Kvalitu špekáčků pohlídá Evropská unie

  1:05aktualizováno  1:05
Češi mají šanci dočkat se zhruba za rok voňavějšího špekáčku, než jaký je možné si koupit v obchodech pod tímto názvem dnes. V současnosti musí být milovník této uzeniny obzvláště zkušený, aby dokázal odlišit dobrý špekáček od jeho napodobeniny.
Poznat pravý špekáček je dnes umění. Ilustrační foto.

Poznat pravý špekáček je dnes umění. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Recepturu na pravý špekáček musí totiž dodržovat jen tuzemští výrobci. Ti zahraniční mohou pod stejným názvem prodávat napodobeniny.

Větší jasno do dnešního zmatku mají vnést nové recepty pro špekáčky a tři další výrobky - lovecký salám, spišské párky a liptovský salám. Kdo bude chtít jeden z těchto názvů používat, bude se jimi muset řídit.

O registraci nových receptur budou žádat Češi spolu se Slováky u Evropské unie. "Receptury jsou hotové, začátkem srpna je předáme ministerstvu zemědělství," potvrdil za Svaz zpracovatelů masa jeho předseda Jaromír Kloud.

Co přesně budou špekáčky proti dnešku obsahovat, nechce zatím prozradit. Slibuje ale, že jejich kvalita bude vyšší než dnes. Nebudou totiž moci například obsahovat drůbeží separát (strojově oddělené maso) nebo sóju. Tyto dvě látky dělají ze špekáčku hmotu, kterou nelze nad ohněm opékat, nevoní a při skousnutí připomíná mazlavou kaši.

Špekáčky se liší
Dnes uzeniny v obchodech provází několik problémů. Pod názvem špekáček lze totiž nalézt dobroty i nechutnosti. Záleží mimo jiné na tom, kde jsou vyrobené.

Český špekáček, vyrobený v souladu s takzvanou špekáčkovou vyhláškou, musí být vyroben z masa a nemůže se při něm používat separát, tedy strojově oddělené maso od kosti, které je sice zdravotně nezávadné, ale kvalitu postrádající.

Tyto podmínky nemusí plnit výrobci z ciziny a často toho využívají. Aby se to prokázalo, nechali si místní uzenáři za poslední rok udělat několik rozborů výrobků ze Slovenska. A ty vyhlášku nesplňovaly. Kde se přesně prodávaly, prozradit nechtějí.

Občasné nedodržení standardů potvrzuje i Martina Šmídtová za Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Ta však podobné prohřešky podle ní postihovat nemůže.

Špekáčkovou mlhu dále zahušťují výrobky, které nemají s jeho vlastnostmi vůbec nic společného a jmenují se podobně. Například v Lidlu jsou k mání opekáčky, v Kauflandu vuřty. Průvodním znakem je kromě názvu i nižší cena.

. Co je špekáček a co ne?

Špekáček
 - musí být vyroben z hovězího, vepřového nebo telecího masa, nesmí obsahovat separát, tedy strojně oddělené maso od kosti

 - tyto podmínky však platí jen pro českého výrobce

Drůbeží špekáček
 - je vyroben z drůbežího masa, a to včetně masa strojně odděleného, a syrového vepřového sádla

 - může obsahovat i vepřové a drůbeží kůže

Špekoun, vuřt...
 - nemusí splňovat žádné jakostní parametry

 - zpravidla jsou vyráběny z levnějších separátů – zbytků masa od kosti

Pramen: Vyhláška ministerstva zemědělství o potravinách

Konec matení zákazníků?
Zmatkům, co je a co není pravý špekáček, by měla zamezit až registrace daných výrobků v Bruselu. Ty budou označeny emblémem Evropské unie. "Měla by to být jistota pro spotřebitele, že jde o kvalitní výrobek," říká Kloud za výrobce masných výrobků.

Pokud s registrací v Bruselu uspějí, na řadu by pak měly přijít i další masné výrobky. Úplně se však špekáčková mlha nezvedne ani poté. Nyní vytvořenou recepturu totiž podporují jen takzvaní "červení" výrobci. To jsou ti, kteří používají červené maso, tedy hovězí a vepřové.

Na trochu jiné lodi jsou "bílí" výrobci používající drůbeží maso. Ti dnes mají podle vyhlášky povoleno používat pro výrobu špekáčků separáty, které jejich kvalitu snižují. Stačí pak, aby měl výrobek na obalu název "drůbeží špekáček". To se zřejmě ani do budoucnosti nezmění, protože tito producenti se vytváření receptur pro Brusel neúčastní. "Drůbežích špekáčků se tyto receptury nebudou týkat," říká František Mates za Sdružení drůbežářských podniků.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Omezování fosilních paliv nás bude stát téměř bilion dolarů, varují Norové

Norské ropné plošiny

Tlak na omezování fosilních paliv může Norsko připravit o majetek v hodnotě 800 miliard amerických dolarů. Vyplývá to z...

Muslimové šijí v čínských táborech sportovní oblečení pro USA. Nedobrovolně

V ujgurském hlavním městě Urumči mnohdy hlídkují polovojenské jednotky.

Čína nutí příslušníky muslimských menšin šít v internačních táborech v otrockých podmínkách sportovní oblečení, které...

PŘEHLEDNĚ: Čtyři scénáře brexitu pro české firmy. Ani jeden není dobrý

Velká Británie vystavila Evropské unii stopku

Jen 101 dnů zbývá, než Velká Británie opustí Evropskou unii. Stále však není jasné, jak rozvod proběhne. A zda vůbec....

Najdete na iDNES.cz