(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

KVÍZ: V kůži řidiče kamionu. Otestujte své znalosti

  • 35
Dopravním firmám žalostně scházejí kvalifikovaní řidiči. S oživující ekonomikou přibývá zakázek a situace se jen zhoršuje. Co musí znát řidič, který těmto dopravním prostředkům vládne? V testu iDNES.cz si můžete vyzkoušet, zda pro tuto profesi máte základní teoretické znalosti.

Co je to tachograf, po jaké době si řidič kamionu musí orazit a jak se má zachovat, pokud palubní jednotka při průjezdu mýtnou branou čtyřikrát zapípá?

Podobné znalosti jsou malou násobilkou tisíců řidičů kamionů v Česku. Řada z nich vyjíždí na náročnější cesty do zahraničí a musí znát odlišnosti v předpisech konkrétních zemí. V některých státech se například nesmí jezdit po dálnicích během svátků nebo i o víkendu.

Řidičem kamionu - otestujte své znalosti

Pokud si chcete vyzkoušet, jaké nároky má tato profese po teoretické stránce, projděte si kvíz s deseti otázkami. Test pomohl sestavit jeden z největších kamionových dopravců C.S. Cargo. V podobných kvízech jste si už na iDNES.cz mohli vyzkoušet, jaké znalosti má mít pracovník ve výrobě autoskel, zaměstnanec elektromobility ČEZ nebo specialista marketingu.

Obor kamionové dopravy se v posledních letech vyznačuje akutním nedostatkem řidičů. To se navíc zhoršuje s tím, jak ekonomika oživuje a firmám přibývají zakázky. Některé společnosti dokonce musely kvůli nedostatku řidičů zakázky odmítat. Část řidičů odchází do Německa za vyššími výdělky. Ne všechny firmy také požadují praxi, dopravci zájemce někdy proškolí na vlastní náklady.

Firmy jsou pod tlakem a některé začaly přidávat na mzdách. Stále je jich však menšina. Mzdy se pohybují průměrně mezi 35 a 45 tisíci korunami měsíčně včetně diet.

„V současnosti v ČR chybí asi deset tisíc řidičů a k tomu jich ubývá dalších pěti tisíc za rok,“ řekl v srpnu v rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš Bicera, ředitel Institutu silniční dopravy patřícího pod sdružení dopravců ČESMAD. (rozhovor najdete zde)

Problémy jsou podle něj i v zahraničí. „ V Německu podle průzkumu z roku 2013 chybí asi 90 tisíc řidičů, stejný problém má Velká Británie a když půjdeme dál, velké kroky nyní dělá Asociace řidičů v USA, kde problém řeší už několik let,“ doplnil Bicera.