Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Létání bylo nejbezpečnější v historii, i když mrtvých přibylo

  5:00aktualizováno  5:00
Letecká doprava zaznamenala loni dva extrémy. Kvůli tragickým nehodám při nich zemřelo nejvíce lidí za posledních deset let, současně byla ale statisticky letadla nejbezpečnějším dopravním prostředkem v historii.

Nejbezpečnější aerolinkou zůstal i loni v žebříčku serveru Airlinerating.com australský Qantas. | foto: www.qantas.com.au/

Vyplývá to ze statistik serveru Aviation Safety Network i dalších organizacích sledujících leteckou bezpečnost. Podle nich loni na běžných leteckých linkách nebo v letadlech pro více než 14 lidí zemřelo při nehodách 986 lidí. V tomto čísle je zahrnuto i pohřešovaných 239 cestujících z letadla Malaysia Airlines, které zmizelo v březnu a dosud se nenašlo.

Podle údajů ženevského archivu leteckých neštěstí, který zahrnuje i nehody malých letadel a vojenských letounů, loni zemřelo 1 320 pasažérů, což je nejhorší výsledek od roku 2005.

Počet leteckých nehod, při kterých zahynuli cestující v civilních letadlech, loni klesl na 19. To je nejméně v celé historii moderního létání.

Celkový počet smrtelných nehod dosáhl loni 21 případů, což je o 8 méně, než o rok před tím. Deset případů z tohoto počtu byly nákladní lety. Ke snížení počtu nehod došlo i přesto, že letecká doprava zaznamenala loni růst a celkově bylo vypraveno více letů, než v roce 2013. Letecké společnosti loni přepravily rekordních 3,3 miliardy cestujících na 27 milionech letů. 

„Od roku 1997 počet leteckých nehod vykazuje trvalý pokles, především díky velkému úsilí o bezpečnost leteckými organizacemi a sdruženími i samotnými aerolinkami,“ řekl šéf Aviation Safety Network Harro Ranter. 

Největší pravděpodobnost tragické nehody u letadel je stále v Africe: 43 % všech nehod se smrtelnými následky se stalo právě tam, i když na Afriku připadají jen tři procenta všech letů. 

Přesto je loňský rok považovaný částečně za zlomový: letecké nehody s tragickými následky byly dosud převážně v zemích s nepříliš dobrou pověstí v bezpečnosti létání, nově se tři nejtragičtější případy týkají dopravců považovaných dosud za bezproblémové. Zejména případy Malaysia Airlines mohou nakonec vyústit ve změny postupů při sledování letů i pravidel pro přelétávání oblastí s válečnými konflikty. 

Nejbezpečnější aerolinkou zůstal i loni v žebříčku serveru Airlinerating.com australský Qantas. Nejvyšší, sedmihvězdičkové hodnocení, si udržely i České aerolinie. Travel Service, který je v Česku už největším dopravcem, je v žebříčku pod svoji obchodní značkou SmartWings s pěti hvězdičkami. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadlo společnosti Ryanair na letišti v Manchesteru. Ilustrační foto
Zvýšíme vám platy i podmínky, slibuje pilotům šéf Ryanairu v dopise

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair nabídla pilotům výrazné zlepšení platů a podmínek, aby si je udržela. V posledních týdnech musel Ryanair, který...  celý článek

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.