"Všem turistům, kteří si nyní let z Německa na příští rok zarezervují, už k ceně letenky automaticky naskočí nová taxa," řekl iDNES.cz Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Výše daně bude záviset na vzdálenosti destinace, do které turisté poletí. Nejméně o necelé dvě stovky podraží lety do 2 500 kilometrů, tedy například cesta z Frankfurtu do Moskvy. Naopak lety nad šest tisíc kilometrů (třeba z Frankfurtu do Tokia) se prodraží nejvíc - o zhruba 1 100 korun.
O kolik podraží letenky8 EUR (197 Kč) - pro lety do vzdálenosti 2 500 Km 25 EUR (616 Kč) - pro lety to vzdálenosti v rozmezí 2 500 až šest tisíc kilometrů 45 EUR (1 109 Kč) pro lety do vzdálenosti nad šest tisíc kilometrů |
Zdražení letenek se podle Okamury dotkne desetitisíců českých turistů. "Jen na zájezdy s německými cestovními kancelářemi jezdí ročně kolem 50 tisíc Čechů a další desetitisíce létají do Německa individuálně za obchodními či soukromými účely nebo jen využívají německé letecké společnosti pro cesty do třetích zemí," uvedl Okamura.
Daň má sloužit jako nový zdroj příjmů německé státní pokladny a pomoci při snižování státního deficitu. Podle propočtů vlády má ročně vynést v přepočtu 26 miliard korun. Taxu musejí zavést všechny aerolinky, které z Německa létají.
Dopravcům se její zavedení nelíbí. V žádné z okolních zemí včetně Česka podobná taxa neexistuje, aerolinky se proto obávají ztráty konkurenceschopnosti. Německo by proto rádo vidělo něco podobného i jinde. Ministr dopravy Peter Ramsauer už v červenci prohlásil, že hodlá prosazovat, aby německý návrh přijaly i ostatní země Unie.
Největší němečtí dopravci Lufthansa a Air Berlin si stěžují, že daň přichází v době, kdy se aerolinky vzpamatovávají z nejhoršího propadu za několik desetiletí. Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA v červnu varovalo, že evropská letecká doprava oživuje kvůli dluhové krizi a jarnímu výbuchu islandské sopky mnohem pomaleji, než se čekalo.