Volkswagen Passat

Volkswagen Passat | foto: Volkswagen

Nový leasingový fenomén: rok starých automobilů je na trhu moc

  • 169
Na českém trhu s novými vozy nenajdete rychleji rostoucí segment než vyšší střední třídu. Na první pohled to mohou být data dokazující, jak Češi bohatnou nebo jak české firmy svým zaměstnancům dopřávají čím dál lepší vozy. Ve skutečnosti se však za rostoucím odbytem vozů vyšší střední třídy skrývá především problém některých leasingových firem a automobilek.

Ty totiž začaly v tomto segmentu nabízet operativní leasing na jeden rok. Ten se stal velmi oblíbeným nástrojem pro automobilky, jak udat nové vozy. Míří na lidi, kteří si auto nechtějí kupovat, ale chtějí ho mít k dispozici v podstatě bez starostí a pak si ho mohou odkoupit za nižší cenu nebo opět splácet nové. Doba takového leasingu se obvykle pohybuje mezi rokem až pěti lety.

Automobilky si od toho slibovaly, že na trh dostanou i „mladé“ ojetiny, často například roční vozy, které zákazníci vyhledávají. Jenže právě v segmentu vyšší střední třídy to s podporou trhu přehnaly.

Fenomén ročních leasingů

„Automobilky chtěly navýšit prodeje, a proto přišly s výraznými slevami pro leasingové společnosti. A tím vznikl fenomén ročních leasingů. Když dala automobilka slevu ve výši 20 procent, tak v podstatě pokryla roční amortizaci vozu a ten se po roce prodal za nákupní cenu,“ říká Jaromír Hájek, generální ředitel společnosti LeasePlan.

Aut po ročním leasingu se leasingovkám vrátilo tolik, že se je nedaří tak dobře udat – a cena klesá. „Současná nabídka většiny těchto automobilů si z různých důvodů své majitele nenašla v takovém počtu, jak automobilové a leasingové společnosti původně předpokládaly. V současnosti je tak na trhu těchto vozů přebytek. I přes snahu některých prodejců uměle udržet vysoké ceny, prodejní hodnota většiny z nich klesá, a to zejména v posledních několika měsících,“ potvrzuje Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto.

„Zůstatkové hodnoty začaly u některých modelů padat a leasingové společnosti přehodnocují své obchodní strategie v oblasti ročních leasingů. Podle našich analýz se dnes některé roční modely prodávají i za 50 procent původní ceníkové ceny. Leasingové společnosti, které na roční pronájmy vsadily, v takových případech spláčou nad výdělkem, přesněji řečeno nad prodělkem,“ dodal Hájek.

Kvůli této cenové politice docházelo i k dlouho nevídaným situacím, kdy se dal vůz vyšší střední třídy pořídit jen s přirážkou zhruba dvou tisíc. „Nabídky byly někdy až nesmyslně nízké, měsíční náklady se pohybovaly u takového vozu sedm až osm tisíc korun,“ říká Radek Donner z firmy NH Cars, která je jedním z největších prodejců aut v Česku. Pro srovnání, například za fabii platí zákazníci Škody v jejím programu Škoda bez starostí 5­ 399 korun při smlouvě na tři roky.

Roční leasingy ustupují

Nebylo tak divu, že odbyt takových aut chvíli rostl a byl o ně zájem. Teď tuto kategorii čeká ochlazení, protože řada leasingových firem trh ročního pronájmu aut už zcela opustila a nabízejí leasing nejméně na tři roky.

„Pro prodejce i leasingové společnosti trh s ročními vozy pozbývá na atraktivitě, což se promítne také do zájmu o roční pronájmy. Typický operativní leasing osobního automobilu potrvá opět tři až čtyři roky a roční leasingy budou spíše výjimkou,“ dodal Hájek.

Podle něj je to tím, že počet potenciálních kupců v této kategorii ročních vozidel je výrazně nižší než ve skupině starších a tedy levnějších ojetin.

Přestože růst prodejů v této třídě táhl částečně právě boom ročních pronájmů, projevuje se i přirozený růst. „Střední třída vděčí za vysoké růsty nejprodávanějším modelům, Superbu a Passatu. Důvodem je jednak to, že si zákazníci počkali na nový model, jednak poptávka firem, které obnovují flotily, v nichž patří tyto modely k často zvoleným,“ říká Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.