Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlastník spadlého letadla čelil stížnostem, letoun ještě nebyl zaplacený

  11:46aktualizováno  11:46
Teprve rok sloužilo Saratovským aerolinkám (Saravia) letadlo An-148, které se v neděli zřítilo z neznámých příčin i se 71 lidmi. Saravia letoun koupila v únoru 2017 a v současnosti jej ještě splácela. Na jeho technický stav nebývaly stížnosti, certifikát osvědčující jeho letovou způsobilost byl platný až do letošního června. Ostatně stáří letadla bylo necelých osm let.

Ruské dopravní letadlo An-148 v barvách Saratov Airlines | foto: Profimedia.cz

Letoun s výrobním číslem RA-61704 byl vyroben v ruské Voroněži v roce 2010 a jako první jej používaly aerolinky Rossija, od nich jej Saravia získala teprve v únoru 2017 a ve vzduchu byl v průměru třikrát denně. V den katastrofy vzlétl do vzduchu počtvrté, což ale není nic výjimečného. Typ stejného letounu aerolinky jako Poběda nebo Aeroflot používají i pětkrát za den, píše ruská edice BBC. 

Saratovské aerolinky (Saravia) nepatří k největším, ostatně do nedělní tragédie disponovaly pouze 11 letadly. Pět z nich jsou staré stroje Jak-42D, dále dva brazilské stroje Embraer-190, a na leasing vlastní tři Antonovy An-148, čtvrtý nedoletěl v neděli z Moskvy do Orsku.  

Fotogalerie

Tato letadla patří k menším (na palubu An-148 se vejde 83 pasažérů) a společnost pravidelně létá kromě Ruska také na Krym a do arménského Jerevanu. Za loňský rok Saravia přepravila přes 750 tisíc cestujících a v žebříčku přepravených pasažerů obsadila až 19. místo z 35 hodnocených ruských společností. 

Podle ruského Federálního úřadu letecké přepravy (FAVT) má Saravia všechny potřebné certifikáty, nicméně v minulosti už řešila některé stížnosti. A to od ostatních aerolinek, kterým firma bránila ve vstupu na trh v oblasti i přistávání na jejím letišti v Saratově. Saravia se tehdy vymlouvala, že letiště není uzpůsobené na přistávání větších letadel, ovšem z rozhodnutí FAVT z března 2015 musela ostatní společnosti do Saratova pustit. Obchodní monopol v oblasti do té doby pomáhal Saravii držet poměrně vysokou cenu svých letenek. 

A v roce 2015 se Saravia dostala do hledáčku FAVT ještě jednou. To když se přišlo na to, že během letu ze Saratova do turecké Antalye byla v kabině kromě pilotů i dcera tehdejšího ředitele společnosti Igora Treťjakova. Porušila tím bezpečnostní předpisy a FAVT Saravii dočasně zakázala mezinárodní lety. Treťjakov byl navíc vyšetřován i v dalších kauzách a na konci roku 2015 společnost opustil.

Majitel společnosti je kritikem prezidenta Putina

Novým majitelem Saravie se stal milionář Arkadij Jevstafjev, kterému patří také továrna v Toljatti, podíl v bance Agroros, některá saratovská média, nebo firma na výrobu keramiky a tři zemědělská družstva. Jevstafjev je také znám jako kritik ruského prezidenta Vladimira Putina.

Samotný Jevstafjev má přitom zkušenosti z vysoké politiky. V 90.letech byl spolupracovníkem tehdejšího místopředsedy vlády Anatolije Čubajse, který je označován za otce ruské privatizace. A Jevstafjev se v rozhovoru z roku 2013 sám chlubil, že společně s Čubajsem odvedli ohromný kus práce při reformaci  elektroenergetiky v Rusku. 

Autor:


Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Další z rubriky

Číňané dluh CEFC nesplatili, zabránila tomu J&T, uvedl odvolaný Tvrdík

Předseda České unie sportu Miroslav Jansta (vlevo) a šéf čínské skupiny CEFC...

Odvolaný místopředseda představenstva CEFC Europe Jaroslav Tvrdík uvedl, že CITIC Group dluh CEFC v pátek nesplatila,...

Největšího českého výrobce pražců kupují Němci, obchod prověřuje ÚOHS

Nakládání pražců a kolejí na trati mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem.

Největší český výrobce pražců ŽPSV z Uherského Ostrohu na Uherskohradišťsku zřejmě změní vlastníka. Kupuje jej německá...

Další rána pro CEFC, její čínská dcera nemá miliardy na splacení dluhopisů

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Společnost CEFC Shanghai International, která je dceřinou firmou čínské CEFC China Energy podnikající i v České...

Najdete na iDNES.cz