Naše společnost vidí za špičku svého nosu, tvrdí šéfka českého L’Oréalu

Uhlíkovou stopu neřeší jenom automobilky a recyklování plastových obalů není jen problém koncernů, které vyrábějí nápoje. Ekologickými propočty se intenzivně zabývá i kosmetický průmysl, šampony počínaje a pleťovými krémy konče. V červnu představil své cíle koncern L’Oréal, jehož všechny závody mají do roku 2025 dosáhnout uhlíkové neutrality.

Generální ředitelka dceřiných společností L’Oreal Česká republika, Slovensko a Maďarsko Brigitte Strellerová | foto:  Petr Topič, MAFRA

O pět let později budou všechny plastové materiály, které L’Oréal používá k balení výrobků, pocházet z recyklovaných nebo biologických zdrojů a firma sníží celkové emise skleníkových plynů, v porovnání s rokem 2016, o polovinu na konečný produkt. Podle generální ředitelky L’Oréalu pro Česko, Slovensko a Maďarsko Brigitte Strellerové je však pro snižování dopadů na životní prostředí klíčová i spolupráce konečných spotřebitelů.

L’Oréal si nastavuje cíle udržitelnosti na rok 2030. Není to přece jen trochu pozdě? Nedalo by se to stihnout rychleji?
Za prvé, většinu cílů skutečně máme až na rok 2030, mnoho závazků si nicméně dáváme už na rok 2025. Do naší proměny chceme zapojit celý řetězec, tedy nejen naši výrobu a distribuci, ale i dodavatele, prodejce a hlavně spotřebitele. Pokud se podíváte na celkovou ekologickou stopu šamponu Elseve, zjistíte, že za více než padesát procent je zodpovědný spotřebitel. Obaly, složení přípravku, logistika, to vše představuje jednotky či nižší desítky procent, ale spotřebitel může za polovinu ekologické stopy, protože ve sprše plýtvá teplou vodou. Proto jsme si určili cíl na rok 2030, aby se nám podařilo zmobilizovat i ostatní články řetězce.

Trh s kosmetikou se obecně snaží stát „zelenějším“. Objevují se startupy, jež na konceptu větší ohleduplnosti vůči životnímu prostředí staví už od začátku svého působení. Berou vám tyto nové firmy zákazníky?
Nemyslím si to. Nutno říct, že trh s kosmetikou byl hodně konkurenční po celou stodesetiletou historii L’Oréalu. Naší výhodou je, že jsme na trhu dlouho a máme, řekla bych, jedno z nejlepších oddělení výzkumu a inovace v odvětví. Každý rok investujeme skoro miliardu eur do výzkumů a inovací, na nichž pracují víc jak čtyři tisíce zaměstnanců a společnost každoročně uvede téměř pět stovek patentů. Takže bych řekla, že jsme schopni zareagovat na každý podnět, který přichází vně společnosti.

Na dračku šly teploměry i šicí stroje. Češi utratili v e-shopech o třetinu víc

Nová podoba konkurence vám tedy problémy nedělá?
Na konkurenci vlastně není nic špatného, protože posouvá i naše týmy. Z dlouhodobého hlediska je společnost schopna vidět za špičku svého nosu. Pokud se na trhu objeví něco, co tu ještě nebylo, chopíme se příležitosti a pracujeme na tom nebo přemýšlíme, jestli subjekt nekoupit, zda jeho koncept zkrátka nezahrnout do našeho portfolia. Takovým případem byla akvizice technologické firmy ModiFace, která sice žádný kosmetický produkt nevyrábí, ale vyvinula nástroj rozšířené reality, tak zvaný „Virtual Try On“, který umožňuje vyzkoušet si prostřednictvím aplikace například rtěnku. Díváte se zkrátka do telefonu jako do zrcadla a zkoušíte změnit barvu svých rtů, vlasů nebo třeba nějaký make-up.

I přes podobné technologické inovace je odvětví nejspíš stále hodně závislé na fyzickém kontaktu se zákazníkem. Nevidíte v tom do budoucna problém?
Minulý rok tvořily online prodeje 15,3 procenta celosvětového obratu. Letos toto číslo skokově poroste, během prvního kvartálu se zvýšilo o více než polovinu. Speciálně v České republice jsme v online obchodování velmi pokročilí, protože zdejší e-commerce je na vzestupu a stává se novým obchodním kanálem. Navíc firma již velké změny distribučních kanálů zažila. Začínala s prodejem v kadeřnických salonech. Ještě v 60. letech neexistovaly supermarkety, spolu s nimi pak přišel masový prodej. Nyní je cesta spotřebitele k produktu daleko komplexnější. Zákazník produkt poprvé vidí na sociálních sítích, po čase si ho prohlédne nebo vyzkouší v obchodě a nakonec ho koupí na Notinu.

Brigitte Strellerová

Brigitte Strellerová
  • Působí jako generální ředitelka L'Oréalu pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko od března 2020.
  • Narodila se v Insbrucku v Rakousku.
  • Ke skupině L´Oréal se přidala hned po studiích ve Vídni.
  • Působila ve Francii jako koordinátorka regionu.
  • V posledních patnácti letech byla odpovědná za otevření dceřiných společností v Srbsku a v Bulharsku. Iniciovala vznik regionu společnosti Adria-Balkan, pokrývajícího devět trhů bývalé Jugoslávie, Bulharska a Albánie.

Z kampaní kosmetických firem lze vycítit, že se odklánějí od používání látek, jako jsou parabeny a sulfáty. Jenže například parabeny šampon potřebuje, jinak se zkazí během pár dní. Upouštíte tedy od těchto látek, nebo jde jen o marketingová sdělení?
Jde o komplexní problematiku i pro nás kosmetické experty. Přísada, která se používala již dávno, se najednou stává nepřítelem lidí, kteří říkají, že je špatná. Zjednodušující příklad si lze vypůjčit z potravin. Nemůžete říct, že cukr je špatný, ale existuje spousta lidí, kteří ho ze svého jídelníčku škrtají. Parabeny se používají jako konzervační látky, stabilizují a chrání složení přípravku a díky nim šampon nemusíme balit do speciálních obalů a zákazníci ho nemusí dávat do ledničky. Firma používá jen parabeny s krátkým řetězcem, které jsou bezpečné i podle pravidel platných v EU.

Přesto ale máte produkty, které parabeny neobsahují.
Ano, protože nám jde o to, aby si každý zákazník mohl vybrat. Pokud se člověk rozhodne, že cukr jíst nebude, není na mě, abych mu v tom bránila, ačkoli si sama myslím, že nepředstavuje nic špatného. V dnešním světě se klade důraz na transparentnost, proto na webu nabízíme stránky „Inside our products“ , tedy prostor, kde se snažíme nabídnout náš úhel pohledu na jednotlivé složky v kosmetických přípravcích. Pokud se i přesto zákazník rozhodne, že parabeny nechce, máme pro něj značky a produkty, které tuto látku neobsahují.

A jak je to se sulfáty?
Sulfáty jsou důvodem, proč šampon při použití pění. Jsou zcela rozložitelné a zcela bezpečné. Nicméně u některých lidí s citlivou pokožkou může kvůli nim dojít k podráždění. V rámci L´Oréalu funguje tolik značek, že si každý zákazník může vybrat, které mu sedí. Nabízíme tedy přípravky i bez sulfátů. V co věříme je, že musíme být transparentní, aby si zákazník mohl vybrat podle jeho potřeb. Pokud má spotřebitel citlivou pokožku, máme značky prodávané v lékárnách, ve kterých vyvíjíme formulace zejména pro citlivou pokožku. Na trh uvádíme také kosmetické přípravky, které obsahují vysoký podíl přírodních složek a směřují udržitelným směrem.

Máte na mysli nějaké konkrétní přírodní látky? 
Problém je, že i v tomto ohledu je třeba postupovat opatrně, protože přírodní zdroje nejsou nevyčerpatelné. Jednou z cest, kterou se v tomto ohledu ubíráme, je použití přírodních složek, které jsou získávány udržitelným způsobem z nerostů, jež se v přírodě hojně vyskytují, nebo cirkulárním procesem. Dnes 59 procent objemu námi používaných surovin pochází z obnovitelných zdrojů a je z velké části rostlinného původu. Jako firma si zkrátka uvědomujeme, že se nacházíme v bodě zlomu, a že máme možná poslední možnost zachránit životní prostředí pro budoucí generace.

Myslíte si, že zákazník to cítí stejně? Že je schopen přesedlat z produktu L’Oréal Paris na dražší značku La Roche Posay, protože víc dbá na životní prostředí?
Ano a ne. Všechny naše značky budou více udržitelné. Skupina se chce zkrátka v tomto ohledu angažovat jako celek. Rozhodně nejde jen o jednu značku, zabýváme se zkrátka něčím, co postihne celé naše portfolio.

Vrátíme-li se ke spotřebitelům, osobně si myslím, že čím dál tím více z nich si začíná uvědomovat vážnost situace. Ne všichni jsou samozřejmě ochotni zaplatit víc za zelenější produkty. Naší rolí je zlepšit i ty kosmetické přípravky, které se pohybují na nižší cenové hladině. Už nyní se v drogeriích prodávají cenově dostupné produkty Garnier Bio, které mají eko certifikát. Ochotu angažovat se navíc cítíme z našich mladých zaměstnanců a zároveň se zvětšuje počet obchodních partnerů, kteří se chtějí zapojit.

Výrobky péče o vlasy uvedené v roce 2019 značkou Garnier mají všechny průměrnou rozložitelnost 91 procent. Víte, jaká je průměrná rozložitelnost všech šamponů?
Popravdě nevím a nechci odhadovat. Avšak už v roce 2018 byla celkově ve skupině L’Oréal průměrná míra biologické rozložitelnosti (schopnost výrobku rozložit se pomocí mikroorganismů na jednoduché a v přírodě běžné látky, pozn. red.) všech prodaných šamponů 91 procent a všech prodaných sprchových gelů 92 procent. Od roku 2014 jsme s externími odborníky pracovali na hodnotícím nástroji SPOT (Sustainable Product Optimisation Tool), díky kterému je od roku 2016 každý nově uvedený nebo renovovaný produkt lepší, z pohledu jeho enviromentálního a sociálního dopadu, než produkt, který ho předcházel.

Pod značkou Garnier jste představili ekologický kartonový obal. Podobné změny chystáte i pro další značky. Jaká je podle vás budoucnost obalů obecně? Bude společnost jednoho dne bez plastu?
Naše kadeřnická divize představila loni první přírodní profesionální šampon, který lze doplnit v salonu u takzvaného šamponového baru až třikrát. Jeho obal má hranatý tvar, který pojme maximální množství produktu s minimálním dopadem na planetu a zároveň šetří místo při přepravě. Jenže, pokud by byl šamponový bar v drogerii, jak si můžete být jisti, že je přípravek bezpečný? Proto ho máme jen ve specializovaných kadeřnických salonech, kde šampon natočí profesionální kadeřník. Stále jsme nepřišli na způsob, jak bychom produkt umístili do plně samoobslužného prostředí, a zároveň si byli jisti, že v láhvi neskončí něco, co není v pořádku. 

Existují v tomto ohledu produkty, u nichž tento problém neexistuje?
Takový případem jsou třeba parfémy, které se jen těžko mohou zkazit, protože jde prakticky o alkohol. Proto si třeba v pražském institutu Lancôme můžete dát znovu naplnit flakón parfému Idôle, kolikrát chcete. Nejkomplikovanější, z hlediska balení a jeho udržitelnosti, je to s produkty péče o pleť, které se naopak mohou zkazit velice snadno.

Společnost nedávno odstranila z jednoho ze svých pleťových produktů slovo „bělící“. Proč? Připojujete se tak k hnutí, které nyní ve Spojených státech bojuje proti rasismu?
Je nutné říct, že se všemi dnešními sociálními sítěmi je mnohem snazší být špatně pochopen. Příkladem je právě krok, který zmiňujete. Jde o produkt pečující o pleť, který se prodává na asijském a hlavně indickém trhu. V Evropě je vůbec nemáme v portfoliu. Intenzivně chrání proti ultrafialovému záření a jeho účelem je zabránit vzniku hnědých skvrn, které vznikají na pokožce po extrémním náporu světla. Tento produkt nesl sdělení, že je bělící nebo zesvětlující. Nicméně už delší dobu se ozývaly hlasy tamějších zákaznic a zákazníků, kterým nebylo označení příjemné. Proto jsme slova „bělící a zesvětlující“ odstranili a nahradili je slovy „sjednocující a rozjasňující“.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Kryptopodvodník Bankman-Fried dostal 25 let. Zpronevěřil osm miliard dolarů

28. března 2024  17:07,  aktualizováno  17:43

Americký soud poslal zakladatele zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX Sama Bankmana-Frieda na 25 let...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...