„Není normální, aby Ryanair dostal dvoumiliardovou podporu od britské vlády a převzal Smartwings,“ hájil na zasedání podporu tuzemského dopravce ministr Havlíček. Podle něj není pravda, že by stát Smartwings, ve kterých drží bezmála poloviční podíl čínská společnost Citic, nějakým způsobem zvýhodňoval. Stejným způsobem jedná o záchraně zhruba desítky firem, které se do žádného záchranného programu nevešly. Příkladem může být Sokolovská uhelná, která zaměstnává přes 3 000 lidí.
Podle poslance a podnikatele Pavla Juříčka (ANO) není pravda, že by Smartwings byly před vypuknutím koronavirové pandemie zdravou firmou, jak její čeští majitelé opakovaně uvádí. „Byli jste na bankrot už v roce 2018,“ uvedl Juříček s tím, že firma má mnohem více závazků vůči věřitelům než vlastních pohledávek.
Podle něj výsledky roku 2018 u Českých aerolinií ukazují, že krátkodobé závazky jsou okolo 1,5 miliardy, zatímco pohledávky jsou podstatně nižší a hospodaření minulých let je ve ztrátě 4,8 miliardy korun. Pohledávky Smartwings byly přes 2,5 miliardy, z toho krátkodobé 1,6 miliardy. Závazky firmy potom činily 4,1 miliardy korun.
Podle spolumajitele společnosti Romana Vika však za hospodářskou situaci skupiny z konce roku 2018 nemohlo vedení soukromého dopravce, ale problémy, které si s sebou přinesly státem řízené České aerolinie. „ČSA jsme převzali v konsolidované ztrátě 5,7 miliardy, což jsme nezpůsobili my, ale ministerstvo financí. V ČSA jsme vykazovali zisk kolem 200 milionů. Samozřejmě jsme nemohli vydělat 5,7 miliardy za pár let,“ uvedl ve čtvrtek Vik.
Strategická firma, či nikoli?
Šimáně: Dvě miliardy, nebo jsme dolétali |
O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Stát by se firmě mohl zaručit u soukromých bank za úvěr ve výši 500 až 900 milionů korun. Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Pomoc naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová, k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice, podle nichž nejde o strategickou firmu. Konečné rozhodnutí ale bude na vládě, Poslanecká sněmovna má při tomto rozhodování pouze poradní funkci.
Přestože státní podpora soukromému dopravci představuje riziko, že se státu tyto peníze v případě krachu firmy nevrátí, je podle Havlíčka správné se za českou společnost postavit. Stát totiž toto riziko podstupuje i u řady dalších firem, které nyní v souvislosti s koronavirovou karanténou podporuje. „Dali jsme živnostníkům 50 miliard korun a nepochybně některé tyto živnosti nepřežijí. Celkem 650 miliard korun dáváme na záruky, 500 miliard korun je balík Covid III a 150 miliard Covid plus,“ dodal ministr s tím, že se nepředpokládá že by se tyto peníze do rozpočtu vrátily.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr.