Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letadla na baterky. Letecký průmysl čeká elektrická revoluce

  17:00aktualizováno  17:00
Vlaky, lodě i automobily už za sebou elektrickou revoluci mají. Další na řadě jsou letadla. Ta ještě čekají na úpravu motorů, která by dokázala změnit ekonomický i environmentální výhled leteckého průmyslu. Až dosud přechod z fosilních paliv na elektrický pohon omezovaly u letadel dvě tuny vážící baterie. To by se ale brzy mělo změnit.

E-Fan X | foto: Airbus

Minulý měsíc konsorcium, které tvoří společnosti Airbus, Rolls-Royce a Siemens prohlásilo, že našlo způsob, jak využít hybridní elektrické motory k pokoření gravitace. Uvedl to server listu The Guardian.

Zainteresované subjekty jsou zapojeny do programu s názvem E-Fan X, v rámci kterého plánují nahradit jeden ze čtyř proudových motorů testovacího letadla Aerospace BAe 146 motorem elektrickým. Do roku 2020 by společnosti chtěly mít hotovou předváděcí verzi a v roce 2025 provozovat nová letadla komerčně. Podle hlavního technika společnosti Rolls-Royce Paula Steina, je překonání gravitace velkou výzvou, při které váha hraje velmi důležitou roli.

U letadla BAE 146, které má kapacitu až 100 osob, bude hybridním motorem nejprve nahrazen jeden ze čtyř proudových motorů. Ten bude napájen bateriemi a palubním generátorem, který používá letecké palivo. Pokud bude test úspěšný, nahradí konstruktéři hybridem další dva proudové motory. 

Siemens navrhuje elektromotor s výkonem 2 MW. Společnost Rolls-Royce buduje generátor, který napájí motor a společnost Airbus integruje systém do letadla a propojí jej s řídícím systémem. 

Elektrifikace letadel

Fosilní paliva obsahují zhruba 100krát více energie než lithium-iontová baterie, která je nejčastějším zdrojem elektrické energie v současnosti. V automobilu, který má kola pevně na zemi, mohou technici vyvinout něco, co tuto nevýhodu vyváží. Ale ve stroji, který se musí zvednout ze země a letět směrem nahoru, je to mnohem těžší.

Toto choulostivé dilema je výzvou, která byla v leteckém sektoru přijata s chutí. „Letecká doprava se elektrifikaci vždy vyhýbala. Bylo to z velké části kvůli velikosti a hmotnosti. Ale technologie jdou rychle kupředu, proto je nyní elektrifikace reálnější i v leteckém průmyslu,“ řekl Stein. 

Podle něj je elektrická revoluce v letectví uskutečnitelná u tří leteckých tříd. „Nejmenší jsou letecká taxi, která mohou převážet jednu až čtyři osoby na 120 kilometrů. U malých leteckých taxíků je technologie baterií téměř hotova,“ řekl.

Některá letecká taxi-letadla vypadají jako létající automobily - například ty, které podporoval Larry Page, jeden ze zakladatelů společnosti Google. Také řízení čínského letadla Terrafugie probíhá podobně jako řízení běžného automobilu na zemi. Pohybuje se i po silnici, vejde se do standardní garáže pro jeden vůz a můžete si jej pořídit za 300 tisíc dolarů. Rovněž slovinská společnost Pipistrel už vyrobila cvičné dvoumístné elektrické letadlo. A Airbus zase vyvinul dvousedadlový systém E-Fan, který v roce 2015 přeletěl Lamanšský průliv.

Druhým trhem jsou malé regionální letouny, které mohou přepravovat 10 až 100 cestujících. Třetím trhem je komerční letouny na krátkých trasách. Tam dominují Airbus A320 a Boeing 737.

Bjorn Fehrm, letecký analytik společnosti Leeham News and Comment, je ale skeptičtější. „Letouny pro krátký dosah mohou být plně elektrické. Dnešní tisícovky letounů s jednoduchou uličkou (A320, 737) budou muset být hybridní ještě nejméně dalších 30 let. Na dlouhé vzdálenosti je to nereálné. To by muselo dojít k průlomu v palivových článcích nebo někde jinde,“ sdělil Fehrm.

Úspory paliva

Letecké společnosti sledují vývoj technologií elektrické baterie se zájmem. EasyJet chce cestující přepravovat v elektrických letounech na krátkých trasách během 10-20 let. Společnost podepsala smlouvu s americkou inženýrskou společnosti Wright Electric. Ta musí vyvinout letadla poháněná elektrickým proudem, která by mohla doletět z Londýna do Paříže a Amsterdamu.

V závislosti na ceně ropy dosáhly v několika posledních letech provozní náklady na letecké palivo 17-36 procent. Stein počítá s tím, že E-Fan X by mohl přinést až 15procentní úsporu paliva.

Pokračování ve vývoji technologie elektrických baterií v automobilovém průmyslu a nový tlak na letecký průmysl pravděpodobně povede k věděckým průlomům. 

Společnost Samsung Electronics nedávno prohlásila, že zvýšila energetickou kapacitu lithium-iontové baterie o 45 procent a snížila dobu potřebnou na dobití tím, že do napájecího zdroje přidala grafen - ultratenkou formu uhlíku. Chemie lithium-iontové baterie je zjevně nestabilní, náchylná k přehřátí a vzniku ohně - není ideální při letu v 10 tisících metrech. „Bezpečnost je pro nás nejdůležitější. Nemůžeme použít baterii, která může způsobit požár,“ řekl Stein.

Z toho vyplývá, že spousta velkých společností začne investovat obrovské peníze do rozvoje alternativních chemických technologií. Jednou z nadějných možností je pevná lithiová baterie, která nahradí tekutý elektrolyt stávajících buněk za pevnou náhradu. Takové baterie nabízejí mnohem vyšší hustotu energie a jejich hromadná výroba by měla být levná. Na ty, kteří pomohou problém vyřešit a vyrobí zdroj energie nové generace, který bude levnější a ekologičtější, čeká velké bohatství.

Autor:


Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Liftago expanduje. Konkurent Uberu chce letos do všech krajských měst

Ilustrační snímek

Česká přepravní platforma Liftago chce do konce roku expandovat do všech krajských měst. Dosud působila v pěti. Nově...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Najdete na iDNES.cz