Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letadla Lufthansy zůstala na zemi

  12:37aktualizováno  12:37
O půlnoci začala čtyřiadvacetihodinová stávka pilotů německé letecké společnosti Lufthansa. Celodenní protest za zvýšení platů zasáhne zhruba 1400 letů, mezi nimiž jsou i tři spoje do Prahy. Na nejdůležitější trasy a dálkové lety společnost nasazuje náhradní piloty.

Pro přepravu v rámci Německa Lufthansa doporučuje cestujícím, aby použili raději služeb německých drah. V těchto případech jim ve vlaku bude letenka uznána jako jízdenka.

Lufthansa se také snažila v předstihu přesunout co největší část letů na jiné aerolinky anebo nabídnout místa na linkách odlétajících ve středu večer. Pro dobu stávky se společnost také dohodla s osmdesáti piloty, kteří nejsou členy odborů na mimořádných službách. Takto se má podařit uskutečnit sedmnáct mezinárodních dálkových letů a zhruba čtyři desítky vnitrostátních a evropských letů.

Škody, které takto Lufthanse vzniknou se odhadují na čtyřicet až padesát milionů marek. Letový provoz se normalizuje teprve v průběhu pátku 11. května.

Postiženy i stovky cestujících na pražské lince
Podle vedoucího pražského provozu Lufthansy Romana Tesaře byly zrušeny tři lety na trase Frankfurt-Praha. Další dva spoje do Düsseldorfu, dva do Mnichova a po

Způsobila vám stávka pilotů Lufthansy problémy?
HLASUJTE ZDE!

jednom do Stuttgartu a Kolína nad Rýnem však zůstaly zachovány. "Ty totiž pokrýváme pomocí našeho partnera, dceřiné společnosti Lufthansa CityLine, jejíž piloti se stávky nezúčastňují," uvedl Tesař. Uskuteční se i tři lety do Frankfurtu, na nichž s Lufthansou spolupracují ČSA.

Na třech zrušených letech mělo ve směru z Frankfurtu do Prahy zarezervováno místa asi 450 cestujících, na trase do Německa pak kolem čtyř set. "Část z nich poletí jiný den, část z nich jsme přesunuli na lety jiných společností a někteří let odřekli," sdělil Tesař.

Piloti žádají o třetinu vyšší platy
Vedení druhých největších evropských aerolinek neabízelo stávkujícím pilotům původně 16procentní zvýšení platů. Letci ale chtějí navýšení mezd v průměru o 35 procent.

Původně jejich odborářská organizace Cockpit varovala, že nebudou-li její požadavky splněny, nevzletí letadla žádný čtvrtek v průběhu příštích čtyř týdnů. Nyní však odboráři naznačují, že by protesty mohly skončit dříve. "Doufám a myslím si, že dnešek bude jediným čtvrtkem, kdy se stávkuje, neboť věřím, že se podaří dosáhhnout dohody," uvedl mluvčí odborů Gerog Fongern.

Organizace Cockpit sdružující více než devadesát procent všech 4200 pilotů Lufthansy, uskutečnila první dvanáctihodinovou stávku za zvýšení mezd v pátek 4. května. Nátlaková akce si vyžádala úplné zrušení třech čtvrtin z 500 plánovaných letů a dotkla se zhruba třiceti tisíc pasažérů.

Odbory chtějí splatit desetileté "dluhy"
Novou nabídku na zvýšení platů o deset až šestnáct procent dostali piloti v pondělí 7. května. Během jednání s managementem se ale ukázalo, že letci nejsou ochotni návrh akceptovat a nadále požadují zvýšení mezd zhruba o pětatřicet procent. Odbory svůj požadavek zdůvodňují takřka historickou zkušeností z počátku 90. let. Tehdy společnost stála na pokraji finanční propasti a piloti se vzdali navýšení mezd, aby firmu neposlali ke dnu.

Lufthanse se v současné době daří podstatně lépe. Loni vytvořila zisk ve výši jedné miliardy euro (zhruba 35 miliard korun), což bylo o 44 procent víc než v roce 1999.

Letci jsou toho názoru, že jim část loňského finančního úspěchu jejich firmy patří. Pilot s roční praxí v Lufthanse zatím pobírá hrubý plat 99 tisíc marek ročně (1,75 milionů korun).

Po dvanácti letech už si ale ročně přijde na 194 tisíc marek za rok, dlouholetí piloti vzdušných korábů pobírají i 300 tisíc marek ročně, což je více než pět milionů korun. Pokud tedy jeden den stávky vyjde Lufthansu na odhadovaných zhruba dvacet milionů euro (700 milionů korun), přesáhne ztráta sto čtyřicet ročních platů zkušeného pilota.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.