Tříletý Leo Express: první rok bylo peklo, ale našli jsme diamant

  4:56
Přesně před třemi roky to byl další krok do velké revoluce na českých kolejích. Na trasu Praha – Ostrava vyjely vlaky Leo Express. Před třemi lety mu nikdo nevěřil, že jeho byznys bude mít dlouhého trvání. Jeho vlaky ale jezdí stále dál a majitel firmy Leoš Novotný má stále velké plány. „První dva roky byly hodně zlé, třetí rok je super,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Novotný.
Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Byl start horší, než jste čekal?
Nikomu to nepřeju, bylo to opravdu peklo. Start byl mnohem těžší, než byly představy, především díky nezákonnému chování Českých drah. (V původní autorizované a vydané verzi rozhovoru Leoš Novotný označil praktiky ČD za „kriminální“. Den po publikaci požádal o změnu výrazu za „nezákonné“, čemuž redakce iDNES.cz vyhověla.)

Technologicky to bylo v pořádku, za šest týdnů jsme vyjeli. Nejčernější scénář schválený bankou byl, že ceny Českých drah klesnou o třicet procent. A ony klesly o dvaašedesát procent. V bance nechápali, že by mohly o tolik zlevnit, když jezdily do té doby ve ztrátě a byli vysmátí z toho, že náš model vychází i s takovým poklesem cen. Proto se s Českými drahami dnes soudíme o náhradu škody.

Ceny ale spadly dávno před tím, než jste vyjeli.
To ano, ale jen částečně, po našem vstupu šla cena ještě níž. A navíc jsme počítali s cenami, které platily při jednání o našem financování.

Věřil jste první měsíce, že se dožijete tří let?
Věřil, samozřejmě. Za šest měsíců jsme se dostali do provozního zisku, to byla už naděje. Dostali jsme se do plusu rychleji, než například nízkonákladové společnosti v letecké dopravě. Letošní rok je už skvělý, příští rok budeme i účetně v plusu. Ani jsme netušili, jaký „diamant v bahně“ jsme naším modelem našli. Jen to nalezení více bolelo. Veřejná doprava funguje špatně i v okolních zemích, a to je naše příležitost.

Kolik vás tři roky Leo Expressu stály?
Když vezmu celkovou ztrátu a akcionářské půjčky, tak 260 milionů korun (zbytek má firma pokrytý úvěrem od Credit Suisse - pozn. red.). Máme miliardu korun aktiv, se kterou generujeme marži už kolem dvaceti procent EBITDA. Když se podíváte na jiné dopravce, jsme na mnohem lepších číslech. Náš model je prostě výrazně ziskovější a proto jsem v klidu, že půjčky splatíme. Rosteme o čtyřicet procent a tímto tempem zdvojnásobujeme velikost firmy každé dva roky.

15. října 2012

Dostali jste se do stavu, že by banky hrozily ukončením financování?

Po půl roce jsme měli velké jednání, kdy už začali o konci mluvit. Neplatili jsme to, co máme, mohli nám zabavit vlaky. Bylo to dost napjaté jednání. Nabídl jsem jim, ať si ty vlaky klidně vezmou a ukážou mi, jak je budou splácet lépe. Plány jsme plnili tak, jak jsme měli, ale nikdo nečekal takový pád cen, to podkoplo celý model. V tu chvíli pochopili, co se děje, čeho se České dráhy dopustily. Nakonec máme splatnost prodlouženou z osmi na jedenáct let.

Ovlivnilo to nějak váš vztah s otcem, který poskytl velkou část peněz na start vašich vlaků a byznys nejel podle původních představ?
Nemůžu za něj mluvit. Ale myslím, že u něj nastala podobná proměna, jako s bankou.

Jezdíte třetí rok, na trase ale nejezdíte zdaleka tak plní, jako například RegioJet. Nevadí vám to?
Nechceme jezdit za každou cenu nejlevněji. Myslím, že jezdíme hlavně pro lidi, kterým záleží, jakou službu dostávají a jaký je poměr cena a výkon. Třeba je pro ně důležité, aby přijeli včas, než aby měli kávu zcela zdarma. My si ty lidi najdeme. Nejsme pro cestující, kteří jdou jen po ceně. Obsazenost je kolem šedesáti až sedmdesáti procent v průměru, s tím jsme spokojeni.

Když jste vstupovali na trh, na rozdíl od RegioJetu jste byli vůči Českým drahám relativně smířliví, teď jste v jejich kritice mnohem silnější. Co se stalo, že vám najednou tak vadí?
Nemůžu začít boj, který nemůžu vyhrát. Neměl jsem argumenty proti nim, teď je už mám. Máme posudky, díky kterým mohu v klidu říct, že se chovají nezákonně a skandálně. Český stát dotuje vlaky, které jezdí v Německu bez dotací. Na trasách, kde dnes jezdíme, prodělávají České dráhy miliardu a ministerstvo dopravy zbytečně platí 800 milionů za to, co bychom rádi dělali zdarma. A místo toho se řeší, zda ministerstvo ušetří milion či dva na papíru.

Ministerstvo má obavy z toho, že když by hlavní tratě nechaly soukromníkům, v případě pádu nebudou vlaky jezdit.
To jsou ale nesmyslné argumenty. To je to podobné, jako kdybychom se ptali, proč nemáme státní síť supermarketů. Co kdyby teď náhodou odešli z trhu a lidé by neměli co jíst?

Jaký další vývoj očekáváte se soutěžemi?
Stále doufám, že stát pochopí, že soutěže vedou ke kvalitě a lepší ceně pro stát. Je frustrující měsíce pracovat na nabídce, aby se pak soutěž zrušila. Výmluvy, které zkouší České dráhy, jsou neuvěřitelné. Jakmile se soutěže rozjedou, cestující uvidí, jak se sem rychle vlije kapitál ze zahraničí do nových vlaků. Vždy dávám za příklad leteckou dopravu, která se uvolnila a díky tomu počty létajících lidí prudce stouply. A to vše prospívá ekonomice. Na trase Praha – Ostrava je to vidět, přibylo určitě nejméně třicet procent cestujících, protože lidé začali vnímat výhody vlaku. Lidé ale stále často ještě nevědí, co náš byznys znamená. Stále musím ještě vysvětlovat, že veřejná doprava nemusí být ztrátová. Čekáme jen na stát, kdy najde odvahu a přestane poslouchat zájmy pár set lidí napojených na České dráhy.

Od prosince si začnete konkurovat s Regiojetem na trati do Starého Města u Uherského Hradiště, kam jste jako soukromník začal jezdit první. Neberete to jako trucpodnik?
Proč bych měl, od toho je konkurence. Nějak se popereme a přibude třeba ještě více cestujících. My tam posilujeme, začneme jezdit šestkrát denně. Lidé pochopí, že do Prahy nemusí autem. Mezi Londýnem a Prahou také létají čtyři dopravci.

Mluvil jste na česko-čínském investičním fóru, navíc v čínštině. Máme to chápat tak, že hledáte čínské investory?
Nechal jsem se hecnout od Marka Dospivy, který umí výborně čínsky, abych přednesl také něco v čínštině. Nejsme ale ve fázi, že bychom s někým jednali. Naše priorita je teď růst sítě.

Kolik procent času vám zabírá Leo Express?
Zhruba osmdesát procent, mám ještě další aktivity v rámci Aakon Capital. Mám na starost ještě některé nové startupy. Leo Express beru jako svoji misi a pravdu, které věřím.

Autor:
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Osm incidentů za dva týdny. Co se děje s letadly společnosti United Airlines

19. března 2024  11:28

Požár motoru způsobený nasátým plastovým obalem, ztráta pneumatiky krátce po startu nebo sjetí...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...