Vlastnictví auta ve městě bude ekonomický nesmysl, říká zakladatel taxi aplikace

  21:20aktualizováno  21:20
Přivolat taxi přes aplikaci je stále populárnější. Systém stažený do telefonu dokáže podle aktuální polohy najít nejbližší volné auto a zákazníka odvézt levněji než klasický taxík. Nejlépe hodnocenou taxi aplikaci u nás má české Liftago. „Volný trh funguje a sám si vybere ty nejlepší řidiče, technologie mu pomáhá,“ říká spoluzakladatel projektu Ondřej Krátký.

Ondřej Krátký, spoluzakladatel Liftago. | foto: Liftago

Jak bude vypadat taxislužba v Česku za deset let?
Za deset let nepůjde o taxislužbu, ale o platformu pro objednávání přepravní kapacity ve městě. Součástí nebudou jen řidiči taxi, ale celá veřejná doprava, její staré i nové druhy. Taxikáři, kteří nabízejí skvělé služby, přežijí a budou vytížení přinejmenším dvojnásobně. Ti mizerní se buď přizpůsobí, nebo mají smůlu.

To vše půjde přes aplikace? Přibude i lidí, co nechají svá auta doma?
Tou dobou už bude vlastnictví auta ve městě vyložený ekonomický nesmysl a užitné nepohodlí.

Budou mít taxikáři lepší pověst?
„Pověst“ bude individualizovaná na konkrétního řidiče, nikoliv na celý byznys. To, že má dnes celý taxi byznys nějakou pověst, je dané tím, že před námi nebyl nástroj pro tržní rating jednotlivých řidičů. Dnes těch ratingů máme na jednoho řidiče stovky a to význam slova „pověst” mění.

Ondřej Krátký (31)

spoluzakladatel služby Liftago

Vystudoval VŠE v Praze. V 28 letech vyhrál zlato v největší kreativní soutěži pro mladé na festivalu Cannes Lions.

Po 5 letech zaměstnání opustil korporátní kariéru, aby se přidal k duu Martin Hausenblas a Juraj Atlas a spolu s nimi založil oceňovaný český start-up Liftago, který má za cíl poskytnout alternativu k vlastním autům v centrech měst.

Říkáte, že je vaším cílem vystrnadit z centra Prahy a dalších měst osobní auta. Daří se to?
Ano, nejčastější zákazníci nám říkají, že už vlastní auto do centra dlouho nevytáhli. Jsou zatím ale v menšině. Moc lidí si náklady na údržbu a hodnotu svého času stále neuvědomuje. Při rozpočítání nákladů auta na několik let provozu - pořizovací cena, palivo, parkování, pojištění a ztráty vlastního času - děleno průměrnou cenou taxi jízdy vychází, že za stejnou hodnotu by člověk už dnes mohl měsíčně udělat řádově desítky jízd v taxíku. Tahle rovnice vychází ve prospěch spíš lidem, kteří žijí poblíž centra, kombinují MHD a taxi a pořídili si vůz vyšší a střední třídy.

Je pravda, že většinu zakázek dnes stále zajistí klasický dispečink?
Každý měsíc přibude hned několik řidičů, kteří pověsí klasický dispečink na hřebík a začnou jezdit na vlastní pěst s mobilní aplikací. Sníží se jim i náklady, protože zakázky dostanou z okolí nebo do cíle aktuální zakázky. Volný trh funguje a sám si vybere ty nejlepší řidiče, technologie mu pomáhá.

Vy jste v Česku rozjížděl službu Liftago, co vás k tomu vedlo?
Ke vzniku služby nás inspirovaly problémy a zároveň potenciál taxíků - měsíčně řidiči projedou v Praze několik milionů kilometrů úplně zbytečně a to je ztracená hodnota, kvůli které část řidičů podvádí a druhá část chce zvyšovat ceny v taxi.

S jakými průvodními problémy jste se potýkali a potýkáte?
Věříme, že kvalitní službu zákazníkům odvedeme jen když budou spokojeni řidiči. Protože je nenutíme jako dispečinky do ztrátových zakázek, tak se někteří zákazníci občas na některé trasy nesvezou. Je to problém, ale rosteme každý měsíc až o 30 % a tenhle problém překonáme.

Jaký podíl vozů má Liftago v Praze a kde všude jezdíte?
Rukou nám prošlo přes 2 000 řidičů. Celkový počet zní jako hezké marketingové číslo, zásadní je jejich aktivita. Nejaktivnější řidiči jsou v Praze, kde jich je měsíčně kolem 500, tedy něco k 10 % licencovaných řidičů. V Brně na Liftagu aktivně jezdí mezi 30-50 řidiči převážně přes noc a právě se začíná probouzet Ostrava.

Plánuje Liftago rozšíření služeb?
Ano, aktuálně rozšiřujeme služby na stranu řidičů. Začínáme spolupracovat s ČVUT například na technologii predikce poptávky. Ze strany zákazníků jednáme o návaznosti se službami dopravního spojení, ale také s přímo s přepravci, kteří do dalšího rozvoje investují. Přijde doba, kdy přes aplikace nebudou jezdit jen taxíky, ale jestli to bude za pár měsíců nebo let, to ukáže trh.

Co máte konkrétně na mysli?
Řidiče s komerční licencí za účelem výdělku, řidiče bez licence za účelem sdílení nákladů na jízdu, městská kola, létající koberce a časem samořízená auta. Poptávka roste tak rychle, že lze těžko předvídat.

Od založení Liftaga se netajíte tím, že máte ambice expandovat. Mluvilo se o Slovensku i Polsku. Jaké jsou v současnosti Vaše plány?
Ambice rostou. Praha je město s největším podílem taxi aplikací i taxíkářů na obyvatele v Evropě, přesto jsme mezi Pražany nejpopulárnější mobilní službou. Praha roste dál, ale musíme být o krok napřed. Na Slovensko jsme získali do týmu zkušeného rodáka a srdcaře, který s námi udělá Liftago úspěšné na Slovensku a postupně se s námi naučí být lokální v dalších městech střední Evropy během příštího roku.

Autor:


Témata: aplikace, Liftago

Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Doručovatelé dostali přenosné alarmy, pošta teď řeší spoustu planých poplachů

Zaměstnankyně České pošty roznášejí dopisy. Ilustrační snímek.

Pošťáci nově nosí SOS tlačítka – aby si mohli přivolat pomoc. V reálu je ale přivolání komplikovanější než mobilem....

Šedé agentury práce mají v hrsti sto tisíc lidí, varuje Grafton

Ilustrační snímek

Více než statisícová levná námezdní síla se v Česku nachází v područí takzvaných „šedých agentur“ práce. Firmy, které...

Matky, které si nemohou přivydělávat, tratí 180 miliard, tvrdí ekonom

práce, děti, žena, matka

Kdyby matky v Česku po roce narození dítěte pracovaly 13 hodin týdně, získaly by celkem 60 miliard a ekonomika by se...



Najdete na iDNES.cz