Dopravce nastínil sběr informací v aktualizovaných Zásadách ochrany osobních údajů zveřejněných na konci července 2019. Cathay Pacific potvrdil, že shromažďuje snímky cestujících během jejich pobytu na palubě. Sleduje, jakým způsobem používají zábavní systém (IFE) a jak tráví čas během letu. Společnost uvedla, že tyto snímky jsou zachyceny kamerovým systémem CCTV (uzavřený televizní okruh) upevněným uvnitř letounu, nikoliv kamerami v sedadlech.
„V souladu se standardní praxí a kvůli bezpečnosti našich zákazníků a zaměstnanců v předních liniích jsou v našich letištních saloncích a na palubách letadel instalovány kamery. Všechny obrázky jsou citlivě zpracovány a přístup k nim je striktně kontrolován. Na toaletách nejsou nainstalovány žádné kamery,“ sdělil mluvčí společnosti Cathay Pacific televizní stanici CNN.
Kamery v zábavním portálu
Cathay Pacific není jedinou leteckou společností, která má na palubách svých letadel kamery. Začátkem roku 2018 potvrdilo sledování cestujících několik dalších aerolinek. Na rozdíl od Cathay Pacific jsou ale součástí zábavních portálů (IFE). Zpráva vyvolala obavy o ochranu soukromí.
Letecké společnosti následně dodaly, že kamery jsou deaktivovány. „Tyto kamery byly výrobcem určeny pro budoucí vývoj. Neplánujeme je používat,“ vyjádřily se k tématu společnosti Singapore Airlines a American Airlines. Mluvčí australského dopravce Quantas řekl, že zábavní portály IFE zahrnují vestavěné kamery jako standard a letecké společnosti je nemohou aktivovat, i kdyby chtěly. Air New Zealand a British Airways sdělily, že na palubě jejich letadel nejsou žádné kamery.
Mluvčí společnosti Cathay potvrdila CNBC, že v zábavních systémech na palubách letadel nemají nainstalovány žádné kamery, mikrofony ani senzory, které by monitorovaly cestující a neměli je ani v minulosti.
Letecká společnost ve svých Zásadách ochrany osobních údajů uvádí, že sběr dat je navržen tak, aby zlepšil zážitek z létání. Dopravce rovněž tvrdí, že data mohou být sdílená s partnery třetích stran pro marketingové účely. Vaše osobní údaje uchováme tak dlouho, jak je to nutné, píše se v zásadách.
Soukromí v ohrožení?
Zatímco sledování prostřednictvím kamer CCTV je mnohými přijímáno jako uklidňující bezpečností opatření, podle jiných zašlo sledování cestujících na palubě letadel příliš daleko.
Co se týká soukromí v digitálním prostředí, nemá společnosti Cathay Pacific příliš dobré výsledky. V říjnu 2018 totiž dopravce oznámil krádež dat přibližně devíti milionů cestujících. V roce 2018 došlo také ke krádeži dat u společnosti British Airways a byla jí podle pravidel obecného nařízení Evropské unie o ochraně údajů udělena pokuta ve výši 230 milionů dolarů.
Ve své aktualizované verzi Zásad ochrany osobních údajů společnost Cathay vysvětluje, že i když jsou sbíraná data uložena na zabezpečených serverech, nelze zaručit, že je nikdo neukradne přes web, mobilní aplikaci, prostřednictvím emailu nebo jiné zprávy.
Vitaly Kamuk, odborník na kybernetickou bezpečnost, který na Twitteru zveřejnil první zmínku o tom, že v zábavním systému IFE v Singapore Airlines jsou kamery, řekl CNN v březnu 2019, že existuje riziko, že snímky shromážděné takovým zařízením se mohou dostat do nesprávných rukou.
„Skutečné riziko pochází z potenciálního neautorizované přístupu k těmto zařízením ze strany silných útočníků. Pokud je IFE připojen k internetu, existuje možnost vzdáleného hacknutí a špionáže,“ vysvětlil Kamuk.
Společnost Panasonic Avionics, která dodává některé systémy IFE pro Cathay Pacific, již dříve uvedla, že obavy ze sledování a narušení soukromí jsou trochu přehnanou reakcí. Společnost tvrdí, že kamery v sedadlech se brzy stanou akceptovanou součástí létaní a nabízejí mimo jiné možnost videokonference. „Věřím, že se to urovná a příklad, který ukáže pozitivní přínosy kamer, bude silnější než jakékoliv obavy,“ řekl technologický ředitel společnosti David Bartlett.