Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlastník spadlého letadla čelil stížnostem, letoun ještě nebyl zaplacený

  11:46aktualizováno  11:46
Teprve rok sloužilo Saratovským aerolinkám (Saravia) letadlo An-148, které se v neděli zřítilo z neznámých příčin i se 71 lidmi. Saravia letoun koupila v únoru 2017 a v současnosti jej ještě splácela. Na jeho technický stav nebývaly stížnosti, certifikát osvědčující jeho letovou způsobilost byl platný až do letošního června. Ostatně stáří letadla bylo necelých osm let.

Ruské dopravní letadlo An-148 v barvách Saratov Airlines | foto: Profimedia.cz

Letoun s výrobním číslem RA-61704 byl vyroben v ruské Voroněži v roce 2010 a jako první jej používaly aerolinky Rossija, od nich jej Saravia získala teprve v únoru 2017 a ve vzduchu byl v průměru třikrát denně. V den katastrofy vzlétl do vzduchu počtvrté, což ale není nic výjimečného. Typ stejného letounu aerolinky jako Poběda nebo Aeroflot používají i pětkrát za den, píše ruská edice BBC. 

Saratovské aerolinky (Saravia) nepatří k největším, ostatně do nedělní tragédie disponovaly pouze 11 letadly. Pět z nich jsou staré stroje Jak-42D, dále dva brazilské stroje Embraer-190, a na leasing vlastní tři Antonovy An-148, čtvrtý nedoletěl v neděli z Moskvy do Orsku.  

Fotogalerie

Tato letadla patří k menším (na palubu An-148 se vejde 83 pasažérů) a společnost pravidelně létá kromě Ruska také na Krym a do arménského Jerevanu. Za loňský rok Saravia přepravila přes 750 tisíc cestujících a v žebříčku přepravených pasažerů obsadila až 19. místo z 35 hodnocených ruských společností. 

Podle ruského Federálního úřadu letecké přepravy (FAVT) má Saravia všechny potřebné certifikáty, nicméně v minulosti už řešila některé stížnosti. A to od ostatních aerolinek, kterým firma bránila ve vstupu na trh v oblasti i přistávání na jejím letišti v Saratově. Saravia se tehdy vymlouvala, že letiště není uzpůsobené na přistávání větších letadel, ovšem z rozhodnutí FAVT z března 2015 musela ostatní společnosti do Saratova pustit. Obchodní monopol v oblasti do té doby pomáhal Saravii držet poměrně vysokou cenu svých letenek. 

A v roce 2015 se Saravia dostala do hledáčku FAVT ještě jednou. To když se přišlo na to, že během letu ze Saratova do turecké Antalye byla v kabině kromě pilotů i dcera tehdejšího ředitele společnosti Igora Treťjakova. Porušila tím bezpečnostní předpisy a FAVT Saravii dočasně zakázala mezinárodní lety. Treťjakov byl navíc vyšetřován i v dalších kauzách a na konci roku 2015 společnost opustil.

Majitel společnosti je kritikem prezidenta Putina

Novým majitelem Saravie se stal milionář Arkadij Jevstafjev, kterému patří také továrna v Toljatti, podíl v bance Agroros, některá saratovská média, nebo firma na výrobu keramiky a tři zemědělská družstva. Jevstafjev je také znám jako kritik ruského prezidenta Vladimira Putina.

Samotný Jevstafjev má přitom zkušenosti z vysoké politiky. V 90.letech byl spolupracovníkem tehdejšího místopředsedy vlády Anatolije Čubajse, který je označován za otce ruské privatizace. A Jevstafjev se v rozhovoru z roku 2013 sám chlubil, že společně s Čubajsem odvedli ohromný kus práce při reformaci  elektroenergetiky v Rusku. 

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Novým ředitelem koncernu Volkswagen je Diess, značky se rozdělí do tří skupin

(Ilustrační snímek)

Novým šéfem automobilového koncernu Volkswagen je Herbert Diess (59), dosavadní šéf hlavní značky Volkswagen. Ve funkci...

AirBank v Německu a Zonky na Západě i Východě, plánuje Šmejc

Finančník Jiří Šmejc

Finanční skupina Home Credit, která patří do impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, se nadechuje k dalšímu růstu....

České lékárny Dr.Max míří do Číny. Penta chystá nákupy řetězců

(Ilustrační snímek)

Investiční skupina Penta míří s lékárenskou sítí Dr.Max na čínský trh. Jedná s některými společnostmi o jejich koupi....

Najdete na iDNES.cz