Švýcarská kvalita zlobí. Vyjede jen polovina vlaků Leo Express

  1:01aktualizováno  12:20
Soukromý železniční dopravce Leo Express nestihne od příští neděle vyjet na trať mezi Prahou a Ostravou v takovém rozsahu, jak si doposud představoval. Jezdit bude oproti plánu jen polovina vlaků nazvaných Švýcarská kvalita. Důvodem jsou drobné technické problémy nových souprav.

Leo Express řeší další problémy, nestihne vyjet v plném rozsahu. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Vlaky mají problémy s vytápěním, zavíráním dveří a s fungováním bezdrátového internetu. Od zahájení ostrého provozu 9. prosince proto vyjede jen osm spojů, tedy polovina z původně předpokládaného množství. 

Na tiskové konferenci majitel společnosti Leoš Novotný uvedl, že firma zatím bude využívat pouze první dvě soupravy a další bezporuchový vlak jako případnou zálohu, na zbylých bude vychytávat chyby. Všech šestnáct denních spojů chce firma uvést do provozu ještě do konce letošního roku. 

Leo Express jezdí zatím mezi Prahou a Bohumínem dvakrát denně každým směrem, od této neděle s platností nového jízdního řádu měla firma jezdit osmkrát denně. Místo osmi vlaků však vyrazí jen čtyři.

Podle informací MF DNES technické problémy s některými jednotkami Stadler Flirt nejsou zásadní, ale mohly by výrazně ovlivnit první dojmy cestujících na ostře konkurenční trase. Pro dopravce, který všechny své vlaky nazval Švýcarská kvalita, by tak i drobné technické problémy mohly znamenat velký zářez do pověsti i rozhodování zákazníků, s kým na trati pojedou.

Reakce zákazníků jsou zklamáním

Jde například o závady s topením, toaletami nebo připojením k internetu. Dosud jsou v provozu navíc jen první dvě jednotky, další tři firma ještě víceméně v ostrém provozu neozkoušela. Leo Express se proto rozhodl neriskovat a raději si ještě nové vlaky zkoušet a odložit start úplného provozu.

Jízdní řád Leo Express platný od 9. prosince 2012

Odjezdové časy z pražského hlavního nádraží:
6:29   8:29   14:09   18:29

Odjezdové časy z Bohumína:
4:22   10:15   14:15   18:15

Po zhruba třech týdnech provozu s cestujícími se ukázaly problémy na elektronických čidlech. "Docházelo k tomu, že se dveře zavřely, ale systém to vyhodnotil, jako že zavřené nejsou," uvedl provozní ředitel Leo Expressu Jan Paroubek. Dveře vlaku se proto opakovaně otevíraly a zavíraly, což způsobovalo zpoždění na zastávkách. I v případě vytápění prý selhalo čidlo, které špatně vyhodnotilo teplotu ve voze. Tepelný komfort pro cestující kvůli tomu nebyl optimální, dodal Paroubek.

Leo Express tak dosud stále nabízí v rezervačním systému jízdenky jen do následující soboty, od neděle žádné. Do prodeje by další termíny měly jít od pondělí. Reakce zákazníků na diskusních fórech a sociálních sítích nejsou zatím po zkušebním provozu příliš příznivé, často se mluví například o nedostatečném prostoru na nohy u některých sedaček, nepříliš dobře fungujícím internetovém připojení nebo nemožnosti rezervace na předvánoční termíny. Řada diskutujících pak přirovnává jednotky spíše k tramvaji.

Stížnosti na velikost prostoru pro cestující dopravce připustil. Týkají se prý ale jen části sedadel obrácených k sobě. U sedaček, kde lidé sedí za sebou jako v letadle, si prý cestující na nedostatek místa pro nohy nestěžují, dodal Paroubek.

Podle Novotného jsou sedadla obrácená čely k sobě určená především těm zákazníkům, kteří cestují ve větších skupinách a chtějí spolu během jízdy mluvit. Při rozvržení sedadel během vývoje vlaku dopravce u těchto míst očekával zájem především rodin s dětmi, u kterých není jejich větší blízkost na škodu.

Zpoždění plného provozu se firmě prodraží

Příchod třetího dopravce na lukrativní trasu však znamená další tlak na cenu i kvalitu služeb. Leo Express začíná s cenami jízdenek na 137 korunách. Firma už má prakticky všechna potřebná povolení od Drážního úřadu, aby mohla vyjet do plného provozu. Právě na nich ztroskotal první plán na vyjetí na začátek listopadu, dopravce nakonec na koleje s lidmi vyjel až o týden později, než byl původní plán (více čtěte zde).

Zpoždění náběhu plného provozu by nemělo být dlouhé, ale jen v řádu několika dní. I tak se firmě řádně prodraží: podle podmínek Správy železniční dopravní cesty musí dopravce za objednanou kapacitu na trati zaplatit, i když na ni vůbec nevyjede. Firma se navíc ochuzuje o tržby z jednoho z nejsilnějších období v roce, dopravci mají tradičně před svátky vyprodané vlaky. České dráhy i RegioJet už lístky na cesty před svátky mají v prodeji a v některých případech jsou už teď vlaky vyprodané.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Konec drezury zvířat v cirkusech? Ministerstvo je plánuje zakázat

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství navrhuje úplný zákaz vystupování a drezury zvířat v cirkusech. O opatření v rámci novely...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...



Najdete na iDNES.cz