Tříletý plán, který má přivést aerolinky k zisku ale nebude podle analytika Tibora Bokora vůbec snadné zrealizovat. Proti ČSA hraje silná konkurence nízkonákladových dopravců i vysoké ceny paliva, řekl Bokor ČTK.
„ČSA se nebudou měnit na nízkonákladovou společnost,“ řekl šéf aerolinií Radomír Lašák na tiskové konferenci. Připustil nicméně, že stále probíhají jednání o koupi společnosti Travel Servis, která provozuje nízkonákladové linky Smartwings.
Podle Lašáka je ale pro ČSA zajímavá především oblast charterových letů, kterou by firma ráda sloučila se svými aktivitami.
„Jednání chceme znovu otevřít. Záleží samozřejmě také na partnerovi, společnosti Travel Service, jestli bude chtít v jednání pokračovat,“ řekl Lašák. Rozhodnutí by podle něj mělo padnout do konce roku.
V dalších oblastech je ale pro ČSA zajímavá hlavně klientela z byznysu. Právě manažery, obchodníky, lidi, kteří cestují pracovně, chtějí aerolinky do budoucna oslovit. Pomoci jim má jednak kvalitní servis, jednak i zlepšené podmínky týkající se například navazujících letů.
„Nechceme konkurovat cenou, nechceme soutěžit s low-cost dopravci, kde kvalita je někde jinde,“ uvedl šéf aerolinek a vyvrátil také spekulace o případném rušení dálkových letů, které proběhly v minulých týdnech v médiích. ČSA chtějí dálkovou flotilu naopak dál rozvíjet s tím, že důraz chtějí dávat hlavně na linky mířící na východ.
Propouštění se ČSA nevyhnou
K tomu, aby se společnost dostala z hluboké ztráty, do které se propadla, je ale třeba nejen změnit marketingové plány, ale také škrtat. Lašák připustil, že se aerolinie nevyhnou propouštění, a to zejména administrativy. Ta je totiž podle Lašáka přebujelá i proto, že v minulosti sice také k propuštění docházelo, ale často se škrtalo na místech, která aerolinky potřebují, zejména v odděleních prodeje.
„Snižování stavů se nebude týkat prodejců. Právě oni by totiž měli ČSA napomoci k lepším výsledkům,“ řekl Lašák s tím, že výpovědi budou rozdávat jednotliví viceprezidenti, jakmile se ujmou svých funkcí.
„Tým už je sestaven, do konce srpna by se tito lidé měli vyvázat ze svých současných pracovních vztahů a nastoupit v ČSA,“ uvedl. Pak by mělo k personálním škrtům dojít.
O svoje místo se zatím nemusejí bát ani piloti a letušky. Jejich platy jsou ale trochu jiná otázka a Lašák uvedl, že o mzdových podmínkách chce znovu vyjednávat.
Lašák: Díváme se do budoucna
Pokud se všechna tato opatření podaří aplikovat, mohla by se firma dostat do zisku v roce 2008. „Bylo by naivní si myslet, že se podaří vymanit se ze ztráty ze dne na den. Pokud dokážeme aplikovat strategii podle plná, očekávám pro letošní rok výsledek podobný tomu loňskému. V roce 2007 by firmu čekala „červená nula“ a v roce 2008 "černá nula,“ uvedl Lašák.
Loni firma skončila rok se ztrátou zhruba půl miliardy korun. Lašák ale tvrdí, že důležité je, dívat se především do budoucna a že tímto způsobem myslí každý investor. Neveselé výsledky hospodaření by proto podle něj neměly odradit ani kupce v případné privatizaci Českých aerolinií. Uvádět ale na burzu akcie firmy podle něj v okamžiku, kdy firma jen kumuluje ztrátu, nemá smysl.