Letecká škola vznikla z dětského snu. Z chlapce se stal pán české oblohy

Pokud člověk na začátku 90. let vzhlédl k obloze a spatřil letadlo, které si pod křídlem vezlo bicykl, nešlo o výplod fantazie. V kabině pravděpodobně seděl letecký nadšenec Michal Raudenský. Z jeho koníčku, tedy létání, se postupem času stala práce a dnes Raudenský vlastní jednu z nejlepších leteckých škol v Česku.

Spolumajitel školy Fly For Fun Michal Raudenský | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Příběh roku

Michal Raudenský se účastní soutěže EY Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů za nejlepší podnikatelský příběh. Hlasovat pro něj můžete v anketě ZDE

Kvůli pandemii nyní ve škole Fly For Fun běží méně výcviků a Michal Raudenský má víc volného času, než na kolik byl za celý život zvyklý. Byly doby, kdy se odlepoval od země každý den ráno a na ranvej dosedal až po setmění. Celé to přitom začalo jako chlapecký sen.

V dětství Raudenský rád sestavoval modely letadýlek a pouštěl je na poli u chaty za Prahou. V jednu chvíli se na obzoru nad polem objevil letoun Morava 200, a protože letěl nízko, Raudenský mu jako kluk nadšeně zamával. „Pilot mě uviděl a zamával mi taky a to tak, že křídly. Říkal jsem si, jací jsou ti piloti frajeři, a že kdybych já byl jedním z nich, mával bych každému, kdo mi zamává. To se snažím dodržovat,“ směje se letec.

„Pěkné na tom je, že já jsem v tom samém typu letadla dělal zkoušku obchodního pilota. Nevím, jestli to byl přímo ten kus, ale je tu poměrně velká šance, protože jich tady tak moc není,“ dodává Raudenský.

Létali jsme i tak, že jsme měli přivázaný bicykl pod křídlem. Každou chvíli jsme totiž byli někde na poli a potřebovali dojet pro benzin, pro díly nebo domů.

Michal RaudenskýSpolumajitel letecké školy Fly For Fun

Dráze profesionálního pilota bránil režim, ale i maminka Raudenského, která tento typ povolání považovala za nebezpečný. Stal se tedy ajťákem, nicméně hned po revoluci hledal cestu, jak se do vzduchu dostat, a našel ji v paraglidingu.

Pro Michala Raudenského hlasujte ZDE

Tento sport ho přivedl nejen k jeho budoucí ženě Ivě. S ostatními paraglidisty zrovna seděli na kopci Raná, když se na letišti pod nimi objevili dva pánové a s nimi malé letadlo. Navzdory všem zásadám paraglidistů Raudenský seběhl kopec a při obdivování stroje pronesl směrem k pánům, že by si ho rovněž chtěl koupit. „To si nekupuj, to si ho postav,“ odpověděli mu. O pár měsíců později už rozestavěné letadlo vyplňovalo prostor garsonky, kde tehdy Raudenští bydleli.

Šílené devadesátky

Způsob, jakým nabírali letecké zkušenosti, by Raudenský dnes nikomu nedoporučoval. Uvolněná 90. léta však amatérským letcům přála. „Někdy, když jsme letěli ve skupince, tak to bylo horší než nálet na Brémy. Z osmi lidí jich třeba pět nedoletělo a různě si posedali po polích. Spočítal jsem si, že jsem měl šestnáct nouzových přistání. Naštěstí vždycky všechno dobře dopadlo,“ říká Raudenský.

Letenky jsou teď pod cenou, dlouhé lety ale výrazně zdraží, říká Dlouhý z Kiwi

„Úplně běžně se nám stávalo, že nám přestalo chodit magneto (zařízení, které mechanickým způsobem vyrábí jiskru pro zapalování) a Koďas, můj kamarád a tehdy velice výrazná osobnost létání, ho občas opravoval za letu. Otevřel výklop nad sebou, vystrčil trup a utáhnul šroubky,“ popisuje Raudenský. „Nebo jsme létali tak, že jsme měli přivázaný bicykl pod křídlem. Každou chvíli jsme totiž byli někde na poli a potřebovali dojet pro benzin, pro díly nebo domů,“ popisuje Raudenský.

V té době měli Raudenští každý svou živnost a přemýšleli o tom, jak dostat drahý koníček do nákladů. Nebyla jiná možnost než začít nabízet výcvik. „Byl jsem zaměstnaný v IT, takže jsem rozjel reklamu na internetu. Nebylo to tak běžné, myslím, že na Seznamu jsme byli první školou, která tam inzerovala. Dlouhá léta byli všichni naši zákazníci z IT, protože se jako první k téhle informaci dostali,“ uvádí Raudenský.

Koho to jednou chytlo, ten už nemůže sedět doma a koukat na mraky.

Michal RaudenskýSpolumajitel letecké školy Fly For Fun

V kokpitu od rána do večera

Nyní je zákazníkem zjednodušeně řečeno každý, kdo se nebojí výšek a má v kapse dost peněz. „V portfoliu máme služby pro každého, od čistých koníčkářů až po dopravní piloty,“ říká Raudenský. Flotilu školy tvoří jedenáct letadel, tři vrtulníky a pohyblivý simulátor. Kdyby nebylo koronaviru, přesahoval by roční obrat letecké školy Fly For Fun dvacet milionů korun.

Úspěch podnikání manželům Raudenským nepřinesl jen radost. Letecké čundry nad českou krajinou vyměnili za tvrdé pracovní nasazení. V době, kdy na školu byli jenom dva, museli všechnu práci obstarat sami.

„Třeba jsem celý den létal a pak do rána něco upravoval na letadle, abychom druhý den mohli zase letět. Takhle jsme fungovali jedenáct let,“ vzpomíná Raudenský. Létání se pro něj ale nikdy nesmrštilo do škatulky „způsob obživy“. „Koho to jednou chytlo, ten už nemůže sedět doma a koukat na mraky,“ dodává.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Statistici vylepšili odhad výkonu ekonomiky. HDP loni klesl o 0,2 procenta

28. března 2024  10:18

Česká ekonomika v loňském roce klesla o 0,2 procenta, zpřesnil Český statistický úřad (ČSÚ) svůj...

Kapesní reaktory ty velké nenahradí. Spíše uhelné elektrárny a teplárny

28. března 2024

Premium První malý jaderný reaktor v Česku by měl vyrůst v Temelíně. ČEZ chce do konce roku vybrat...

OBRAZEM: Proč na českých bankovkách chyběly ženy a co skrývá pětitisícovka

28. března 2024

Nad podobou českých bankovek se pozastaví málokdo, skrývají ale pozoruhodné příběhy i detaily....

Kanadě dochází javorový sirup, zásob má nejméně za šestnáct let

27. března 2024

Kanadské rezervy javorového sirupu se loni zmenšily na 3,1 milionu kilogramů, celkově jsou přitom...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...