Letadlová válka přistála ve WTO

  12:54aktualizováno  12:54
Světová obchodní organizace začala řešit jeden z největších obchodních sporů v historii. Evropský výrobce letadel Airbus a jeho americký konkurent Boeing se přou o to, zda jsou státní dotace, která dostává druhá strana, oprávněné. Pokusy vyřešit záležitost smírem selhaly.
Airbus A380

Airbus A380 - Letadlo Airbus A380, největší dopravní letoun světa. (27. dubna 2005) | foto: Reuters

Velmoci si na sebe vzájemně poprvé postěžovaly v říjnu loňského roku. Na stole Světové obchodní organizace (WTO) se tehdy sešla dvě nařčení.

První dorazilo ze Spojených států, krátce poté z Evropy.  Američanům se nelíbí, že Evropská unie dotuje Airbus. Ten už totiž podle Američanů není žádným nováčkem a státní podporu nepotřebuje. USA přitom svého výrobce také podporují.

Až do podzimu se spor dařilo držet v únosných mezích díky smlouvě z roku 1992, která povolovala dotovat výrobce částkou, která nesměla přesáhnout třetinu výrobních nákladů. Američané ale začali volat po úplném zrušení dotací.

Obě strany se pokusily dohodnout, ale bez úspěchu. Brusel byl ochoten snížit objem pomoci na vývoj letounu Airbus o třicet procent, USA to ale nestačilo. Trvaly na úplném zastavení pomoci. Stížnost, kterou u WTO dříve stáhly, zase obnovily.

Odpovědí jim byl stejný krok evropské strany. Ta "se upřímně snažila vyřešit spor přátelsky, namísto aby se dala na cestu právního sporu," řekl Raimund Raith, který u WTO zastupuje EU. "Bohužel Spojené státy nebyly připraveny hnout ani prstem," dodal.

Spor je nyní tedy v rukou WTO, i když dveře pro jednání zůstávají podle obou stran stále otevřené.

"Nic nás neodradí od rozhovorů (s Američany) až do posledního dne jednání, které může být velmi dlouhé," uvedla v pondělí v Bruselu francouzská ministryně obchodu Christine Lagarde.

Vítězná strana může uvalit obchodní sankce vůči tomu, kdo prohraje. Ty jsou pak v platnosti do doby, dokud poražený nezmění praktiky. V nejhorším případě ale může dojít k tomu, že WTO uzná stížnosti obou stran.

To by pak mohlo vést k systému vzájemných omezení, který by mohl vážně poškodit jak evropskou, tak americkou ekonomiku. Podle analytiků se ale konečný verdikt nedá očekávat dříve než koncem příštího roku.

Autoři: , ,

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Stejná léčba za jiné peníze. Fakultní nemocnice účtují víc než krajské

Nemocnice, značka

Lidé ve městech, kde jsou velké fakultní nemocnice patřící ministerstvu, dostávají v přepočtu na hlavu dražší péči než...

Zdravě se mohou stravovat i psi. Firmy jim vyvařují z čerstvých surovin

Pražská firma Mixáno vyrábí čerstvé krmivo bez konzervantů pro psy.

Doby, kdy lidé krmili své mazlíčky zbytky od stolu a levnými granulemi, jsou pryč. Za čerstvé a kvalitní suroviny pro...

Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).

V okolí tuzemských dálnic a silnic první třídy stále zůstává více než tisícovka nelegálních billboardů, z toho zhruba...

Najdete na iDNES.cz