"Ceny letenek oproti loňsku poklesly," potvrdil Leoš Baluzga ze společnosti Asiana, jednoho z největších domácích prodejců letenek. Na rozdíl od loňska se dají ještě pár dnů dopředu koupit do některých míst po Evropě letenky do dvou tisíc za zpáteční cestu včetně poplatků.
Pryč jsou tak časy, kdy lidé museli rezervovat letenky měsíce dopředu, aby je koupili co nejlevněji. Na pražském letišti zhoustla konkurence hlavně příchodem slovenské Sky Europe, která nabídla letenky za ceny 290 korun bez poplatků.
Česká společnost SmartWings reagovala po pár dnech zlevněním letenek až na 190 korun za jednu cestu. Navíc začala dávat na trase občerstvení zdarma, které se u jiných podobných dopravců musí kupovat.
"Samozřejmě, že konkurenci sledujeme a reagujeme na ni," vysvětlila mluvčí SmartWings Vlaďka Dufková.
Zákaznické zkušenosti
Češi začínají přicházet na chuť cestování s levnými leteckými společnostmi. Čím dál více lidí se totiž přesvědčilo na vlastní kůži, že se například do Itálie dá pořídit zpáteční letenka za cenu jen málo přes tisícikorunu.
Řadu z nich však let s těmito společnostmi může od dalších cest odradit. Některé společnosti často své lety ruší. "Měli jsme tu klienta, který si koupil letenku do Bruselu a za třicet minut po koupi SmartWings oznámil, že spoj ruší," uvedl příklad Baluzga.
Cestování s takovými společnostmi má i jiná úskalí: většinou si občerstvení musíte koupit, lety jsou jen z města do města bez přestupů a často ve velmi časných či naopak pozdních hodinách.
Nečekejte ani velké pohodlí: dopravci se snaží do kabiny vtěsnat co nejvíce lidí. Tomu odpovídá i cena. "Zájem o létání s nízkonákladovými leteckými společnostmi rok od roku roste a jsme přesvědčeni, že tento trend bude pokračovat," dodala Dufková.
Klasičtí dopravci tvrdí, že jim tyto aerolinie zas tolik klientů neberou, spíše generují novou skupinu lidí, kteří létají častěji než dosud. "Nízkonákladové společnosti jsou konkurencí hlavně pro autobusy," míní Baluzga.
Šéf Student Agency Radim Jančura, který provozuje síť dálkových autobusů do zahraničí, však podle svých slov pokles zájmu o cesty autobusem nezaznamenal. "Překvapuje nás to, trošku jsme se toho báli. Průměrný cestující ale začne zařizovat letenku dva týdny před odletem, kdy jsou už mnohem dražší než autobus," míní Jančura.
I když celosvětově zájem o levné aerolinky roste, v Praze si stále drží klasičtí dopravci silnou pozici. Podíl odbavených cestujících pro nízkonákladové společnosti klesl letos od začátku roku z pětiny na šestnáct procent. Pasažérů však přibývá a největší nárůst je v létě.
Do Prahy se hrne čím dál více nízkonákladových společností, ale většinu jich zatím využívali spíše pro návštěvy Česka cizinci. Proto je například velmi levné spojení s Velkou Británií i Skandinávií. To se však mění, v nabídce se začíná objevovat čím dál více rekreačních oblastí.
Jednou z posledních společností operujících z Prahy je německý Condor. Ten Čechům přiblížil za velmi nízké ceny nejen Mnichov, ale hlavně další místa po celém světě, kam se odtud létá. V akci se dá například letenka na Maledivy z Mnichova sehnat za 330 eur, tedy za necelých deset tisíc korun.
Německo je rájem pro levné prázdninové lety s nízkonákladovými dopravci. Cesta na letiště přitom nemusí být dlouhá: spousta dopravců létá například z Drážďan, Lipska nebo Norimberka.
Některé společnosti navíc nabízejí cestu vlakem k letišti za devatenáct eur. Lety z Německa začínají prodávat už i české firmy, i když zatím jen několik. Například internetová cestovní agentura Nacesty.cz prodává samotné letenky na poslední chvíli.
Nabídky jsou někdy hodně lákavé: například letenka do Turecka z Lipska na přelomu měsíců vyjde včetně tax na necelé čtyři tisíce. "V databázi jsou statisíce nabídek, českých klientů rychle přibývá," potvrdil jednatel firmy Václav Uher.
Levně do exotických krajů
Ještě zajímavější jsou nabídky exotických destinací z Německa. "Pravidelně se tam objevují nabídky na letenky do Karibiku za cenu kolem dvanácti tisíc," říká Pavel Novotný z firmy Soleada, jedné z mála, která takové letenky zprostředkovává.
"Lidé tomu často příliš nevěří, ale funguje to," dodal. Ještě lepší jsou podle něj často charterové letenky z Francie či Holandska. "Pokud někdo přesně neplánuje, kam chce letět, a rozhodne se na poslední chvíli, může na tom hodně vydělat," míní.
Lacino mohou odletět na dovolenou lidé také z vídeňského nebo bratislavského letiště. Levným dopravcům se začínají přizpůsobovat cenou tradiční aerolinky.
Například německá Lufthansa začala zveřejňovat každou středu na svých stránkách několik destinací s odletem do měsíce. Ceny nahoru však hodně tlačí všemožné palivové a letištní poplatky: u letenky za 139 korun z Prahy do Birminghamu nakonec u Lufthansy se všemi poplatky zaplatíte dohromady čtyři tisíce.