Leo Express žaluje Dráhy o 380 milionů. Tvrdí, že jezdily příliš levně

  9:18aktualizováno  9:18
Soukromý železniční dopravce Leo Express podává žalobu na státní České dráhy o 380 milionů korun kvůli cenové válce mezi Prahou a Ostravou. Leo Express loni prodělal na této trase 159 milionů korun. Škoda mu údajně vznikla tím, že dráhy nasadily podnákladové ceny.

Leo Express loni prodělal 159 milionů, ale majitel dopravní firmy Novotný o firmě hovoří v superlativech. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Leo Express však ještě chce státnímu dopravci nabídnout smírné řešení.

Leo Express vychází z posudku, který mu zpracovala firma B.S.O. Podle majitele dopravní firmy Leoše Novotného jde o peníze, o které přišli na tržbách za loňský rok. Stejný posudek má i Evropská komise, kam se Leo Express obrátil.

"Kdyby jezdily ČD alespoň za náklady, tak máme o 380 milionů vyšší tržby," řekl Novotný. Současně však uvedl, že nevylučuje možné smírné řešení s drahami, konkrétní být nechtěl.

Vysoudit 380 milionů korun by pro Leo Express znamenalo zásadní obrat v hospodaření – firma loni podle výroční zprávy utržila 193 milionů korun a prodělala v přepočtu 200 korun na každé prodané jízdence.

I tak ve výroční zprávě srší optimismem. "Suverénně jsme se usadili na trhu během prvního roku existence, a to v konkurenci zavedených hráčů s historií několika desítek až sta let, s čímž se může pochlubit jen málokterá společnost," napsal do výroční zprávy Novotný, který od příštího roku plánuje přesunout část vlaků na Slovensko.

Přišla konkurence a jízdenky zlevnily o polovinu

Novotný tento týden jednal i s ministrem dopravy Antonínem Prachařem (ANO). "Řekl jsem mu, ať se s tím obrátí na soud. Pokud by dráhy spor prohrály, pak by měly škodu vymáhat na bývalém managementu," řekl Prachař.

Dráhy dlouhodobě tvrdí, že si jakéhokoliv porušení zákona na této trase nejsou vědomy. Po nástupu konkurence ceny běžných jízdenek klesly mezi Prahou a Ostravou až o polovinu. "České dráhy jednaly a jednají v souladu s právním řádem a jsou připraveny to doložit," řekl mluvčí drah Radek Joklík. Spor už několik let řeší i antimonopolní úřad, kam se nejprve obrátil RegioJet.

Firma Radima Jančury žalobu chystá také, mluví o ní několik měsíců. Podle Jančury by měla být podána zhruba během měsíce. "Zákon jasně říká, že dominantní hráč nesmí být podnákladový, protože pak blokuje vstup ostatním soutěžitelům. Dráhy však pod náklady šly," řekl Jančura.

Do Leo může vstoupit nový investor

Leo Express také hovoří o možném vstupu nového investora do firmy. Zatím s ním majitel vyjednává, píší Hospodářské noviny. Investor by měl za 16 procent firmy zaplatit přes 400 milionů korun, zájem má prý až o třetinový podíl. Další akcie by ho ale vyšly dráž. Jednání totiž probíhají i s dalšími investory. Identitu nového investora Novotný zatím tají, peníze by měl vložit ještě letos.

Svůj podíl chce navýšit i současný minoritní akcionář Jakub Havrlant, a to z 1,5 procenta na nejméně trojnásobek. Trní hodnota firmy by podle přislíbených investic dosáhla tří miliard korun, účetní hodnota firmy je přitom záporná.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...



Najdete na iDNES.cz