Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leo Express je dál ve ztrátě. Chce zvětšit vlaky, míří do Polska i USA

  19:15aktualizováno  19:15
Expanze soukromého dopravce Leo Express způsobila loni prohloubení jeho ztráty na 110,8 milionu korun. Firmě se však podařilo přilákat více cestujících a současně i snížit zadluženost. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou zveřejnil dopravce na svých webových stránkách.

Vlak společnosti Leo Express | foto: Leo Express

V roce 2015 Leo Express prodělal 92,7 milionu korun (celou výroční zprávu dopravce najdete zde). Vyšší ztrátu vysvětluje šéf firmy Peter Köhler hlavně novými akvizicemi a novými projekty, především pak společnosti Tiger Express, zabývající se hlavně minibusovou dopravou. I se započítáním tržeb Tiger Express stouply tržby o čtyřicet procent na 350 milionů korun.

Podle výroční zprávy se zlepšil o osm procent ukazatel EBITDA, tedy zisk před zdaněním, úroky a odpisy na 25 milionů korun.

Firma se chce vymanit z nálepky železniční dopravce na firmu poskytující dopravní řešení více způsoby dopravy, k autobusům například přidává službu Smilecar nabízející sdílení osobních automobilů.

Ve srovnání s rokem 2015 stoupl počet cestujících o více než třicet procent na 1,4 milionu. Firma expandovala do autobusové dopravy, přeprava po silnici ale tvoří zatím jen pětinu zákazníků.

O více než sto milionů korun kleslo loni zadlužení společnosti, dosáhlo 777 milionů korun. Do firmy vstoupil nový investor Martin Burda, někdejší majitel Pivovarů Lobkowicz má ve firmě 14 %, hlavní podíl dál drží Leoš Novotný. Ten ve zprávě představenstva současně mluví i možné expanzi do USA, firma další podrobnosti neuvedla.

Do Polska vlakem ještě letos. Čínské vlaky příští rok

Firma letos dokončila úpravu pěti jednotek Stadler Flirt pro provoz i v Polsku, kam chce začít jezdit během letošního roku.

Získala už licenci, čeká ale ještě na přidělení kapacity. Podle Köhlera chtějí jít na tamější trh takticky, protože Polsko ještě na železniční konkurenci není zvyklé. Proto nepůjde s jízdním řádem proti časům, kdy už přímé vlaky mezi Českem a Polskem jezdí. Zda půjde o vlak Praha - Varšava, nebo do jiného města, neuvedl, současně dál zůstane i na lince do Košic.

Podle Köhlera řeší firma problém s kapacitou vlaků, proto začala jednat s výrobcem Stadler o možném dodání dalších vozů, o které by prodloužila své pětivozové jednotky Flirt. „Je to ve fázi projektování, do každé soupravy by měl jít nejméně jeden vůz,“ dodal Köhler. V druhé polovině roku by mělo dojít současně ke generální opravě stávajících jednotek.

Firma má současně objednané nové vlaky od čínského výrobce CRRC, kde se podílí výrazně i na vývoji. Výroba ještě nezačala, podle Köhlera probíhá finalizace designu interiéru. Dodané mají být příští rok.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...

Jiný úřad, jiná pravidla. Část billboardů u dálnic možná bourání unikne

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Část billboardů u silnic a dálnic možná unikne bourání, které vyžaduje rok stará novela zákona o provozu na pozemních...

VIDEO: Za hodinu tam a zpátky. První rychlovlaky spojí Hongkong s Čínou

Čínské rychlovlaky

Z čínského Kantonu v neděli vyjede vysokorychlostní vlak a po 140 kilometrů dlouhé trati zamíří do Hongkongu. Nové...

Najdete na iDNES.cz