Podle prohlášení mateřské společnosti Smartwings se na provozu zatím nic nemění. „Smartwings řeší situaci řádným moratoriem s podporou věřitelů. Provoz obou společností je nadále zachován a ČSA a Smartwings zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních obnovují další linky,“ uvedla firma.
„Obě společnosti plánují řešit svou situaci v rámci společného koncernového řešení, které povede k jejich záchraně a je výhodnější pro věřitele,“ stojí v prohlášení.
Společnost Smartwings v pátek získala další čas na řešení svých ekonomických problémů. Městský soud v Praze vyhlásil na jeden měsíc moratorium na majetek firmy a prodloužil tak stávající ochranu, kterou dopravce využívá od loňského srpna. Informoval o tom server zdopravy.cz.
Přestože Smartwings momentálně vyjednávají o dvoumiliardovém státem garantovaném úvěru, České aerolinie z něj nedostanou ani korunu. O celé dvě miliardy, které může státní garanční a pojišťovací společnost EGAP koncernu poskytnout, totiž požádal sesterský dopravce Smartwings.
ČSA hrají druhé housle. Peníze z pomoci půjdou do Smartwings |
Kvůli tomu, že České aerolinie nemají šanci dosáhnout na úvěr, který z 80 procent garantuje stát, požádalo vedení Smartwings stát o další tentokráte nenávratnou pomoc pro ČSA převyšující jednu miliardu korun a další půlmilardovou kompenzaci v podobě obdoby sedačkovného, jehož kvůli uzavřeným hranicím z loňského jara obdrželi provozovatelé zájezdních autobusů. Zatím ale bez úspěchu.
Podle ministra dopravy a zároveň průmyslu Karla Havlíčka je škoda, že se loni v létě nepodařilo prosadit efektivnější variantu pomoci včetně majetkového vstupu státu. „Mnohokráte jsem uváděl důvody, že jde o jediného dopravce tohoto charakteru, že na něm závisí cestovní kanceláře, tuzemská letiště a že náhrada zahraničními nízkonákladovými leteckými společnostmi je iluzorní. Bohužel k tomu nebyla politická vůle,“ řek MF DNES Havlíček s tím, že úvěr od EGAP možná zahrání Smartwings, ale ČSA s letitou historií zřejmě ne.
„Český stát se odmítl na záchraně ČSA, páté nejstarší letecké společnosti na světě, podílet i přesto, že akcionáři projevili ochotu finančně na jejich záchraně participovat. Odůvodnění, že tuto pomoc či vytvoření programu podpory letectví není možno poskytnout jediné společnosti na trhu, postrádá logiku a je v přímém rozporu s tím, co pro záchranu leteckých společností učinily jiné státy,“ uvedly aerolinky ve zprávě.
Možný konec ČSA nicméně zřejmě nebude problém nastavení programu Covid Plus, v rámci kterého dopravce dvoumiliardový úvěr čerpá, ale rozhodnutí vlastníka aerolinek. „Žádat o úvěr může mateřská společnost na základě hospodářských výsledků za rok 2019 nebo jednotlivé společnosti (i více najednou) na základě hospodářských výsledků za rok 2019,“ uvedl mluvčí EGAP Jan Černý.
Start v roce 1923 |
V hypotetickém příkladu, kdyby tak o pomoc zažádala třeba automobilka Volkswagen, nemohla by následně z úvěru platit například mzdy v dceřiné firmě Škoda Auto. Pravidla ale dovolují, aby celkovou částku podělila mezi jednotlivé jím vlastněné automobilky a ty pak o adekvátní podíl zažádaly samostatně.
Kvůli koronavirové krizi ČSA a Smartwings propustily zhruba 600 zaměstnanců. ČSA původně počítaly s rozvojem destinací a sítě linek, včetně dálkových, kvůli koronavirovým restrikcím však nakonec loni skončily ve ztrátě 1,57 miliardy korun při meziročním propadu tržeb na zhruba dvacetiprocentní úroveň.