Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

L&K: nápaditý řemeslník a zdatný obchodník

  10:46aktualizováno  10:46
Dvojice, která jednou provždy změnila tvář českého průmyslu, snad nemohla být složena lépe. Agresivního obchodníka Václava Klementa doplňoval od počátků společného podnikání bystrý technik Václav Laurin.
Václav Klement a Václav Laurin

Václav Klement a Václav Laurin | foto: Škoda Auto, L&K-Škoda

Základ pozdějšímu obchodnímu talentu Václava Klementa, z kterého automobilka tolik vytěžila, dala nejspíš už učednická léta u slánského knihkupce. Už v této době také začal klíčit Klementův zájem o cyklistiku, který ho později dovedl až k založení továrny na bicykly.

Po krátkém pobytu v Praze zavedl osud Klementa do města, s nímž následně spojil zbytek svého života – do Mladé Boleslavi.

Zde se osvědčil jako zdatný knihkupec a brzy byl znám i jako vášnivý vyznavač cyklistiky. Po neblahé zkušenosti s opravou svého kola u německé firmy z Ústí nad Labem, se rozhodl založit si vlastní cyklistickou dílnu.

„Klement byl výbušný a často cholerický chlapík, co si jednou umínil, to také provedl. Jen výjimečně později něčeho litoval. Zpravidla práskl do stolu a bylo po jeho,“ píší Jan Králík a Petr Kožíšek v knize L&K-Škoda.

„Nebyl snílek. Věděl, že se může pustit i do projektů, které zaváněly fiaskem, protože je umí prosadit, protože intuitivně i racionálně dokáže stanovit klíčové úkoly a také je vyřešit.“

Jedním z hlavních problémů, které si Klement uvědomoval, byla potřeba partnera na zajištění technické stránky celého projektu. A tady mu přálo štěstí. Jistý Václav Laurin se v nedalekém Turnově nepohodl se svým společníkem v továrně na velocipédy Janem Krausem a záhy přesídlil právě do Boleslavi.

Kdy přesně se v roce 1895 oba muži sešli, se už neví. Na společném podniku se ale dohodli okamžitě.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA 100 LET AUT ŠKODA články, foto, anketa

Václav Laurin, vyučený strojní zámečník a zdatný mechanik, pocházel z chudého prostředí z vesničky u Turnova. Svými vlastnostmi a dovednostmi byl Klementovým ideálním doplňkem.

„Charakteristickým rysem Václava Laurina byla kromě řemeslné zručnosti a technické invence i skromnost, někdy až chorobná. Ani jeho později stoupající hvězda nic nezměnila na jeho charakteru. Nikam nechodil, nikam nejezdil, téměř s nikým se nestýkal, jen pracoval a pracoval. Zůstal uzavřeným, hloubavým a plachým člověkem bez ambicí na společenské uznání,“ popisují Kožíšek a Králík.

Oba společníci se vrhli do podnikání a řešení záplavy problémů, které se na ně při rozjezdu firmy valily. Postupně se prosadili se svými bicykly Slavia, neustále ale sledovali i nejmodernější trendy i za hranicemi rakousko-uherské monarchie.

Od velocipédů následoval přesun k výrobě motocyklů, ale ani zde vývoj nekončil a oběma mužům v hlavě klíčila myšlenka na automobil.

A od roku 1905 se myšlenka stala skutečností. Z Mladé Boleslavi se začalo stávat centrum automobilového průmyslu v českých zemích.

Václav Klement
* 16. října 1868 (Velvary)
+ 13. srpna 1938

Václav Laurin
* 27. září 1865 (Pěnčín u Turnova)
+ 4. prosince 1930

„Laurin byl především v prvních letech tím, kdo rozhodl o podobě výrobků. Klement dokázal zařídit ostatní. O jeho schopnostech manažera nikdo nepochyboval. Avšak s odstupem let je až neuvěřitelný Klementův podnikatelský rozhled a intuice, míra odvahy i rozvahy,“ vyprávějí Kožíšek a Králík.

Klement projevoval svou výbušnou a energickou povahu často i navenek. „Choval se tvrdě, často hrubě a někdy i despoticky, zvláště k těm, kteří nestačili sledovat tok jeho myšlenek. Byl posedlý prací a neustálým hledáním. Kdo po této stránce vyhovoval, měl vyhráno. Kdo tempu nestačil, měl peklo,“ popisuje Kožíšek s Králíkem.

„Naproti tomu Laurin byl ušlechtilý skromný technik, klidná hladina proti eruptivnímu gejzíru. Dozajista Klementa částo mírnil, když hrozilo, že neuváženě hrozilo spustí bouři.“

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Rozpočtová rada kritizuje schodek rozpočtu, má být ve výši 40 miliard korun

Eva Zamrazilová šéfka Národní rozpočtové rady

Národní rozpočtová rada nepovažuje za současné ekonomické situace schválení státního rozpočtu na příští rok se schodkem...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Najdete na iDNES.cz