Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Českem projíždí legendární Albatros s Husákovým vagonem

  19:15aktualizováno  19:15
Železniční fanoušci mají po dlouhé době možnost na českých kolejích vidět nejrychlejší parní lokomotivu, která kdy jezdila v pravidelném provozu po českých a slovenských kolejích. Albatros míří z Moravy přes Čechy do Německa, kde se v Drážďanech zastaví na očekávánem srazu železničních legend.

Speciální vlak vyrazil odpoledne z Bratislavy a dojede v pátek ráno do Drážďan na velké mezinárodní setkání historických lokomotiv. V jeho čele je rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros.

Do Česka se podívá stejný Albatros po dvou letech, naposledy byl v červnu 2014 na tradičním srazu parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka.

Železniční legenda

Fotogalerie

Albatros 498.104 je rychlíková lokomotiva z roku 1954, po rozdělení Československa zůstala v Bratislavě a tam se o ní starají členové občanského sdružení Albatrosklub. Stejný typ lokomotivy s označením 498.106 je držitelem československého rychlostního rekordu: v srpnu 1964 dosáhla na zkušebním okruhu ve Velimi rychlosti 162 kilometrů v hodině. Ta stojí v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově.

Albatros potáhne další unikátní vůz - salonní vůz číslo 84 z roku 1971, který dodala vagonka Bautzen v NDR pro Gustáva Husáka poté, co došlo k rozdělení funkcí prezidenta republiky a prvního tajemníka ÚV KSČ. Vůz je částečně pancéřovaný, oproti jiným salónním vozům ale neoplývá příliš velkým přepychem, interiér je vyvedený v kombinaci umakartu a koženky.

Na hranice vlastním pohonem, dál s dieselem

Zvláštní vlak, který má v Česku na starosti soukromý dopravce MBM Rail, by do Prahy měl dorazit ve čtvrtek kolem deváté hodiny. Po přestávce v Libni se vydá netradiční trasou dál na sever. Pojede k Masarykovu nádraží a odbočí na Negrelliho viadukt, pak už po běžné trase přes Bubny a Bubeneč dál na Děčín. V Německu už nepojede vlastní silou. „Němci vyžadují kvůli bezpečnosti zabezpečovač, který Albatros nemá, proto soupravu od hranic potáhne dieselová německá lokomotiva,“ říká Jiří Mužík z MBM Rail.

Velkého parního festivalu v Drážďanech se zúčastní i další česko-slovenské historické lokomotivy: plzeňská Šlechtična 475.111 a motorový Hektor T435.003 z Čerčan, který se k Albatrosu připojí v Libni.

Parní festival začíná v Drážďanech v pátek a končí v neděli. Kromě přehlídky lokomotiv budou součástí i historické jízdy parních vlaků, celkem jich je naplánováno 33. Jedna z nich povede z Drážďan do Děčína a zpět. Kompletní program akcí v Drážďanech je dostupný na stránkách akce.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadlo společnosti Wizz Air
Nízkonákladoví dopravci se začali snažit, těží z toho i Češi

Až na sklonku sezóny se letos marketingově probudili evropští nízkonákladoví dopravci. V září, kdy přepravní výkony každoročně prudce klesají, se přímo...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.