Letectví je nejhorší byznys, říká šéf Emirates

  8:27
Prezident aerolinek Emirates Tim Clark je u firmy od jejího založení v roce 1985. Muž, který vybudoval ze státních dubajských aerolinek jednoho z největších dopravců na světě, přiletěl do Prahy otevřít 131. destinaci v síti Emirates. Emirates na rozdíl od jiných dopravců i během krize plánují další obří expanzi.

U zrodu Emirates stál dnešní šéf Tim Clark, jedna z největších osobností letecké dopravy. Z jeho hlavy vycházely plány na nové trasy, které firmě začaly vydělávat. Clarka, rodilého Brita, před rokem královna dokonce za jeho práci povýšila do rytířského stavu. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Praha je prvním městem z postkomunistického bloku ve střední Evropě, kam začnete létat. Proč právě sem?
Má větší potenciál na rychlejší zisk než jiná města.

Máte objednáno 90 obřích letounů Airbus A380, během příštích let chcete flotilu rozšířit o více než sto letadel. Jak moc máte tyto objednávky kryté budoucím růstem počtu cestujících?

Tim Clark

Pokud konkurenti věnují příliš času starostem o byznys jiných, tak to není normální.

Známe svůj obchodní model a víme, kam chceme během dalších osmi let. Už teď si myslíme, že těch letadel nemáme objednaných dost. Víme o každém objednaném letadle, kde a kdy přesně bude létat. Navíc části flotily starších letadel se do té doby zbavíme.

Je reálné, že někdy bude nasazen Airbus A380 i na linku do Prahy?
Je to letadlo pro 517 lidí, což je šílený počet lidí. Teď to v plánu není, ale uvidíme v budoucnu. Je hodně měst, kam jsme začínali létat už před lety s nejmenšími letadly a teď je tam taková poptávka, že už tam A380 nasadíme.

Zvažovali jste někdy, že byste létali s menšími letadly než dosud?
Ne. Lety na krátké trasy jsou hodně drahé a náš byznys je postaven jinak.

Jaký dopad měly problémy Dubaje na vaše hospodaření?
Žádný. Rostli jsme o dvacet procent a zisk jsme výrazně zvýšili.

Co čekáte v byznysu aerolinek během příštích deseti let? Přibývá názorů, že zůstane jen pár velkých a ostatní zkrachují...
To je, jako kdyby někdo říkal, že za deset let bude na světě jen pět výrobců bot nebo bank. Já tomu nevěřím. Na světě je však dost dopravců, kteří jsou roky ve stadiu klinické smrti a stále přežívají. V jiných oborech by už tyto firmy dávno zkrachovaly. Ale letectví nefunguje úplně podle zákonů trhu, stále tu jsou dopravci, kteří přežívají například díky státní pomoci. A navíc by přišli hned noví, letectví přitahuje obří množství oportunistů, kteří rádi vidí svá jména na letadlech. Je to nejhorší byznys na vydělávání.

Na které destinace se chcete v budoucnosti zaměřit?
Nemáme vyhraněný jediný kontinent, budeme se pohybovat po celém světě.

Zvažujete, že byste spustili i linky, které by nezačínaly ani nekončily v Dubaji?
Ne, všechno je u nás zaměřeno na Dubaj. Současná regulace ani příliš neumožňuje létat jinam, dostat povolení je strašně obtížné. Takže to ani neplánujeme.

Věříte, že jednou bude celosvětově otevřené nebe pro létání bez jakýchkoliv omezení?
Nevěřím, i když bych za to byl velmi rád. Je tu stále hodně zájmů státních dopravců, kteří to nikdy nedovolí.

Čekáte, že Lufthansa, Air France-KLM a další se budou snažit ještě více než nyní ochránit evropský trh před vaší expanzí?
Je jasné, že nás považují za hrozbu. Ale pokud věnují více času starostem o byznys jiných aerolinek než svému, tak to není normální.

Možná vám závidí, že v Dubaji na rozdíl od evropských letišť, která jsou přes noc zavřená a letadla tak nevyužívaná stojí, můžete létat 24 hodin bez jakéhokoliv omezení...
Co na to mám říct. Máme přestat létat v noci, protože Němci také nemohou? My jen prostě maximálně využíváme příležitost, kterou jsme dostali. Němci zase nemusí bojovat s teplotami kolem 45 stupňů, které v Dubaji běžně máme.

Plánujete, že vstoupíte někdy do nějaké letecké aliance, nebo zůstanete samostatní?
S tímhle jejich myšlením? Ne, to určitě ne.

 Vidíte nízkonákladové aerolinky jako konkurenci?
Vůbec ne. Spíše naopak, doplňují nás. Vezměte si Fly Dubai. Létají do míst, kam my létat nemůžeme nebo nechceme, otevírají nové trhy. Hodně lidí si nemůže dovolit létat za ceny, které nabízíme, otevírá to novou poptávku. V Zálivu je pět nízkonákladových dopravců, a přesto stále rosteme.

Evropské aerolinky často řeší potíže s odbory a jejich stávkami. Mají Emirates odbory?
Ne. Vlastně management jsou odbory samy o sobě, pečujeme o každého zaměstnance, jak to jen jde. Když se podíváte na piloty, platově jsou v první osmičce všech aerolinek. Pozemní inženýři jsou nejlépe placení na světě a tak dále. A nezapomeňte na to, že jim platíme v Dubaji ubytování, školy. Tak proč bychom potřebovali odbory?

Bude se nějak měnit podíl lidí, kteří s vámi letí jen do Dubaje, anebo přestupují dál?
Asi ano, ve prospěch přestupujících. Teď je to tak půl na půl. Hodně záleží na období roku a linkách.

V hodnocení kvality služeb na palubě Skytrax několik let za sebou klesáte, čím si to vysvětlujete?
Poslední dobou jsme u nich neinzerovali, to bude asi polovina důvodu. Mám hodně pochyb o tom, jak se takový průzkum dělá. Jsem hodně sebekritický, ale vím, že třeba kvalita horní paluby Airbusu A380 je jinými aerolinkami nedostižitelná. Ale moc tyhle žebříčky neřeším.

Tim Clark

Působí ve vedení státem vlastněných dubajských aerolinek Emirates od jejich vzniku v roce 1985. Než se v roce 2003 stal šéfem společnosti, měl na starosti především rozhodování o výběru nových destinací či plánování, jaká letadla firma nakoupí. Před nástupem k Emirates měl na starosti výběr tras pro bahrajnského dopravce Gulf Air. Vystudoval ekonomii na London University.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Palubní personál rakouských aerolinek stávkuje, dotýká se to i spojů s Prahou

28. března 2024  16:39

V Rakousku ve čtvrtek začala 36hodinová stávka palubního personálu aerolinek Austrian Airlines...

Pěstitelé v problémech. Cena vína prakticky neroste a jeho spotřeba klesá

28. března 2024  15:58

Spotřeba tichých vín, tedy ne šumivých ani perlivých vín, v České republice v loňském roce dál...

Parní Albatros opraví soukromá firma. Třicet let ho pak bude moci provozovat

28. března 2024  12:31

Největší z parních lokomotiv patřící Českým drahám se dočká opravy a bude opět moci na trať. Na...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...