Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

L&K: nápaditý řemeslník a zdatný obchodník

  10:46aktualizováno  10:46
Dvojice, která jednou provždy změnila tvář českého průmyslu, snad nemohla být složena lépe. Agresivního obchodníka Václava Klementa doplňoval od počátků společného podnikání bystrý technik Václav Laurin.
Václav Klement a Václav Laurin

Václav Klement a Václav Laurin | foto: Škoda Auto, L&K-Škoda

Základ pozdějšímu obchodnímu talentu Václava Klementa, z kterého automobilka tolik vytěžila, dala nejspíš už učednická léta u slánského knihkupce. Už v této době také začal klíčit Klementův zájem o cyklistiku, který ho později dovedl až k založení továrny na bicykly.

Po krátkém pobytu v Praze zavedl osud Klementa do města, s nímž následně spojil zbytek svého života – do Mladé Boleslavi.

Zde se osvědčil jako zdatný knihkupec a brzy byl znám i jako vášnivý vyznavač cyklistiky. Po neblahé zkušenosti s opravou svého kola u německé firmy z Ústí nad Labem, se rozhodl založit si vlastní cyklistickou dílnu.

„Klement byl výbušný a často cholerický chlapík, co si jednou umínil, to také provedl. Jen výjimečně později něčeho litoval. Zpravidla práskl do stolu a bylo po jeho,“ píší Jan Králík a Petr Kožíšek v knize L&K-Škoda.

„Nebyl snílek. Věděl, že se může pustit i do projektů, které zaváněly fiaskem, protože je umí prosadit, protože intuitivně i racionálně dokáže stanovit klíčové úkoly a také je vyřešit.“

Jedním z hlavních problémů, které si Klement uvědomoval, byla potřeba partnera na zajištění technické stránky celého projektu. A tady mu přálo štěstí. Jistý Václav Laurin se v nedalekém Turnově nepohodl se svým společníkem v továrně na velocipédy Janem Krausem a záhy přesídlil právě do Boleslavi.

Kdy přesně se v roce 1895 oba muži sešli, se už neví. Na společném podniku se ale dohodli okamžitě.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA 100 LET AUT ŠKODA články, foto, anketa

Václav Laurin, vyučený strojní zámečník a zdatný mechanik, pocházel z chudého prostředí z vesničky u Turnova. Svými vlastnostmi a dovednostmi byl Klementovým ideálním doplňkem.

„Charakteristickým rysem Václava Laurina byla kromě řemeslné zručnosti a technické invence i skromnost, někdy až chorobná. Ani jeho později stoupající hvězda nic nezměnila na jeho charakteru. Nikam nechodil, nikam nejezdil, téměř s nikým se nestýkal, jen pracoval a pracoval. Zůstal uzavřeným, hloubavým a plachým člověkem bez ambicí na společenské uznání,“ popisují Kožíšek a Králík.

Oba společníci se vrhli do podnikání a řešení záplavy problémů, které se na ně při rozjezdu firmy valily. Postupně se prosadili se svými bicykly Slavia, neustále ale sledovali i nejmodernější trendy i za hranicemi rakousko-uherské monarchie.

Od velocipédů následoval přesun k výrobě motocyklů, ale ani zde vývoj nekončil a oběma mužům v hlavě klíčila myšlenka na automobil.

A od roku 1905 se myšlenka stala skutečností. Z Mladé Boleslavi se začalo stávat centrum automobilového průmyslu v českých zemích.

Václav Klement
* 16. října 1868 (Velvary)
+ 13. srpna 1938

Václav Laurin
* 27. září 1865 (Pěnčín u Turnova)
+ 4. prosince 1930

„Laurin byl především v prvních letech tím, kdo rozhodl o podobě výrobků. Klement dokázal zařídit ostatní. O jeho schopnostech manažera nikdo nepochyboval. Avšak s odstupem let je až neuvěřitelný Klementův podnikatelský rozhled a intuice, míra odvahy i rozvahy,“ vyprávějí Kožíšek a Králík.

Klement projevoval svou výbušnou a energickou povahu často i navenek. „Choval se tvrdě, často hrubě a někdy i despoticky, zvláště k těm, kteří nestačili sledovat tok jeho myšlenek. Byl posedlý prací a neustálým hledáním. Kdo po této stránce vyhovoval, měl vyhráno. Kdo tempu nestačil, měl peklo,“ popisuje Kožíšek s Králíkem.

„Naproti tomu Laurin byl ušlechtilý skromný technik, klidná hladina proti eruptivnímu gejzíru. Dozajista Klementa částo mírnil, když hrozilo, že neuváženě hrozilo spustí bouři.“

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Cestovky hlásí obrovský zájem o dovolené. Začátek léta je téměř vyprodaný

pláž, dovolená

Cestovní kanceláře očekávají rekordní letní sezonu. Podle údajů Asociace cestovních kanceláří byly předprodeje zájezdů...

Prazdroj se pochlubil rekordními prodeji, dařilo se mu hlavně v zahraničí

(Ilustrační snímek)

V Česku i cizině prodal Plzeňský Prazdroj rekordních více než jedenáct milionů hektolitrů piva. To je meziročně téměř o...

Hodinové hotely pod lupou. Polovina podniků nepřiznala tržby

(Ilustrační foto)

Finanční úřad pro hlavní město Prahu uskutečnil v úterý celopražskou kontrolní akci zaměřenou na dodržování zákona o...

Najdete na iDNES.cz