Praha je prvním městem z postkomunistického bloku ve střední Evropě, kam začnete létat. Proč právě sem?
Má větší potenciál na rychlejší zisk než jiná města.
Máte objednáno 90 obřích letounů Airbus A380, během příštích let chcete flotilu rozšířit o více než sto letadel. Jak moc máte tyto objednávky kryté budoucím růstem počtu cestujících?
Tim ClarkPokud konkurenti věnují příliš času starostem o byznys jiných, tak to není normální. |
Je reálné, že někdy bude nasazen Airbus A380 i na linku do Prahy?
Je to letadlo pro 517 lidí, což je šílený počet lidí. Teď to v plánu není, ale uvidíme v budoucnu. Je hodně měst, kam jsme začínali létat už před lety s nejmenšími letadly a teď je tam taková poptávka, že už tam A380 nasadíme.
Zvažovali jste někdy, že byste létali s menšími letadly než dosud?
Ne. Lety na krátké trasy jsou hodně drahé a náš byznys je postaven jinak.
Jaký dopad měly problémy Dubaje na vaše hospodaření?
Žádný. Rostli jsme o dvacet procent a zisk jsme výrazně zvýšili.
Co čekáte v byznysu aerolinek během příštích deseti let? Přibývá názorů, že zůstane jen pár velkých a ostatní zkrachují...
To je, jako kdyby někdo říkal, že za deset let bude na světě jen pět výrobců bot nebo bank. Já tomu nevěřím. Na světě je však dost dopravců, kteří jsou roky ve stadiu klinické smrti a stále přežívají. V jiných oborech by už tyto firmy dávno zkrachovaly. Ale letectví nefunguje úplně podle zákonů trhu, stále tu jsou dopravci, kteří přežívají například díky státní pomoci. A navíc by přišli hned noví, letectví přitahuje obří množství oportunistů, kteří rádi vidí svá jména na letadlech. Je to nejhorší byznys na vydělávání.
Na které destinace se chcete v budoucnosti zaměřit?
Nemáme vyhraněný jediný kontinent, budeme se pohybovat po celém světě.
Zvažujete, že byste spustili i linky, které by nezačínaly ani nekončily v Dubaji?
Ne, všechno je u nás zaměřeno na Dubaj. Současná regulace ani příliš neumožňuje létat jinam, dostat povolení je strašně obtížné. Takže to ani neplánujeme.
Věříte, že jednou bude celosvětově otevřené nebe pro létání bez jakýchkoliv omezení?
Nevěřím, i když bych za to byl velmi rád. Je tu stále hodně zájmů státních dopravců, kteří to nikdy nedovolí.
Čekáte, že Lufthansa, Air France-KLM a další se budou snažit ještě více než nyní ochránit evropský trh před vaší expanzí?
Je jasné, že nás považují za hrozbu. Ale pokud věnují více času starostem o byznys jiných aerolinek než svému, tak to není normální.
Možná vám závidí, že v Dubaji na rozdíl od evropských letišť, která jsou přes noc zavřená a letadla tak nevyužívaná stojí, můžete létat 24 hodin bez jakéhokoliv omezení...
Co na to mám říct. Máme přestat létat v noci, protože Němci také nemohou? My jen prostě maximálně využíváme příležitost, kterou jsme dostali. Němci zase nemusí bojovat s teplotami kolem 45 stupňů, které v Dubaji běžně máme.
Plánujete, že vstoupíte někdy do nějaké letecké aliance, nebo zůstanete samostatní?
S tímhle jejich myšlením? Ne, to určitě ne.
Vidíte nízkonákladové aerolinky jako konkurenci?
Vůbec ne. Spíše naopak, doplňují nás. Vezměte si Fly Dubai. Létají do míst, kam my létat nemůžeme nebo nechceme, otevírají nové trhy. Hodně lidí si nemůže dovolit létat za ceny, které nabízíme, otevírá to novou poptávku. V Zálivu je pět nízkonákladových dopravců, a přesto stále rosteme.
Evropské aerolinky často řeší potíže s odbory a jejich stávkami. Mají Emirates odbory?
Ne. Vlastně management jsou odbory samy o sobě, pečujeme o každého zaměstnance, jak to jen jde. Když se podíváte na piloty, platově jsou v první osmičce všech aerolinek. Pozemní inženýři jsou nejlépe placení na světě a tak dále. A nezapomeňte na to, že jim platíme v Dubaji ubytování, školy. Tak proč bychom potřebovali odbory?
Bude se nějak měnit podíl lidí, kteří s vámi letí jen do Dubaje, anebo přestupují dál?
Asi ano, ve prospěch přestupujících. Teď je to tak půl na půl. Hodně záleží na období roku a linkách.
V hodnocení kvality služeb na palubě Skytrax několik let za sebou klesáte, čím si to vysvětlujete?
Poslední dobou jsme u nich neinzerovali, to bude asi polovina důvodu. Mám hodně pochyb o tom, jak se takový průzkum dělá. Jsem hodně sebekritický, ale vím, že třeba kvalita horní paluby Airbusu A380 je jinými aerolinkami nedostižitelná. Ale moc tyhle žebříčky neřeším.
Tim ClarkPůsobí ve vedení státem vlastněných dubajských aerolinek Emirates od jejich vzniku v roce 1985. Než se v roce 2003 stal šéfem společnosti, měl na starosti především rozhodování o výběru nových destinací či plánování, jaká letadla firma nakoupí. Před nástupem k Emirates měl na starosti výběr tras pro bahrajnského dopravce Gulf Air. Vystudoval ekonomii na London University. |