Vlastnictví auta ve městě bude ekonomický nesmysl, říká zakladatel taxi aplikace

  21:20aktualizováno  21:20
Přivolat taxi přes aplikaci je stále populárnější. Systém stažený do telefonu dokáže podle aktuální polohy najít nejbližší volné auto a zákazníka odvézt levněji než klasický taxík. Nejlépe hodnocenou taxi aplikaci u nás má české Liftago. „Volný trh funguje a sám si vybere ty nejlepší řidiče, technologie mu pomáhá,“ říká spoluzakladatel projektu Ondřej Krátký.

Ondřej Krátký, spoluzakladatel Liftago. | foto: Liftago

Jak bude vypadat taxislužba v Česku za deset let?
Za deset let nepůjde o taxislužbu, ale o platformu pro objednávání přepravní kapacity ve městě. Součástí nebudou jen řidiči taxi, ale celá veřejná doprava, její staré i nové druhy. Taxikáři, kteří nabízejí skvělé služby, přežijí a budou vytížení přinejmenším dvojnásobně. Ti mizerní se buď přizpůsobí, nebo mají smůlu.

To vše půjde přes aplikace? Přibude i lidí, co nechají svá auta doma?
Tou dobou už bude vlastnictví auta ve městě vyložený ekonomický nesmysl a užitné nepohodlí.

Budou mít taxikáři lepší pověst?
„Pověst“ bude individualizovaná na konkrétního řidiče, nikoliv na celý byznys. To, že má dnes celý taxi byznys nějakou pověst, je dané tím, že před námi nebyl nástroj pro tržní rating jednotlivých řidičů. Dnes těch ratingů máme na jednoho řidiče stovky a to význam slova „pověst” mění.

Ondřej Krátký (31)

spoluzakladatel služby Liftago

Vystudoval VŠE v Praze. V 28 letech vyhrál zlato v největší kreativní soutěži pro mladé na festivalu Cannes Lions.

Po 5 letech zaměstnání opustil korporátní kariéru, aby se přidal k duu Martin Hausenblas a Juraj Atlas a spolu s nimi založil oceňovaný český start-up Liftago, který má za cíl poskytnout alternativu k vlastním autům v centrech měst.

Říkáte, že je vaším cílem vystrnadit z centra Prahy a dalších měst osobní auta. Daří se to?
Ano, nejčastější zákazníci nám říkají, že už vlastní auto do centra dlouho nevytáhli. Jsou zatím ale v menšině. Moc lidí si náklady na údržbu a hodnotu svého času stále neuvědomuje. Při rozpočítání nákladů auta na několik let provozu - pořizovací cena, palivo, parkování, pojištění a ztráty vlastního času - děleno průměrnou cenou taxi jízdy vychází, že za stejnou hodnotu by člověk už dnes mohl měsíčně udělat řádově desítky jízd v taxíku. Tahle rovnice vychází ve prospěch spíš lidem, kteří žijí poblíž centra, kombinují MHD a taxi a pořídili si vůz vyšší a střední třídy.

Je pravda, že většinu zakázek dnes stále zajistí klasický dispečink?
Každý měsíc přibude hned několik řidičů, kteří pověsí klasický dispečink na hřebík a začnou jezdit na vlastní pěst s mobilní aplikací. Sníží se jim i náklady, protože zakázky dostanou z okolí nebo do cíle aktuální zakázky. Volný trh funguje a sám si vybere ty nejlepší řidiče, technologie mu pomáhá.

Vy jste v Česku rozjížděl službu Liftago, co vás k tomu vedlo?
Ke vzniku služby nás inspirovaly problémy a zároveň potenciál taxíků - měsíčně řidiči projedou v Praze několik milionů kilometrů úplně zbytečně a to je ztracená hodnota, kvůli které část řidičů podvádí a druhá část chce zvyšovat ceny v taxi.

S jakými průvodními problémy jste se potýkali a potýkáte?
Věříme, že kvalitní službu zákazníkům odvedeme jen když budou spokojeni řidiči. Protože je nenutíme jako dispečinky do ztrátových zakázek, tak se někteří zákazníci občas na některé trasy nesvezou. Je to problém, ale rosteme každý měsíc až o 30 % a tenhle problém překonáme.

Jaký podíl vozů má Liftago v Praze a kde všude jezdíte?
Rukou nám prošlo přes 2 000 řidičů. Celkový počet zní jako hezké marketingové číslo, zásadní je jejich aktivita. Nejaktivnější řidiči jsou v Praze, kde jich je měsíčně kolem 500, tedy něco k 10 % licencovaných řidičů. V Brně na Liftagu aktivně jezdí mezi 30-50 řidiči převážně přes noc a právě se začíná probouzet Ostrava.

Plánuje Liftago rozšíření služeb?
Ano, aktuálně rozšiřujeme služby na stranu řidičů. Začínáme spolupracovat s ČVUT například na technologii predikce poptávky. Ze strany zákazníků jednáme o návaznosti se službami dopravního spojení, ale také s přímo s přepravci, kteří do dalšího rozvoje investují. Přijde doba, kdy přes aplikace nebudou jezdit jen taxíky, ale jestli to bude za pár měsíců nebo let, to ukáže trh.

Co máte konkrétně na mysli?
Řidiče s komerční licencí za účelem výdělku, řidiče bez licence za účelem sdílení nákladů na jízdu, městská kola, létající koberce a časem samořízená auta. Poptávka roste tak rychle, že lze těžko předvídat.

Od založení Liftaga se netajíte tím, že máte ambice expandovat. Mluvilo se o Slovensku i Polsku. Jaké jsou v současnosti Vaše plány?
Ambice rostou. Praha je město s největším podílem taxi aplikací i taxíkářů na obyvatele v Evropě, přesto jsme mezi Pražany nejpopulárnější mobilní službou. Praha roste dál, ale musíme být o krok napřed. Na Slovensko jsme získali do týmu zkušeného rodáka a srdcaře, který s námi udělá Liftago úspěšné na Slovensku a postupně se s námi naučí být lokální v dalších městech střední Evropy během příštího roku.

Autor:
Témata: aplikace, Liftago

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Zloději oberou řetězce o desítky milionů ročně, způsoby kradení se mění

Ilustrační snímek

Rozšiřování samoobslužných pokladen a dalších moderních technologií inspiruje zloděje k novým nápadům, jak okrádat...

Stejná léčba za jiné peníze. Fakultní nemocnice účtují víc než krajské

Nemocnice, značka

Lidé ve městech, kde jsou velké fakultní nemocnice patřící ministerstvu, dostávají v přepočtu na hlavu dražší péči než...

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Najdete na iDNES.cz