Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z New Yorku do Londýna za tři hodiny, nadzvuková letadla se vracejí

  9:34aktualizováno  9:34
Americký startup Boom Technology vyvíjí dopravní letadla, která budou létat nadzvukovou rychlostí. Doba letů na dlouhé vzdálenosti by se tak mohla zkrátit až o polovinu. Firma chce letadlo uvést do provozu v roce 2023.

Vizualizace nadzvukového letounu společnosti Boom Technology, ve kterém by mělo být místo pro 55 pasažérů. | foto: Boom Technology

Létání nadzvukovou rychlostí zmizelo z nabídky komerčních letů v roce 2003, kdy došlo k definitivnímu ukončení provozu britsko-francouzských letadel Concorde. V současnosti usiluje o znovuobnovení tohoto konceptu americký startup Boom Technology se sídlem v Denveru.

Jejich dopravní letadla by měla létat rychlostí Mach 2,2 (2695 km/h), Concorde létal rychlostí Mach 2 (2450 km/h). Podle webu výrobce by cesta z New Yorku do Londýna měla trvat tři hodiny a 15 minut, oproti sedmi hodinám, které zabere let klasickým letadlem. Z Tokia do San Francisca pak chce výrobce létat 5,5 hodiny.

Velké aerolinky mají o nadzvukové lety zájem

Agentura amerického ministerstva dopravy FAA (Federal Aviation Administration), která dohlíží na civilní leteckou dopravu, už připravuje novou regulaci pro létání nadzvukovou rychlostí. V současnosti totiž není na území Spojených států povoleno kvůli rušivým dopadům sonického třesku, což je silná rána podobná výstřelu, ke které dochází při rychlosti zvuku.

Fotogalerie

CNN uvádí, že startup už vybral pro svůj projekt 85 milionů dolarů (1,8 miliardy korun). Peníze pocházejí od různých investorů včetně velkých hráčů v leteckém průmyslu, například aerolinek Virgin Atlantic britského miliardáře Richarda Bransona.

V prosinci minulého roku na projekt přispěla 10 milionů dolarů (220 milionů korun) japonská letecká společnost Japan Airlines (podrobnosti v tomto článku). Japonci si u Boom Technology objednali dvacet letadel.

Výhled na kulatou Zemi

Startup plánuje testovat prototypy od příštího roku. V roce 2023 pak chce výrobce letadla pro 55 pasažerů uvést do provozu. Firma předpokládá, že letenky na jejich nadzvukové lety budou mnohem dostupnější, než tomu bylo u Concordu. Jejich cena by se měla pohybovat zhruba na úrovni cen současný letenek do obchodní třídy (business class).

Model nadzvukového komerčního letadla bude obsahovat pouze dvě řady sedadel s uličkou uprostřed. Každý cestující tak bude mít výhled z okna, které bude větší, než u klasických letadel. Firma tak chce u svých klientů umocnit zážitek z létání ve výšce přibližně 18 kilometrů, ze které je možné pozorovat zakřivení Země.

Vývojem nadzvukového dopravního letadla se v současnosti zabývá i letecký výrobce Lockheed Martin nebo startup Spike Aerospace se sídlem v americkém Bostonu.

Podívejte se na přistání nadzvukového Concordu v Praze:

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Další z rubriky

Bere sedativa, narozeniny tráví v práci. Musk se hroutí pod problémy Tesly

Americký podnikatel a vynálezce Elon Musk na snímku z února 2018

Uplynulý rok zhodnotit ředitel a zakladatel Tesly Elon Musk jako nejnáročnější a nebolestivější ve své kariéře. V práci...

PŘEHLEDNĚ: Vše o plastu. Jak vzniká, kde se používá a jak končí

Ilustrační snímek

Syntetické polymery začínaly jako převratný výdobytek vědy, dnes se bez nich svět nedokáže obejít. Plasty ale začínají...

Digitální kočovník spí každý den na jiném místě, svou firmu řídí z dodávky

Jack Mann na střeše svého obytného Mercedesu Sprinter z roku 2006.

Když devětadvacetiletému Američanovi Jacku Mannovi ráno zazvoní budík, nenavléká se do obleku a kravaty a neběží na...

Najdete na iDNES.cz