Letadlo s turisty přes poškození doletělo

  • 54
Před měsícem přiletěl na pražskou Ruzyň Boeing 737 firmy Travel Service s poškozeným pláštěm, který přivážel z egyptské dovolené české turisty. Hned putoval do opravy. Mechanici i další lidé, kteří letadlo viděli, se shodují: mohlo to dopadnout špatně.

Špatná zpráva přichází v době, kdy Travel Service koketuje s Českými aeroliniemi o jejich případném vstupu do firmy. ČSA se koupí majority v Travel Service chtějí vrátit na trh charterových letů - tedy dopravování lidí na dovolené.

Podle zástupců ČSA není o ničem rozhodnuto. Probíhají audity a oceňování. Šéf Travel Service Roman Vik tvrdí, že by jasněji mohlo být do měsíce nebo dvou. Závěry z nehody letadla tak mohou firmu Travel Service poškodit nejen před letní sezonou, ale i při zvažovaném spojení s ČSA.

Stát zkoumá a nespěchá
Případem se zabývá policie Prahy 6 i všechny úřady, které v Česku nad létáním mají dohled. Nervozitu okolo poškozeného letadla by zahnal rychlý výsledek vyšetřování. Tak rychle to však zřejmě nebude.

"Na vydání závěrečné zprávy máme rok," říká Karel Mařík, zástupce ředitele Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod. "Složitější případy se mohou protáhnout, ale obvykle to trvá několik měsíců. V tomto případě nedokážu ani odhadovat. Musíme se obracet na instituce ve více státech," vysvětluje Mařík.

Ministerstvo dopravy od případu dává ruce pryč. "Dokud neskončí vyšetřování, nemohu k tomu vůbec nic říct," říká šéf odboru civilního letectví ministerstva Josef Turecký.

Jak se to vlastně stalo?
Boeing 737 pro 186 lidí při startu z egyptské Hurgady škrtl zadní částí trupu o zem. Kapitán přerušil start a letadlo prohlédl. Pod zadní částí trupu je lyžina, která má delší typy letadel ochránit od nárazu o zem právě při startu.
"Škrtnout zadkem může pilot například, pokud se přidá více plynu, než je potřeba," vysvětluje jeden z kolegů pilotů.

"Špatně nám naložili letadlo, vinu pilota musí posoudit jiní," vysvětluje šéf Travelu Vik. Společnost už kvůli tomu podala na egyptské letiště oficiální protest.

Když kapitán Boeingu zjistil, že lyžina není zaražena do trupu a je jen odřená, rozhodl se v letu pokračovat. Podle kolegů pilotů bylo správnější nechat letadlo ihned prohlédnout mechaniky. "Vzhledem k místu, kde k tomu došlo, se však mohlo stát, že by tam letadlo stálo dodnes," říká člověk obeznámený s poměry na egyptském letišti.

Když letadlo s mezipřistáním dorazilo do Prahy, mělo v plášti centimetrovou díru. Byla asi metr a půl od ochranné lyžiny, takže si jí kapitán letadla nemusel všimnout. V opravě letadlo zůstalo zhruba deset dní. "Čekali jsme na ten kus plechu, který se měnil," vysvětluje Vik.

Boeing společnosti Travel Service opravovaly ČSA. Jejich zástupci však věc odmítli komentovat. "Jde o záležitost jiné společnosti. Žádné detaily nemůžeme sdělovat," říká však mluvčí ČSA Daniel Plovajko.

Mohlo to dopadnout špatně?
Ti, kteří poškozené letadlo viděli, mluví o letu jako o hazardu. Navíc s mezipřistáním. Při letu letadlo funguje trochu jako podtlaková nádoba, která se nafukuje a vyfukuje. Poškození pláště může být nebezpečné. Pro srovnání, ČSA nechaly stát letadlo, které mělo milimetrovou trhlinu od nárazu schodů pro výstup cestujících. Naposledy odložily start kvůli nefunkčním stopkám na přístrojové desce v pilotní kabině.

Šéf firmy Travel Service však tvrdí, že od Boeingu dostal odpověď ve prospěch pilota. Podle výrobce pilot měl právo pokračovat v letu.

,