Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Českem projíždí legendární Albatros s Husákovým vagonem

  19:15aktualizováno  19:15
Železniční fanoušci mají po dlouhé době možnost na českých kolejích vidět nejrychlejší parní lokomotivu, která kdy jezdila v pravidelném provozu po českých a slovenských kolejích. Albatros míří z Moravy přes Čechy do Německa, kde se v Drážďanech zastaví na očekávánem srazu železničních legend.

Speciální vlak vyrazil odpoledne z Bratislavy a dojede v pátek ráno do Drážďan na velké mezinárodní setkání historických lokomotiv. V jeho čele je rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros.

Do Česka se podívá stejný Albatros po dvou letech, naposledy byl v červnu 2014 na tradičním srazu parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka.

Železniční legenda

Fotogalerie

Albatros 498.104 je rychlíková lokomotiva z roku 1954, po rozdělení Československa zůstala v Bratislavě a tam se o ní starají členové občanského sdružení Albatrosklub. Stejný typ lokomotivy s označením 498.106 je držitelem československého rychlostního rekordu: v srpnu 1964 dosáhla na zkušebním okruhu ve Velimi rychlosti 162 kilometrů v hodině. Ta stojí v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově.

Albatros potáhne další unikátní vůz - salonní vůz číslo 84 z roku 1971, který dodala vagonka Bautzen v NDR pro Gustáva Husáka poté, co došlo k rozdělení funkcí prezidenta republiky a prvního tajemníka ÚV KSČ. Vůz je částečně pancéřovaný, oproti jiným salónním vozům ale neoplývá příliš velkým přepychem, interiér je vyvedený v kombinaci umakartu a koženky.

Na hranice vlastním pohonem, dál s dieselem

Zvláštní vlak, který má v Česku na starosti soukromý dopravce MBM Rail, by do Prahy měl dorazit ve čtvrtek kolem deváté hodiny. Po přestávce v Libni se vydá netradiční trasou dál na sever. Pojede k Masarykovu nádraží a odbočí na Negrelliho viadukt, pak už po běžné trase přes Bubny a Bubeneč dál na Děčín. V Německu už nepojede vlastní silou. „Němci vyžadují kvůli bezpečnosti zabezpečovač, který Albatros nemá, proto soupravu od hranic potáhne dieselová německá lokomotiva,“ říká Jiří Mužík z MBM Rail.

Velkého parního festivalu v Drážďanech se zúčastní i další česko-slovenské historické lokomotivy: plzeňská Šlechtična 475.111 a motorový Hektor T435.003 z Čerčan, který se k Albatrosu připojí v Libni.

Parní festival začíná v Drážďanech v pátek a končí v neděli. Kromě přehlídky lokomotiv budou součástí i historické jízdy parních vlaků, celkem jich je naplánováno 33. Jedna z nich povede z Drážďan do Děčína a zpět. Kompletní program akcí v Drážďanech je dostupný na stránkách akce.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Rakušané se bouří proti německému mýtnému, podají žalobu u EU

Rakousko podá u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného pro osobní automobily v Německu. Oznámil to rakouský ministr dopravy...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.