíst více cukru, protože je zdravý,“ uvedl. Ministerstvo to nepotvrdilo.

Autor:



Nejčtenější

Soud zrušil část zákona o EET. Další vlny se zpozdí, z účtenek zmizí rodná čísla

Ústavní soud s odloženou platností škrtl několik paragrafů zákona o evidenci...

Odpůrci EET se radují. Ústavní soud zrušil část zákona o evidenci tržeb, jako celek však obstál. Třetí a čtvrtá vlna,...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...

Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Další z rubriky

Odbory Babišovi: Nerušte regulaci vánočního prodeje. Obchodníci věří v opak

Vánoční výzdoba hypermarketu Globus v Havířově.

Omezení prodeje ve velkých obchodech, které nyní platí o sedmi státních svátcích, by se mělo rozšířit na všech 13...

KOMENTÁŘ: Grenzgängerregelung nepotřebujeme. Nepokazme si zase růst mezd

(Ilustrační snímek)

Nechme české firmy, ať samy – bez pomoci politiků nebo centrálních bankéřů a bez pomoci levných Ukrajinců – čelí...

Lichváři větří novou šanci. Osloví lidi, které už banky odmítají

pujčky bankovní a nebankovní

Přísnější podmínky pro poskytování spotřebitelských půjček platí více než rok. Hlavní cíl – ochránit spotřebitele před...



Najdete na iDNES.cz