Informoval o tom server Zdopravy.cz. Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy.
Informace o letuLet: QS1125 |
Na palubě bylo 170 lidí. Podle odborníků je zvykem v těchto případech nouzově přistát na nejbližším možném letišti.
„Ignoroval oprávněný požadavek F/O (druhého pilota) na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce,“ citoval ze závěrečné zprávy ústavu server Zdopravy.cz.
Podle zprávy Veselý riskoval i pokud jde o palivo, protože nemohl vědět, zda porucha motoru nesouvisí s kontaminací paliva. Dalším pochybením bylo také zatajení technického problému řízením letového provozu v řadě zemí, neinformování cestujících a nezaznamenání rozhovoru z kokpitu.
Podle ústavu tak nelze vyloučit případné ekonomické aspekty chování pilota. Smartwings se od loňského jara potýkaly s výpadkem odstavených letounů Boeing 737 MAX 8.
Dokážu vyhodnotit rizika, hájí se pilot
Veselý ovšem podle zprávy trvá na správnosti svého postupu.
„Jsem přesvědčen o tom, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem, nicméně si uvědomuji, že mohou vzniknout okolnosti, které si zaslouží, aby k nim bylo přistupováno s náležitou opatrností,“ uvedl ve výpovědi.
Piloti Smartwings zatajili situaci na palubě. Nouzi vyhlásili až v Praze |
Samrtwings z počátku jednání kapitána hájilo s tím, že postupoval podle bezpečnostních předpisů.
Později ho firma zbavila funkce šéfpilota. Jako kapitán Veselý létal i nadále. O případném postihu kapitána letu zatím zřejmě úřady nerozhodly.
V rámci správního řízení může být v případě zjištěného pochybení výsledkem mimo jiné zákaz činnosti či jiný disciplinární postih. Vedle řízení může úřad v krajním řízením podat i trestní oznámení.