Kopřivnická Tatra začne vyrábět nový vůz. Představí ho v srpnu 2011.

Kopřivnická Tatra začne vyrábět nový vůz. Představí ho v srpnu 2011. | foto: Tatra

Legendy Tatra a DAF se spojují, vyrobí spolu nový náklaďák

  • 127
Kopřivnická Tatra připravuje nový vůz. Kabiny a motory do něj bude dodávat světový výrobce nákladních aut společnost DAF Trucks. Nizozemská firma na oplátku získá v tradičním tuzemském výrobci těžkých nákladních vozů 19procentní podíl.

"Tento vztah znamená pro naši společnost významný krok vpřed," říká generální ředitel Tatry Ronald Adams k uzavřené smlouvě o spolupráci.

Tatra chce nový vůz představit 8. srpna, do té doby o něm více podrobností sdělovat nechce. Uvedla jen to, že obě firmy chtějí při prodeji vozů využívat společně své dealerské sítě.

Tatra

Společnost byla založena v roce 1850 v Kopřivnici. To ji řadí k nejstarším světovým výrobcům automobilů. Během let vystřídala železniční i leteckou výrobu, dnes se specializuje výhradně na produkci nákladních vozů. Její vozy slouží pro civilní i armádní účely.

O plánované spolupráci mezi Tatrou a DAF se hovořilo už delší dobu. Její konečná podoba je však širší, než Tatra původně očekávala. "Začali jsme s cílem zkonstruovat nové vozidlo Tatra, které by bylo kombinací nejnovějších inovací unikátního podvozku Tatra, nejmodernějších kabin DAF a motorů PACCAR. Tento projekt však vyústil v mnohem rozsáhlejší spolupráci," uvedl Adams.

Výsledkem je podle něj vůz, který reaguje na potřeby nejnáročnějších zákazníků.

Prezident společnosti DAF Trucks Harrie Schippers spolupráci s Tatrou přivítal. "DAF již deset let trvale zvětšuje svůj tržní podíl v Evropě. Jsme rádi, že se můžeme podílet na novém, velmi moderním vozu Tatra, který pro dealery společnosti DAF představuje významnou příležitost, neboť znamená rozšíření stávajícího portfolia výrobků o vysoce mobilní civilní vozidlo s trvalým pohonem všech kol," konstatoval Schippers.

Tatra očekává tisíce nových kupců

Nový vůz Tatra, zkonstruovaný i vyrobený v Kopřivnici, se postupně stane nejdůležitějším produktem v oblasti civilních tržních segmentů. Obě firmy ho budou nabízet firmám ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu, ale i v jiných průmyslových odvětvích.

Tatra předpokládá, že s tímto vozem vstoupí do nových teritorií a získá i díky silné distribuční díti DAF tisíce nových zákazníků. "Vybudování tak rozsáhlé a úspěšné sítě dealerů po celé Evropě by Tatře trvalo desítky let a vyžádalo by si náklady ve výši mnoha milionů eur, a to nezmiňuji desítky nebo dokonce stovky milionů eur, kterých by bylo zapotřebí na vývoj kabiny a motoru na takto světové úrovni," zdůrazňuje výhody spojení s DAF Adams.

Vývoj prodeje nákladních automobilů pro Tatru v letošním prvním pololetí nedopadl příliš příznivě. Prodala o 13 procent méně vozů než ve stejném období loni, celkem 352 aut oproti loňským 405. V květnu Adams uvedl, že firma získala nové zakázky v Brazílii. Chce tam dodávat 400 až tisíc aut ročně. Dalších pět set automobilů dodá do Saúdské Arábie, připomněla ČTK.